עבודת רפרט על עישון

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 2545
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

1 . מבוא
עישון סיגריות היא תופעה הולכת ומחריפה המאיימת על כל סוגי האוכלוסייה. 1)מקור תופעה זו הוא בשנת 1561 בהגעת הספרדים ליבשת אמריקה. הספרדים החליטו לאמץ את המנהג הנפוץ בקרב הילידים המקומיים, האינדיאנים, ולהביאו לאירופה. במשך כמאתיים שנה מאז חדירתו לחיינו, נחשב הטבק כמועיל לבריאות בעיקר למחלות נשימה, עור ומערכת העיכול, וכל זאת ללא הוכחות מדעיות או הסברים הגיוניים עליהם ניתן להסתמך. רק במאה ה-18 החלה התנגדות רפואית והשערות ראשונות על הקשר בין עישון ומחלות, ובשנים הבאות פורסמו ספרים ומחקרים המנסים להוכיח את רעילות הטבק.
2)המרכיב המפורסם ביותר של הטבק הוא הניקוטין. חומר זה שימש במשך שנים רבות כחומר הדברה נגד חרקים מזיקים בחקלאות. מלבד הניקוטין עשן הסיגריה מכיל למעלה מ-4000 תרכובות כימיות שונות, חלקם בצורת חלקיקים מוצקים, וחלקם בצורת גזים. מתרכובות אלו רעילות למערכות גוף שונות, וכ-43 מחומרים אלו הוכחו כחומרים מסרטנים.3) עפ"י סקרים שונים אחוז התמותה בקרב גברים מעשנים מעל גיל 45 גבוה  הוא  ב-80% יחסית לגברים הלא מעשנים בגיל זה. ההערכה היא שכ-2.5 מליון אנשים מתים בכל שנה עקב השפעות העישון, וכמו כן הוא אשם בכ-30% מכלל מקרי המוות מסרטן. עפ"י מחקרים עולה כי עישון 10 סיגריות ביום מקטין את תוחלת החיים  ב- 2-3 שנים, ותוחלת החיים מתקצרת ככל שמעשנים יותר.
4)למעלה מ-30 שנה הכחישו תעשיות הטבק כל אפשרות שעישון בדרך אקטיבית או פסיבית קשור לתחלואה כלשהי, ואף עו"ד ורופאים מטעם חברות הטבק ניסחו חוות דעת "מלומדות" שלפיהן אין כל ראייה לנזק רפואי של עישון או "עישון סביבתי", ויש להתייחס אליו כאל מזהמים סביבתיים אחרים "שלמדנו לחיות עימם". 5)בדת היהודית היחס לעישון הוא שלילי אך בכל זאת קיימת מחלוקת על רמת השלילה: השקפה אחת טוענת שיש לאסור בתוקף עישון כי הוא מסוכן לבריאות כפי שגורס הרמב"ם: "כל מכשול שיש בו סכנת נפשות, מצוות עושה להסירו ולהישמר ממנו, שנאמר: הישמר לך ושמור נפשך." לעומתו נטען בספר לב אברהם: "אי אפשר לאסור העישון עפ"י דין תורה, כי אינם מזיקים רק כעבור שנים", כלומר הוא טוען כי האיסור על-פי תורה הוא בעייתי משום שהשפעת העישון איננה מיידית אלא לטווח ארוך.
האם ניתן להצביע על גורמים לתחילת העישון? כיצד עישון משפיע על בריאותנו? כיצד נמנע מתופעה זו להחריף? בעבודה זו ננסה לענות על שאלות אלו ונציג את הגורמים, ההשלכות, ודרכי טיפול בתופעה.
    
1           שטינברג, אברהם." אנציקלופדיה הלכתית רפואית". כרך ו'. 1996. עמ' 1.
2          משלוף, אפרים. "חומר למחשבה בדבר ההשפעות הרפואיות של השימוש בטבק". סנונית. 1996. עמ' 2.
3          שטינברג, אברהם." אנציקלופדיה הלכתית רפואית". כרך ו'. 1996. עמ' 2.
4          בן-עמי, סלע. "כיצד ניתן להסביר את הנזק הבריאותי הנגרם מעישון פסיבי". 2005. האגודה למלחמה בסרטן.  עמ' 3.
5          אבינר, שלמה. "העישון לפי ההלכה". ספר אסיא. 1995. עמ' 2-3.