אפקטיביות מוטיב הפחד בפרסום - ציון העבודה 100

מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 9073
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

תקציר היעילות של צורות שונות של תקשורת ממשיכה להוות נושא מרכזי למחקר בקרב העוסקים בשיווק.
כיום, ישנן טכניקות פרסומיות שונות ומגוונות המנסות להגביר את מעורבות הצופה, למשוך את תשומת ליבו ולשנות את דפוסי התנהגותו. עבודת סמינר זו מתמקדת בשימוש במוטיב הפחד כדרך יעילה להעברת המסר בצורה אפקטיבית (המביאה לשינוי התנהגות הצרכן) בפרסומות. המטרה העיקרית של עבודת הסמינר היא לגלות האם הצופים מעדיפים פרסום המשלב ומעורר רגש בכלל ופחד בפרט, ובמידה וכן האם לפרסומות אלה השפעה על יעילות הפרסומת – משיכת תשומת הלב של הצרכן ובעיקר על שינוי התנהגותו.
השערת המחקר  היא כי ככל שנעשה שימוש במוטיב הפחד בפרסומת, כך גובר הסיכוי לשינוי בהתנהגות הצרכן. כאשר, המשתנה התלוי הוא השינוי בהתנהגות – האם על ידי שימוש במוטיב הפחד ככלי מסייע בתהליך הלימוד, ניתן לגרום לצרכן לקבל את המסר, להבינו ועל ידי כך לשנות את דפוסי התנהגותו, כך שיאמץ את המסר המועבר. המשתנה הבלתי תלוי הוא דרגת  הפחד –  האם רמות שונות של עוררות פחד בפרסומות יכולות להשפיע על תפיסת המסר על ידי הצרכן ובהתאם לגרום לשינוי המומלץ. שיטת המחקר מתמקדת בסקירה ספרותית – מאמרים אמפרים ותיאורטיים שפורסמו בשנים האחרונות העוסקים בשימוש ברגש בפרסום, במוטיב הפחד בפרסום וכן בשימוש באלטרנטיבות כגון הומור וגישה חיובית בפרסום.
המסקנה העיקרית ממחקרים אלו היא שהתחום של יצירת מסר אחיד סופרלטיב לכולם נמוג. טכנולוגיה תקשורתית כעת מערבת אזור חדש ביצירת מסרים שונים לכל פרט בקהל.
לכן חלוקה מתוחכמת לרבדים שונים של קהל נדרשת. אוכלוסיות שונות מפחדות מאיומים שונים, המטרה של יעילות התקשורת היא לא למצוא את הרמות השונות של הפחד, אלא לקבוע את סוג האיום שיגרור תגובה בקהל היעד.
תוכן העניינים
תקציר. 3
מבוא. 4
פרק 1: רגש בפרסום. 7
מוטיב הפחד בפרסום. 11
פרק 2: אפקטיביות מוטיב הפחד בפרסום. 13
פרק 3: גישות חלופיות למוטיב הפחד –גישה חיובית, מסרים חיוביים והומור. 19
דיון ומסקנות.
5 נספח א'- טבלה מרכזת  על פי סוג פחד/סוג לקוח/סוג פרסום. 27
רשימה ביבליוגרפית. 29