אנטישמיות בהונגריה בין שתי מלחמות העולם- המשכיות ושינוי לעומת המאה ה-19

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 7409
מספר מקורות 21

תקציר העבודה

מבוא:
יהדות הונגריה הייתה מן הגדולות והמפוארות שבקהילות היהודים באירופה. בזמן השואה הוכחדה מרבית יהדות הונגריה. עבודה זו לא תעסוק בשואת יהודי הונגריה, אלא תתמקד בעיקרה בתקופה שבין שני מלחמות העולם, תוך כדי בחינה מעמיקה בצמיחתה של הלאומניות והאנטישמיות ההונגרית. ישנה חשיבות עליונה בהכרת האנטישמיות ההונגרית כיוון שהיא זו ש"העניקה" את הבסיס והתשתית לפעולת ההשמדה הנאצית ביעילות כול כך ראויה ל"שבח", כך שהחל ממרץ 1944 עם כיבושה של הונגריה על ידי גרמניה הנאצית ועד לראשית שנת 1945, בה נכבשה הונגריה על ידי הצבא הסובייטי, נרצחו כ-560000 איש מיהודי הונגריה.
במהלך העבודה נסקור את מצבם של יהודי הונגריה עד מלחמת העולם הראשונה, כאשר בתקופה זו מחד מצבם של היהודים מעולם לא היה טוב יותר, היהודים זוכים לקבלת "האמנציפציה"- שוויון זכיות ומשתלבים בחברה ובכלכלה ההונגרית. אולם מאידך גיסא מתרחשים תהליכים ומגמות אנטישמיות.
תוצאותיה של מלחמת העולם הראשונה, כאשר הונגריה בצד מעצמות המרכז המפסידות, הינן הרות אסון בדיעבד כלפי היהודים. כיוון שחוזה השלום של טריאנון, "קרע" שטחים רבים מהונגריה, למעלה משני שליש משטחה לפני המלחמה, ועורר רגשות מרים ותגובה לאומית קיצונית שנתנה את אותותיה במשך דור שלם. הלאומיות ההונגרית המתחדשת הובילה בהמשך לצמחיתן של תנועות לאומיות ואנטישמיות כאשר הבולטת ביניהן הייתה "מפלגת- החץ", ומשם קצרה הדרך לגל של החקיקה האנטישמית בשלהי שנות ה-30, ותחילת שנות הארבעים. כך שבעת כיבוש הונגריה על ידי הגרמנים היהודים כבר מסולקים מחיי הכלכלה והחברה ההונגרית, ובעצם מהווים חטיבה נפרדת מיתר האוכלוסייה. בעבודה זו נבדוק מגמות של שינוי והמשכיות באנטישמיות ההונגרית ואת מידת הקשר הישיר שלה לשואת יהודי הונגריה, תוך זמן קצר. מבנה – העבודה:
פרק ראשון: הונגריה ויהודיה עד מלחמת העולם הראשונה פרק שני: הונגריה בשנים הראשונות לאחר מלחמת העולם הראשונה פרק שלישי- צמיחת התנועות האנטישמיות ומשנותיהן פרק רביעי- הגל והחקיקה האנטישמית ממחצית שנות השלושים ועד שנות הארבעים המוקדמות פרק חמישי- תגובת יהודי הונגריה סיכום ביבליוגרפיה תוכן עניינים
מבוא -3
פרק ראשון: הונגריה ויהודיה עד מלחמת העולם הראשונה -4
רקע
כללי .4
האמנציפציה- שוויון זכויות -4   השתלבות היהודים בחברה ובכלכלה -…4
הופעת והתחזקות מגמות אנטישמיות -.5
עלילת הדם, טסה אוסלר –5
פרק שני:הונגריה בשנים שלאחר מלחמת העולם הראשונה -8
הטראומה של הסכם השלום "טריאנון", והלאומיות ההונגרית המתחדשת 8
מהפכות 1919-1918 ..8
השלטון הקומוניסטי הקצר בראשותו של בלה קון -9
"הטרור הלבן" -…10 "נומרוס קלאוזוס" ..12
פרק שלישי: צמיחת התנועות האנטישמיות ומשנותיהן בשנות העשרים והשלושים 14
·        הימין האנטישמי -14
·        "ארגון המדיארים המתעוררים" –…14
·        "מפלגת העצמאות הלאומית ההונגרית"- "המפלגה להגנת הגזע 15
·        התחזקות הימין הקיצוני בשנות השלושים 16
·        מפלגת צלב החץ -.16
·        התנועה הפופוליסטית –…17
פרק רביעי: הגל והחקיקה האנטישמית ממחצית שנות השלושים ועד שנות הארבעים  המוקדמות –19
החוק האנטי- יהודי הראשון …19
החוק האנטי- יהודי השני -..21
החוק האנטי- יהודי השלישי …22
פרק חמישי: תגובת יהודי הונגריה -..24
סיכום ..26
ביבליוגרפיה -…28