ניתוח עסקי ופיתוח מערכות - חברת אלקטרו קאר

תקציר העבודה

                                                                                                                                                                 ביה"ס לתיירות                          שם המודולה : ניתוח עיסקי ופיתוח מערכות תאריך הגשה : 10/01/02.
תחילת לימודים : 10/00 .
תוכן עיניינים נושא :                                                                                                      עמוד :
מבוא –…
1
תקציר –..2
רקע כללי על הארגון -…3
ניתוח סביבה עיסקית חיצונית ( מודל פורטר ) .6
אסטרטגיה עסקית –7
ניתוח PESTO   .8
מודל BCG  – ניתוח פרופיל הצמיחה של העסק 10 מטריצת TOWS –…11
ניתוח SWOT ..12
ניתוח שרשרת הערך – סביבה עסקית פנימית ..14
תזרים מזומנים ל – 24 חודשים -.17
המלצות ומסקנות –22
ביבליוגרפיה נספחים מבוא
ההחלטה להקים עסק חדש הינה קריטית לכל הגורמים הנוגעים בדבר.
על מנת להבטיח את תפעולו השוטף של העסק ביעילות המירבית ואת ההצדקה לקיומו, יש לבצע מספר דברים טרם הקמתו:
1.                    סקרי שוק רחבי היקף שיקבעו את השוק הפוטנציאלי ואת צרכיו ורצונותיו, כמו גם את           המתחרים הפועלים באותו המגזר.
2 .                   הסקת מסקנות מהסקרים הנ"ל לגבי סיכויי הצלחתו של הארגון בשוק הקיים, ושל         המוצר אותו מבקש הארגון למכור.
3 .                   הצלבה בין המודלים השונים העוסקים בפעילות עסקית לבין נתוני הסקרים, על מנת        לנתח את השוק ואת המתחרים בצורה יסודית ומקיפה.
4.                   שימוש במודלים נוספים לתכנון עסקי עתידי, אשר בעזרתם ניתן יהיה לקבוע תחזיות         כלכליות עתידיות עבור העסק.
5.                   סיכום כולל של כלל הניתוחים שהתבצעו, אשר בסופו תתקבל ההחלטה האם הקמת         העסק הינה כדאית מבחינת כל האספקטים הכלולים בהקמתו.
6 .                   בהתאם למסקנות שנתקבלו, גימור המוצר על פי צרכי ורצונות השוק והמשך פעולה         להקמת העסק (מציאת משקיעים למשל), או – קבלת החלטה, ע"פ הניתוחים, כי הקמת             העסק במתכונתו הנוכחית אינה ברת הצלחה.
כך או כך, השימוש בכלים ניתוחיים בשלבי תכנון העסק והקמתו הינו הכרחי ובמידה כמעט מוחלטת יקבע את מידת הצלחתו של העסק בפועל.
ניתוח מודלים שונים של פעילות העסק הן חיצוניים והן פנימיים חיוניים ביותר לכל עסק הנמצא בשלב הייזום ותחילת פעילותו . כיום , מערכות מידע מהוות חלק אינטגרלי בכל בית עסק אשר משכיל להבין כי הבסיס לאדמיניסטרציה יעילה הוא מערכת מידע יעילה .
" כל חברה ניצבת לפני קשת רחבה של מתחרים . בהתאם לתפיסת השיווק , כדי להצליח , על החברה לספק את הצרכים והרצונות של הצרכנים טוב יותר מן המתחרים . לכן , המשווקים אינם יכולים להסתפק רק במילוי צורכיהם של לקוחות המטרה , אלא הם חייבים גם להתאים עצמם לאסטרטגיות המתחרים המשרתים אותם צרכני מטרה .  החברה חייבת להשיג יתרון אסטרטגי באמצעות מיצוב מוצק להצעותיה , כנגד הצעות המתחרים ,  בעיני הצרכנים " . ( קוטלר וארמסטרונג 1991 ) . בהתאם לנאמר לעיל, השימוש במודלים ובכלים ניתוחיים אינו מסתיים בשלבי הקמת העסק אלא חיוני גם במשך תפעולו השוטף.
בעזרת המודלים והכלים השונים העומדים לרשות העסק, ניתן יהיה לעמוד על האסטרטגיות העסקיות של המתחרים ולאחר ניתוחן, לקבוע את האסטרטגיות העסקיות האישיות לאותו העסק.
תקציר עבודה זו תבחן את הקמתה האפשרית של חברת ההזנק "אלקטרו-קאר", חברה להשכרת רכב בשיטה אלקטרונית, דרך אתר אינטרנט.
מטרת עבודה זו היא לחקור צדדים שונים של פעילותה העסקית של חברת "אלקטרו –קאר", החברה הראשונה והיחידה בישראל להשכרת רכב אלקטרונית . על מנת לחקור בצורה היעילה ביותר, אשר תביא להסקת מסקנות חד משמעיות ככל האפשר, נעשה בעבודה זו שימוש בכלים ניתוחיים שונים.
כמו כן נחקרו צרכי והיקף השוק הפוטנציאלי והמתחרים השונים הפועלים בשוק.
הוכנו תחזיות עתידיות כלכליות המאפשרות לחזות את אורך חיי העסק ואת מידת ביסוסו הכלכלי.
גורמים משפיעים חיצוניים העלולים להשפיע על תחזיות אלה נלקחו בחשבון ובאו לידי ביטוי במסקנות שנתקבלו.
המודלים והכלים בהם נעשה שימוש במהלך העבודה הינם:
1 .       ניתוח הסביבה העיסקית החיצונית באמצעות מודל PORTER ומודל  PESTO.
2 .       ניתוח הסביבה העסקית הפנימית באמצעות מודל ניתוח שרשרת הערך ומודל SWOT .
3 .       שימוש במטריצת TOWS לקביעת האסטרטגיה העסקית.
4 .       שימוש במודל BCG לניתוח פרופיל הצמיחה של העסק.
5.       תחזית תזרים מזומנים ל – 24 חודשים. המסקנות אליהן הגיעו חברי הקבוצה נקבעו בהתאם לתוצאות אשר נתקבלו מהשימוש היעיל בכל אחד מהכלים הנזכרים לעיל.