ביצועים עסקיים ופיננסיים - ציון A+ 242059 תקציב תפעולי לשנת 2008 לחברת Watercharm- כולל נספחים!!

תקציר העבודה

תקציר מנהלים חברת  WATERCHARM הוקמה לפני 6 שנים בבריטניה על ידי ג'ון. לפני 3 שנים הורחבה החברה לרשת בת ארבעה סניפים עיסקיים ויחידת הנהלה ראשית. פעילות החברה כוללת בניה ,שפוץ ותיקון של בריכות גדולות –עבור הרשויות המקומיות, בריכות קטנות- עבור בבתים פרטיים, תאגידים ומלונות., והשירות כולל תיקון ותחזוקה של הבריכות. החברה פועלת בסביבה עיסקית בה הכלכלה הבריטית התאוששה ובמיוחד אזור לידס "קם לתחייה".אנשי מחשוב מתעשרים הם בעיקר לקוחות הבריכות הקטנות לבתיהם ולקוחות בריכות גדולות מגיעים מהמלצות מ"פה לאוזן"  ופניות ישירות לרשויות המקומיות. נראה כי קיימת ירידה בהזמנות השנה ביחס למגמת העלייה של השנתיים האחרונות ולכן על ג'ון להכין תקציב מדוקדק בכדי להתגבר על קושי זמני זה. החברה מראה רווחים בשנים האחרונות.
צורת הניהול בחברה הוא ריכוזי ומנוהל על ידי בקרה צמודה מאד של ג'ון על מנהלי הסניפים השונים. המשרד הראשי מקבל מכל סניף 5% ממחזור המכירות- נתון שיש לשנותו עקב המיקוד הרב במכירות ופחות ברווח התפעולי (למדידת ביצועי הסניפים) או ברווח לפני מס (לתכנון ופתוח הסניפים והחברה עצמה בעתיד).
תקציב תפעולי זה מוגש לג'ון, הבעלים של חברת WATERCHARM ,ככלי עזר ניהולי לצורך מימוש היעדים אותם רוצה ג'ון בשנת הכספים הבאה-2008:
שפור פריון העבודה.
עלייה ברווח התפעולי עד לרמה של 150,000 ליש"ט לפחות.
חתימת חוזי עבודה שנתיים עם עובדי התקנת הבריכות (למניעת תשלום שכר עבור זמנים מתים) הפחתת שעות נוספות שיקול לגבי השכרת/רכישת דחפור קטן.
ירידת שעור ההיעדרות בבריכות הקטנות.
עריכת הדו"ח חייב תכנון מעמיק מתוך הסתכלות כוללת ורחבה על כל מרכיבי החברה על ידי הכרת סניפי החברה השונים (4 סניפים והנהלה ראשית) החל ממצב השוק לענף זה בתקופה המדוברת (קיטון המכירות, עליית שיעור המס) ,איתור סניפים כושלים (מידלסבורו) הכרת יעדי הבעלים, נתונים כספיים לשנתיים האחרונות, קשיים תפעוליים, ועד להכרת העובדים –תפקידם ויעילותם לחברה ולסניף, במטרה להביא לפעילות עסקית מוצלחת לכלל החברה ולסניף דרבי בפרט בכדי להגביר את היעילות ואת הרווחיות של החברה. לאחר איסוף הנתונים, תוארו הסניפים השונים בקצרה וסניף דרבי נותח בהרחבה – חושב הרווח הרצוי לבעלים ומתוך כך נגזרו נתוני הרווח התפעולי והמכירות הצפויות.
מתוך המכירות הצפויות נגזרה עלות המכר ונבחנו אפשרויות שונות ליעל את פעילות הסניף על ידי צמצום במשכורות ובהוצאות תפעול נוספות-אשר לא יפגעו בפעילות הסניף כדי להגיע לרווח תפעולי פי שניים מנתוני השנה האחרונה ולצמיחה.
