מיזמים משותפים בינלאומיים – השפעת המימד התרבותי על יציבותם והצלחתם

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 4970
מספר מקורות 19

תקציר העבודה

מבוא.
-אחת הצורות הפופולאריות של שיתופי פעולה אסטרטגיים בין חברות היא הקמת מיזם משותף בינלאומי (International Joint Venture). המיזם המשותף הבינלאומי מסייע לחברות להתמודד עם התחרות הגלובלית, להפחית סיכונים, להיכנס לשווקים חדשים ולהשיג משאבים (טכנולוגיה, ידע, הון, כוח אדם, קשרים פוליטיים). עם זאת הוא טומן בחובו חסרונות, קונפליקטים וקשיים הדורשים אימוץ תפיסה ניהולית שונה.
המיזם המשותף הבינלאומי  מעצם הגדרתו מאחד בין חברות מאזורים שונים בעולם, בעלי תרבויות השונות זו מזו. לתרבות ישנה השפעה דומיננטית על היבטים ניהוליים ואחרים הנוגעים לניהולו השוטף של המיזם. הספרות המחקרית מדווחת על אחוזי כישלון גבוהים של מיזמים משותפים הנעים בין 30%-ל- 70%. אחד הגורמים המרכזיים לכישלון שיתופי פעולה אסטרטגיים בכלל ולכישלון מיזמים משותפים בפרט, הוא ההבדלים התרבותיים בין הורי המיזם.
עבודה זו באה לבחון כיצד מתמודדים בתוך המיזמים המשותפים הבינלאומיים עם הפערים הבין תרבותיים ומהן דרכי ההתמודדות השונות של המיזם עם הגורם האנושי.
בעבודה זו אסקור חומרים תיאורטיים עיוניים ואנתח ספרות מחקרית עדכנית וקלאסית הבודקות את השפעתו של המימד התרבותי על הצלחתו של המיזם המשותף הבינלאומי.
שאלת המחקר.
מהי השפעתו של המימד התרבותי על המיזם המשותף הבינלאומי ?
האם לפערים תרבותיים, לאומיים וארגוניים השפעה על יציבותו והצלחתו של המיזם המשותף הבינלאומי?
משתני המחקר.
משתנה בלתי תלוי: תרבות – הורי המיזם – על מימדיה השונים.
משתנה תלוי: יציבותו והצלחתו של המיזם המשותף הבינלאומי. תוכן עניינים.
מבוא
שותפויות אסטרטגיות ומיזמים משותפים  בינלאומיים שותפות אסטרטגית בינלאומית – הגדרות, סיבות, חסרונות, מגמות ונתונים מיזמים משותפים בינלאומיים – הגדרות, יתרונות וחסרונות תרבות – הגדרות והבחנות השפעת המימד התרבותי על הצלחת המיזם המשותף בחירת השותף למיזם מדידת הצלחתו של המיזם המשותף מחקרים הבוחנים את תכונות המיזם השפעת התרבות על הצלחת המיזם – ממצאים מחקריים סיכום ומסקנות ביבליוגרפיה בעבודה זו בחנתי נדבך אחר נדבך את השפעת המימד התרבותי על הצלחת המיזם המשותף  הבינלאומי.
תחילה ניתחנו את המגמות, המאפיינים, היתרונות והחסרונות ל'אבי' המיזם  הבינלאומי המשותף הלוא הוא 'שיתוף הפעולה האסטרטגי' בין חברות ממדינות שונות. ציינתי כי תהליך הגלובליזציה יוצר את הצורך של חברות שונות ליצור ביניהן שותפות אסטרטגית בכדי  להביא לניצול מיטבי את יתרונה של האחת  על פני חסרונה של השנייה. סוגי השותפויות האסטרטגיות הם רבים ומגוונים אך בחרתי לנתח את המרתקת שבהם לטעמי, המיזם המשותף,  ואם יורשה לי להוסיף ולומר גם זו שתמשיך ותתפוס תאוצה בשנים הבאות – כפי שהיא תופסת בעשור האחרון – עד כי ששותפות אסטרטגית ומיזם משותף בינלאומי יהוו מושגים חופפים.
מיזמים משותפים בינלאומיים החלו לפרוח בעשור האחרון כפטריות אחרי הגשם.  הסיבות לפריחה והמגמות הצפויות פורטו בעבודה זו.
 יש לציין כי המיזם המשותף אינו חף מחסרונות ואף לא מכישלונות אך אלו אינם מרפים את ידיהם של חברות רבות הבוחרות בצורת שיתוף פעולה אסטרטגי זו.
 הנתונים המראים כי-
תוכן עניינים.
מבוא 3
שותפויות אסטרטגיות ומיזמים משותפים  בינלאומיים –4
     שותפות אסטרטגית בינלאומית – הגדרות, סיבות, חסרונות, מגמות ונתונים–..4
מיזמים משותפים בינלאומיים – הגדרות, יתרונות וחסרונות …7
תרבות – הגדרות והבחנות .11
השפעת המימד התרבותי על הצלחת המיזם המשותף –14
    בחירת השותף למיזם –..14
    מדידת הצלחתו של המיזם המשותף -.15
    מחקרים הבוחנים את תכונות המיזם -17
            השפעת התרבות על הצלחת המיזם – ממצאים מחקריים 18
סיכום ומסקנות 21
ביבליוגרפיה -23