השפעות התיירות במושבה ראש פינה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 3932
מספר מקורות 17

תקציר העבודה

לימוד תיירות על פי Mathieson & Wall (1992) מתייחס לאנשים כפי שהם מחוץ לסביבתם הטבעית, לעסקים העונים על צורכיהם ולהשפעות שיש להם על הקהילה המארחת ברמה הכלכלית, הפיזית והחברתית. תעשיית התיירות היא בעלת משמעות כלכלית וחברתית עצומה, Mathieson & Wall (1992) טוענים כי יותר מ- 270 מיליון תיירים מוציאים כ- 92 מיליארד דולר מדי שנה מחוץ למדינתם. בנוסף להיותה התעשייה הגדולה בעולם, התיירות מוסיפה להתפתח ומייצגת שיעור גידול מהיר ביותר (כ- 6% בקירוב מדי שנה).
יחד עם זאת ובמיוחד לאורך 30 השנים האחרונות גברה המודעות להשפעות התיירות על יעדיה. כל פיתוח תיירותי, כמו גם המשך הפעילות התיירותית הקיימת מחייבים חקר של השפעות ספציפיות אלו ברמה ארצית, אזורית ומקומית. וזאת על מנת להבין כיצד ניתן למזער את ההשפעות השליליות, תוך ניצול ההשפעות החיוביות. בעבודה זו, נעריך את התפתחות התיירות ואת השפעותיה ביעד ספציפי שנבחר והוא המושבה ראש פינה. יש לציין כי במסגרת העבודה נעשתה פעילות מחקר בקרב התושבים המקומיים לצורך אישוש מגמות ועמדות בנוגע להשפעות מתיירות בקהילה. העבודה תתחלק לשלושה פרקים. בפרק הראשון נסקור את התיירות כתעשייה, בישראל (ברמה ארצית) ובגליל (ברמה אזורית). הפרק השני יעסוק בראש פינה כיעד תיירותי ובהתפתחות התיירות ביעד (ברמה מקומית). הפרק האחרון יבחן את ההשפעות הכלכליות, החברתיות והסביבתיות של התיירות בראש פינה. מטרת העבודה להתייחס באופן ביקורתי למובן החיובי והשלילי של השפעות התיירות ולנתח גורמים כלכליים, סביבתיים וסוציו-אקונומיים בהקשר לפיתוח תיירות ברמה ארצית, אזורית ומקומית.  תוכן עניינים
מבוא. 3
פרק 1 – תעשיית התיירות בישראל בכלל ובצפון בפרט. 4
פרק 2 – ראש פינה כיעד תיירותי 5
רקע. 5
פרופיל יעד תיירותי 5
המוצר התיירותי 6
פרק 3 – השפעות התיירות בראש פינה. 7
השפעות כלכליות. 7
השפעות חברתיות. 8
השפעות סביבתיות. 9
סיכום ומסקנות. 11
רשימה ביבליוגרפית. 12
נספחים. 13
נספח 1 – שער עלון עמותת צח"ר. 13
נספח 2 – מפות ראש פינה (מתוך www.ynet.co.il ; maps.walla.co.il) 14
נספח 3 – תמונות מראש פינה (מתוך www.ynet.co.il) 15
נספח 4 –  מערכת תיירותית בסיסית (Leiper, 1990 מתוך Cooper et al, 1998) 16
נספח 5 – מודל מחזור חיי היעד (Butler, 1980 מתוך Cooper et al, 1998) 17
נספח 6 – מודל שכבות המוצר (Kotler, 1984
אצל Swarbrooke, 2002) 18
נספח 7 – אפקט המכפיל הכלכלי בפועל (Holloway, 1998) 19
נספח 8 – שאלון המחקר. 20 נספח 9 – מודל Doxey (1976) מתוך Mathieson & Wall (1992) 22