מערכת לניהול מידע במסעדה

תקציר העבודה

תקציר לטכנולוגיות ומערכות מידע חלק גדול ובולט בפעילות שבעולם העסקים של ימינו. הדבר בא לידי ביטוי כבסיס לקיומו של כל עסק בעולם כמעט, בכל רמה ובכל סוג. ניתן להסתכל על הקשר בין מערכות מידע לתעשיית התיירות והשירותים כקשר דו-כיווני. לתעשיית הנסיעות, התיירות, הפנאי והאירוח מאפיינים מיוחדים שמשפיעים על ניהול מערכות המידע בה. מצד שני, בכניסת תעשייה עולמית זו למאה ה-21, פיתוחן של טכנולוגיות חדשות מחייב שהתעשייה תפתח ותאמץ מערכות ניהול מידע יעילות.
העבודה מעריכה באופן ביקורתי את מערכות ניהול המידע הדרושות עבור תעשיית התיירות והשירותים. כמו כן, היא בוחנת את הדרך שבה ניתן להתאים בצורה מוצלחת מערכת ניהול מידע, לשלבה במסעדה (כעסק נבחר מתוך התעשייה) ובכך לספק לה את היכולות הדרושות להשגת יציבות ארוכת טווח, רווחיות ויתרון תחרותי בסביבת השוק. העבודה מספקת מבנה של תהליך מחשוב ארגוני המבוסס על מודל SDLC (מחזור חיים בפיתוח מערכות מידע) ומתבססת על רציונאל מסוים. על פי רציונאל זה כניסה לתהליך מחשוב ארגוני היא תוצר של ניתוח מוקדם וקפדני של הסביבה העסקית בה הארגון פועל. באופן טבעי העבודה מדברת על מאפיינים ודרישות ניהוליות שונות הקשורות לענף המסעדנות. העבודה מספקת תוצרים מניתוח הסביבה, בחירה באסטרטגיה ובמטרות כלליות למסעדה, הצעת מטרות בתחום IS/IT, הליך ארבעת השלבים הראשונים ב-SDLC כולל בחירה בשיטת הרכישה ובסוג מערכת המידע הדרושה, וכן מסקנות והמלצות לארגון בהתאם. תהליך המחשוב הארגוני מהווה את החלק החשוב בעבודה ובעיקר שלבי האפיון והעיצוב הכוללים תרשימי IFD, DFD, ERD וסכימת בסיס נתונים. המסקנה העיקרית העולה מן העבודה היא שעל המסעדה להטמיע מערכת מידע מסוג TPS כמו גם מערכת מידע מסוג MIS.    תוכן עניינים
תקציר. 2
מבוא. 5
פרק 1 – הצגת הארגון 6
פרק 2 – ניתוח הסביבה העסקית. 7
ניתוח הסביבה החיצונית. 7
ניתוח הסביבה הפנימית. 8
פרק 3 – תהליך המחשוב הארגוני 10 מחשוב ארגוני במסעדות. 10 מטרות עסקיות ל'קפה מצדה' 11
מטרות בתחום IS/IT.. 11
מחזור חיים בפיתוח מערכות מידע (SDLC) 11
הייזום. 11
חקר הישימות. 12
ניתוח הדרישות. 13
העיצוב. 14
מסקנות והמלצות לארגון 15
סיכום. 16
רשימה ביבליוגרפית. 17
נספחים. 19
נספח 1 – מודל מבנה תעשיית התיירות (Holloway,
2 002) 19
נספח 2 – רציונאל המודול. 20 נספח 3 –  מפת ייחוס למיקום 'קפה מצדה' ותמונות (מתוך  www.rol.co.il) 21
נספח 4 – 'קפה מצדה' – מבנה ארגוני 22
נספח 5 – ניתוח PESTLE על 'קפה מצדה' 23
נספח 6 – מודל 'חמשת הכוחות' (פורטר, 1998) 24
נספח 7 – ניתוח SWOT ל'קפה מצדה'
5 נספח 8 – מטריצת TOWS ל'קפה מצדה' 26
נספח 9 – מודל שרשרת הערך (פורטר, 1998 מתוך נוימן, 1998) 27
נספח 10 – מודל Ansoff (1987) מתוך Middleton (1994) 28
נספח 11 – מודל SDLC (מתוך scitec.uwichill.edu.bb) 29
נספח 12 – מודל Anthony (1965) מתוך נוימן וצבירן (2001) 30 נספח 13 – תרשים IFD ב'קפה מצדה' 30 נספח 14 – תרשים DFD ב'קפה מצדה' 32
נספח 15 – תרשים ERD ב'קפה מצדה' 34
נספח 16 – סכימת בסיס הנתונים DB (Data Base) ב'קפה מצדה' 35