ביוגרפיה של אחמד שוקיירי

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 3460
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

מבוא
מי שהיה יושב ראש הראשות הפלסטינית ויושב ראש אשף יאסר ערפאת, או בשמו המלא מחמד עבד אלרחמאן עבד אלראוף ערפאת אלקדווה אלחוסייני, או הידוע בכינויו "אבו עמר" עשוי לטעות ולחשוב כי את הבכורה בהקמת הארגון לשחרור פלסטין (منظمة التحرير الفلسطينية- מנט'מת אלתח'ריר אלפלסטיניה) יש לייחס לו, ברם לפני ערפאת הייתה דמות מאוד מרכזית בארגון שהייתה בראשותו של הארגון ואף הקימה אותו שמה של הדמות הוא אחמד בן אסעד (אל)שוקירי.
   אחמד שוקיירי (أحمد الشقيري, 1908, לבנון – 1980, עמאן) היה היושב ראש הראשון של אש"ף, והמנסח של האמנה הפלסטינית.שוקיירי נולד בלבנון לאב פלסטיני ולאם תורכיה. לאחר לימודי משפטים בירושלים ובביירות , עמד בראש משרד התעמולה הפלסטיני בארה"ב (1945), ובהמשך היה חבר במשלחת הסורית לאו"ם (1949 – 1951), עוזר מזכיר הליגה הערבית (1950 – 1956), ושגריר ערב הסעודית לאו"ם (1957 – 1962).ב-1963 מונה, יש אומרים בידי נאצר, כנציג הפלסטיני לליגה הערבית, וניסח את האמנה הפלסטינית, המסמך המכונן של אש"ף.
ב28 במאי 1964 מונה כיושב הראש הראשון של אש"ף, וכיהן בתפקיד זה עד להדחתו (בדצמבר 1967) לאחר מלחמת ששת הימים, בלחץ ירדן.
ממשיכו היה יחיא חמודה, ולאחר פעולת כראמה – יאסר עראפת.שוקיירי היה ידוע כתועמלן ארסי וקיצוני של העניין הפלסטיני.
   בעולם הערבי בכלל ובמדינת ישראל בכלל התייחסו אל שוקיירי ביותר מקורטוב של זלזול ואולי אף בנימת בוז.
ואולם כפי שאנסה להראות בניתוח דמותו, מעשיו וקורות חייו הפער בין מילותיו למעשיו הוא כרחוק מזרח ממערב. מי ששאיפותיו ויישומן היו בגדר שני קוים מקבילים כמעט   מי הוא אותו אחמד  אלשוקרי שהיה יושב ראש אש"ף בשנים 1964-1967? מה עשה? למה שאף? מהם השגיו אם בכלל? מה הייתה תמצית תורתו והשקפותיו , בעיקר בנושא הבעיה הפלסטינית והסכסוך הערבי ישראלי ? על כך אדון ואכתוב בהמנשך הדברים.