מיתוסים ואתוסים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 8932
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא
-.
1
פרק א. הנרטיב הממלכתי מול העובדות היבשות -.
3
א.1.
הנרטיב (סיפר) גבעת התחמושת: "הסיפור הממלכתי" -.
3
א.2.
הנרטיב (סיפר) גבעת התחמושת: "העובדות היבשות" -.
4
פרק ב. מיתוס, זיכרון וסיפור גבעת התחמושת …
7
פרק ג. ציונים איקונוגרפיים וסוכני מיתוס הקרב על גבעת התחמושת -.
9
ג.1. אתר הנצחה …

2 .   שיר מספר סיפור                                                                                     …

3 .
סיפורי הגבורה – 10  הצלשים …

4 . מוצרים איקונוגרפיים …
פרק ד. התמודדות עם המיתוס, וניפוץ מיתוס
1 7
ביבליוגרפיה …
סיכום …
נספחים …
החוג ללימודים רב תחומיים (212) עבודה מסכמת בנושא הקרב על גבעת התחמושת במסגרת קורס מיתוסים ואתוסים בתולדות הציונות אוקטובר  
2 006
מבוא
הגדרות ומונחי מפתח:
א. מיתוס : הוא סיפור עם, שמתאר אירועים שיש להם חשיבות יוצאת דופן מבחינת קהילה מסוימת, לרוב בהשתתפותם של גיבורים, המיתוס תורם לעיצוב זהותה ותפיסת עולמה של קבוצה מסוימת, המאמינה בנכונותו של סיפור המיתוס.
הפילוסוף היווני אפלטון הגדיר את המיתוס כסיפורה של התרחשות אלוהית במציאות המוחשית.
בדרך כלל כולל מיתוס את שלושת הבאים:
1.      המיתוס מתרחש בממד אחר, נעלה ועמוק, השונה מן המציאות בה אנו חיים.
2 .      יש במיתוס נימת קדומים המשווה לו הילה והדרת כבוד.
3 .      למרות התוכן המרוחק והשונה, חש הקורא או השומע כי זוהי אמת פנימית הקולעת לנימי נפשו שלו. גלגול המשמעות של המונח מיתוס הוא בהקשר של ספורי עם, אמונות, אנקדוטות מפורסמות, ועובדות כביכול שהפכו להיות עובדות מקובלות בגלל רצון היחיד או הכלל להאמין שהם כאלה. כך מקובל בשנים האחרונות להאמין שיוסף טרומפלדור פלט בשעת מותו קללה רוסית, ולא את המשפט המפורסם "טוב למות בעד ארצנו", וזאת על אף שנשתמרו שלוש עדויות מפורשות המעידות על אמירת המשפט, והעובדה שנהג לומר דברים ברוח דומה עוד קודם לכן.
"המיתוס הוא סיפור אידאלי אשר אינו מציג שאלות, ובאמצעותו חברה מספרת על עצמה – מאין היא באה ולאן היא הולכת. האנשים יוצרים ומשמרים את המיתוס בזיכרון, והמיתוס יוצר את האנשים – את הזיכרון הקיבוצי שלהם, את תבניות החשיבה והאמונות שלהם.
המיתוס והזיכרון הם שני גורמים המפרים זה את זה, יוצרים זה את זה ומעצבים זה את זה.
המיתוס גם משקף תרבות וגם יוצר אותה; הזיכרון גם משמר את מיתוס וגם נבנה ממנו – הן הזיכרון האישי והן הקולקטיבי.
מתוך: מיתוס וזיכרון, המבוא עמ' 12, ר.ס. ויסטריך וד. אוחנה, הקיבוץ המאוחד 1997. ב. אתוס: משמעותו מוסר, מכלול המידות הטובות. האתוס הוא בעצם סך כל קווי האופי התרבותיים הסגוליים, המבדילים קבוצה אחת של בני אדם מקבוצות אחרות.
אתוס הוא גם מושג מתחום הרטוריקה (תורת הנאום). אריסטו טבע אותו כשכתב על שלושת יסודות הרטוריקה: אתוס, פאתוס (רגש), ולוגוס (היגיון). משמעות האתוס ברטוריקה היא אמינות. בנוסף לפניה אל הרגש ואל ההגיון, יש לשכנע את הקהל באמינות מקורות המידע עליהם הוא מתבסס.
ג.
נרטיב (סיפר): על פי מאמרו של ג'ון קורנר – נרטיב הוא הסיפור, הדרך והאמצעים בעזרתם מועבר הסיפור – בין אם מדובר בסיפור בע"פ, רומן כתוב, או מחזה תיאטרון, תכנית טלוויזיה, או סרט קולנוע. הנרטיב הוא הדרך בה מיוצגת שרשרת של אירועים אשר יש בניהם קשר סיבתי.  בעבר, הנרטיבים הועברו על ידי הקריינים. סיפורי התנ"ך הם דוגמה לאותם סיפורים שהועברו בתחילה בע"פ, ורק אחר כך – הועלו על הכתב. בתרבות זו האחריות על הסיפור, על בנייתו ודרך העברת המסר, הוטלה על המספר.  סיפר, או נרטיב, הוא מושג בעל מספר משמעויות שונות ומשתנות, בעיקר הודות לפופולריות הגואה שלו בשנים האחרונות. מקור המילה נרטיב בלטינית, שהגיעה לאנגלית דרך השפה הצרפתית. סיפר הוא, למעשה, פרשנות של היבט מסוים של העולם, המעוצבת דרך נקודת מבט תרבותית או אישית. בשנים האחרונות משמעות מונח זה הורחבה, ומשתמע ממנו גם בניית סיפור דרך זווית ראיה מסוימת. דוגמת בניית עלילות גבורה, סיפורי קרבות וכדומה מטרת העבודה:
להציג את נרטיב הקרב על גבעת התחמושת, המיתוס שהתפתח בעקבותיו, האתוס שמאחוריו וניפוץ המיתוס שבעקבותיו.
מה מיוחד בסיפר הקרב על גבעת התחמושת, וכיצד הוא מתחבר לסיפר העם היהודי לדורותיו?
בעבודה זו יעשה ניסיון להלך על החבל הדק בנרטיב שבין מיתוס לאתוס בסיפור הקרב על גבעת התחמושת. כמו כן, תבחן הסוגיה האם יש באתוס נימה של ניפוץ המיתוס.