אלימות במשפחה כגורם לנוער בסיכון

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 7797
מספר מקורות 36

תקציר העבודה

תקציר המשפחה היא מכשיר לתחלופה חברתית ולה השפעה מכרעת על בניית אישיותו של הילד.  התיאוריות הפסיכואנליטית והסוציולוגית מדגישות את חשיבותה לתהליכים אלו.
בכל משפחה קיימים משברים ולחצים, אלא שבמשפחה הבריאה הינם זמניים בלבד ואילו במשפחה הדיספונקציונלית הם נוטים להיות כרוניים ולהוביל לפתרונות בדרך אלימה. האלימות מוגדרת כמעשה או מחדל של מבוגר כלפי ילד, הגורם או יכול לגרום לילד נזק פיסי או רגשי, ולפגוע בהתפתחותו. האלימות באה לידי ביטוי בהתעללות פיזית או בהזנחה. הסיבתיות לאלימות מוגדרת כאינטראקציה בין 4 גורמים : מאפייני ההורים, מאפייני הילדים, הסיטואציה ורמת התמיכה. קיימים שלושה סוגים של גורמים סיבתיים: ראשוניים, משניים ומזרזים החוברים להם יחדיו ויוצרים הצטברות המוצאת את ביטוייה בסופו של דבר בפגיעה בילד. התעללות בילדים היא לא משבר קצר טווח בחייו של ילד, יש לה השלכות הרסניות על תחומים שונים בהווה ובעתיד. ההשלכות באות לידי ביטוי בתחום הפסיכולוגי, פיסי, התנהגותי, לימודי-אקדמי, בינאישי ובתחום התפישה העצמית.
בנוסף הילד חווה טראומה כתוצאה מההתעללות, או מזדהה עם הדמות המתעללת בו. כל הגורמים וההשלכות בהרכבים שונים, עשויים להוביל להתנהגות הפוגעת בראש ובראשונה בנער עצמו וגם בסביבה בה הוא חי, וכפועל יוצא מכך לאי הסתגלות המובילה לסיכון.
נוער בסיכון הוא נוער בגילאי 10-17 העלול להימצא במצבי סיכון פיסיים, נפשיים או רוחניים. בהגדרת הסיכון נכללת אבחנה בין גורמי סיכון, סימני סיכון, התנהגויות סיכון ותוצאות סיכון, כאשר מזוהים שישה גורמים העשויים לנבא התנהגויות ומצבי סיכון בקרב בני הנוער. חוקרים נוטים לחלק את אוכלוסיית הסיכון על פי קריטריונים שונים, בדרך כלל לפי רמת הסיכון השונה. למצבי הסיכון השפעות הרסניות המובילות רבים מבני הנוער לניתוק ולנשירה הספר, בריחה מהבית ופנייה לעבריינות.
תוכן עניינים
תקציר -3
מבוא -…3
המשפחה ..4
אלימות במשפחה -9
נוער בסיכון –..16
סיכום -22
ביבליוגרפיה –.23