מבוגרים לקויי למידה – תפקודם בחיי היום יום ושילובם בעולם התעסוקה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 9069
מספר מקורות 49

תקציר העבודה

תקציר מבוגרים לקויי למידה – תפקודם בחיי היום יום ושילובם בעולם התעסוקה לקות למידה באה לידי ביטוי בפער גדול בין היכולת הכוללת של האדם (ילד או מבוגר) והרמה המצופה ממנו בהתאם לגילו ובין רמת תפקודו בפועל (היימן, 2000). בשנים האחרונות חלה עלייה דרמטית במספר המאובחנים כבעלי לקויות למידה. עלייה זו מקורה במודעות רבה יותר לקיומן של לקויות וברצון לקבל הקלות במסגרות לימוד שונות בעטיין של לקויות אלה (שמשוני וברנר, 2004).
בעיות אלה משפיעות על קבוצה גדולה בקרב האוכלוסייה. סקרים שנעשו בארצות שונות הצביעו על שכיחות לקויי למידה של 10-15% בארה"ב, 10-16% בקנדה, 14% בבריטניה ו12-14%- בצרפת (Gaddes & Edgel 1993). במחקר עדכני יותר דווח על שכיחויות שבין 5-17.5% של בעיות קריאה בלבד (Aaron et. al, 2002) ושכיחות של עד 12% לגבי הפרעות קשב והיפראקטיביות (Weyandt et. al, 2003; Kube et al, 2002).
במהלך 15 השנים האחרונות חלה בארצות השונות, ובעיקר בארה"ב ובריטניה, עליה מתמדת ועקבית בכל הקשור למודעות, הערכה, טיפול וחקיקת חוקים הקשורים לילדים עם ליקויי למידה (Lyon et al, 1993; Lyon, 1993; Lerner, 1997; Wong, 1991; McDonnell et al, 1977; Pitoniak & Royer, 2001; Nicholson, 2003).). למרות ששאלות בסיסיות מאוד הקשורות להגדרה, להבנה ולשכיחות של תופעת לקויות הלמידה מעסיקות את אנשי המקצוע בתחום (Vellutino et al, 2000; Kavale & Forness, 2000) , ) הרי שניתן לקבוע שהתופעה מוכרת, נחקרת ומתקבלת כמובנת מאליה ככל שהדבר קשור בילדים המתמודדים עם דרישות בית ספריות.  באיחור ובהדרגתיות, חלה גם עלייה מתמדת בהתעניינות, במודעות ובמחקר על בעיותיהם הלימודיות והתעסוקתיות של מבוגרים לקויי למידה אשר בתחילה לא זכו לתשומת לב (Gregg et al, 1996; Janus,
1 999). כמו כן, החלה עלייה משמעותית במספר המחקרים המוקדשים למבוגרים עם לקויות למידה (Patton & Polloway, 1996).
תוכן עניינים
מבוא
פרק א':
ליקויי למידה – הגדרות ומאפיינים ליקויי למידה אקדמיים לקויי למידה לא מילוליים לקויים בתקשורת האישית הפרעות קשב וריכוז (ADHD) פרק ב': קשיים חברתיים והשלכותיהם קשיים ראשוניים ומשניים המיומנויות החברתיות המקובלות החברתית – חברים, בני זוג וילדים תקשורת המעגל הקוגניטיבי ההשלכות הרגשיות של לקויות למידה פרק ג': מבוגרים בעלי ליקויי למידה – תפקוד כללי תפקוד יום יומי שירות צבאי השלמת השכלה הכשרה מקצועית תעסוקה הקמת משפחה העצמה של מבוגרים בעלי לקויי למידה פרק ד':
סיכום ומסקנות מקורות