אחריות תאגידית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 4851
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

תקציר הכתוב סוקר בעבודה את הארגון "החברה המרכזית לייצור משקאות קלים בע"מ" הידועה גם כחברת "קוקה קולה". כבוחנים את היסטורית של "קוקה קולה" בישראל ניתן להבחין כיצד השתנו חוקי המסחר בישראל.
בהתחלה המתחרים היחידים היו "טמפו" ו"קריסטל" וייצרו רק שלושה סוגי משקה מוגז. מאז התפתח שוק המשקאות עם הזמן. כיום יש מגוון רחב של משקאות ומתחרים לרוב. למרות המתחרים "קוקה קולה" הוגדרה על ידי המדינה כמונופול בשוק המשקאות המוגזים. דבר אשר הביא את הארגון לפתח תוכנית אסטרטגית חדשה אשר מתבססת על החזון הארגון "מובילות באמצעות מפגשים של חווית שירות הנאה ותועלת", ודרך החזון נבנה קוד השירות שהוא גם קוד אתי.
בעבודה נבדקו כיצד בא לביטוי אחריות התאגידית של הארגון בנושאי איכות סביבה, פעילויות חברתיות, משאבי אנוש והיבטים כלכליים פנים וחוץ ארגוניים.
לארגון קיים מחלקה האחראית על נושא של איכות הסביבה אשר פועלת בתיאום עם המשרד לאיכות הסביבה. ההחלטות בארגון מתקבלות בשיתוף עם מנהלי מרחבי הפצה וכן מנהלי הייצור. כך נוצר קשר בין כול מחלקות הארגון בנוגע לתוכניות העבודה חודשיות ושנתיות, אישורי תקציב ופרויקטים. הארגון מחויב לדאוג לרמה טכנולוגית גבוהה על מנת לייצר מוצרים באיכות ברמה גבוהה, ללא חשש לתוצרת קלוקלת. וכן לייצור משקאות על בסיס של רכיבים טבעיים בלבד.
בעבודה נבחנה אחריות התאגידית כלפי לקוחות הארגון ועדיין יש צורך לשפר את התפיסה של הלקוחות מול הארגון אשר רואים את הארגון ככוחני ועדיין לא כשותף עסקי. הארגון נמצא בדרך הנכונה אך היא עדיין רחוקה. בעזרת המעורבות החברתית שנסקרה על ידי הכותב הארגון מפתח את לקוחות העתיד ובעזרתם תשתנה תדמית הארגון.
בעבודה נבחנה הפעילות החברתית של ארגון וכיצד היא בא ליד ביטוי לפי מודל האתיקה הארגונית נבחרת. הכותב מציע דרכים כיצד לשלב ולבנות קוד אתי אשר יתאים לכול בעלי העניין של הארגון ובעזרת הקוד הארגון ישמור על כוחו בשוק המשקאות.
תוכן ענייניים תקציר. 1
תוכן ענייניים. 2
1 .
מבוא. 3
2 .
הצגת הארגון 4
2 .1
ייעוד החברה. 5
2 .2
מבנה ארגוני 5
2 .3
בעלי עניין בארגון 7
3 .
היבטים בתחום אחריות תאגידית/מוסרית בחברת "קוקה קולה" 8
3 .1
כלכלה. 8
3 .2
איכות סביבה. 8
3 .3
משאבי אנוש.. 9
3 .4
קבלת החלטות. 9
3 .5
טכנולוגיה. 9
4 .
התחום הנבחר – פעילות חברתית. 10 5. BENCHMARKING.. 12
6 .
הצעה למדיניות וקוד אתי 13
7.
סיכום. 16
8 .
ביבליוגרפיה. 17
9.
נספחים. 19

1 . מבוא
"החברה המרכזית לייצור משקאות קלים בע"מ" נוסדה ב1968 כבעלת זיכיון של חברת קוקה קולה העולמית.
מייסדי החברה הם אייב פיינברג , יהודי אמריקאי בעל ממון שאליו חבר משה (מוזי) ורטהיים אשר ביקש ממנו לתמוך בהקמת מפעל ייצור בארץ.
במהלך השנים החברה התפתחה ונכנסה לתחומים נוספים פרט למשקה המוגז. החברה בעלת זיכיון לייצור ושיווק מוצרי בירה קרלסברג דנמרק ובעלת זיכיון ייצור על מוצרי פריגת ושיווק של שאר מוצרי פריגת. בתחום המים המינרלים  רכשה החברה כ 100% ממניות חברת נביעות. החברה הינה המובילה בתחום המשקאות הקלים בארץ ושולטת ביותר מ 65% משוק המשקאות המוגזים המאופיין כצריכה עתידית, וביותר מ 85% בשוק המאופיין כצריכה מיידית. בעקבות כך הוכרזה החברה כמונופול בתחום המוגז השחור ועובדת תחת השגחת הממונה על ההגבלים העסקיים. לחברה חמישה מפעלי ייצור: בבני ברק- ייצור כל המשקאות המוגזים הקלים. ובאשקלון- מפעל מב"י (מבשלות בירה ישראל) המייצר את משקאות הבירה ( קרלסברג וטובורג ), מפעל נביעות בקרית שמונה, מפעל פריגת בגבעת חיים ומחלבות "טרה" בתל אביב. בתחום המיצים מחזיקה החברה כ – 27% מהשוק, בתחום המים כ – 43% ובתחום הבירה כ- 34%. מטה החברה נמצא בבני ברק הצמוד למפעל, ותחתיו פועלים 7 מרחבי הפצה ברחבי הארץ המשרתים כ- 20,000 לקוחות.
החברה מעסיקה כ- 2200 עובדים הכוללים עובדי ייצור, נהגי הפצה, נציגי שירות ומכירה טלפוני, נציגי מכירות שטח ועובדי מטה.
זיקתו של כותב הינו עובד בחברה כמנהל צוות הפצה בארגון.