על ידי בצוע התקציב ,ג'ון למד להבחין בנתונים נוספים פרט לעמידה בתקציב בסעיף המכירות- אלא גם לבחון את הרווח התפעולי ואיך הוא משקף את יעילות המחלקה ,הסניף או החברה כולה ולשים לב להפקת רווח (לפני מס),  היכול לגרום צמיחה מתמדת בסניפים השונים.      כמו כן ג'ון למד שעודף אנשי מנהלה מעמיסים הוצאות מיותרות על הסניפים השונים ויש צורך לצמצם את חברי ההנהלה והמנהלה .
ג'ון מייחס חשיבות לבריכות הגדולות למרות שהרווח מבריכות קטנות רב יותר בדרבי- ולכן בסעיף המכירות הושם דגש על הגדלת המכירות והרווח בבריכות הגדולות על ידי ייעול תפקוד המחלקה  .
בכדי להפיק את תוצאות התקציב יש צורך לממש את המכירות ואת הרווחים , גם אם הדבר יחייב שנויים כמו סגירת הסניף במידלסבורו, הקטנת עלויות הסניף הראשי , פיטורי מנהל מחלקה (רוברט) ופקידה (נורה), חוזי עבודה מוסדרים לעובדים הנמנעים מעבודת שעות נוספות, רכישת דחפור חדש, קידום עובדים (מושין) ותגמול ושימור עובדים אחרים (יוהאן).
יש לשים לב שסניפים שהתקציב מנוהל  על יד המנהל הישיר (לידס ושפילד) הם רווחיים יותר, ולכן יש לשקול את נהול התקציב גם לגבי סניף דרבי.
ג'ון מבקש דוחות וישיבות באופן תכוף- ויש לתת את הדעת אם לא עדיף שמנהלי הסניפים יעסקו במכירות ובניהול הסניף ולתת דוחו"ת בקרה פעם ברבעון ולא פעם בשבוע.
חברת WATERCHARM היא חברה גדולה בעלת פוטנציאל אדיר באם ג'ון יבצע תקציב, תוך שיתוף מנהלי הסניפים, האצלת סמכויות ובקרה, גם לסניפים האחרים. תקציב רק לסניף דרבי מוכיח כי ניתן להעלות את הרווח התפעולי ב-100% – מה היה קורה אילו ג'ון היה מכין תקציב אמין ויעיל גם לסניפים אחרים? (יש לבחון האם החשב של החברה יודע את עבודתו  כחשב ואולי יש צורך להחליפו- נמצאו טעיות בהכנת תקציב קודם גם בנתונים וגם בריאליות שלו).
מעבר היות התקציב כלי להגברת רווחיות העסק ויעילותו , הכנת התקציב עוזרת לג'ון להניע את עובדי החברה לפעול להשגת היעדים על ידי כך שירגישו שהם שותפים להכנתו והיות והנתונים שזורים במציאות החברה  ,אמון העובדים בהנהלה וביכולת הניהולית –גברה ועל ידי כך נותנים תפוקה גדולה יותר לארגון.
תקציב זה הוא פתח לפעולה להשגת רווחים ויעדים מתוכננים מראש:רווח תפעולי של כ-330,000 ליש"ט (עלייה של 150,000 ליש"ט משנה קודמת)  ותרומת סניף דרבי לרווחיות וצמיחת כלל החברה ולהשגת שאר היעדים שג'ון מעוניין להשיג.
An analyst is looking for sustainable profit and growth of that profit. So a key question is to assess “the extend to which the current earning are “subject to short-term influences or accounting manipulations.(Walton,
2 000,p.282).                                                                                                      תוכן העניינים נושא                                                                                                                        עמוד             חלק א' ·        מבוא לתקציב בחברת  WATERCHARM                                                     5
·        מטרות התקציב                                                                                             6
·        יתרונות וחסרונות התקציב                                                                          7
·        סוגי  תקציבים                                                                                               8
·        גישות לבניית תקציב                                                                                     8
חלק ב' ·        תקציב תפעולי לכלל החברה                                                                         9
o       מידלסבורו                                                                                         10 o       לידס                                                                                                    10 o       שפילד                                                                                                 10 o       סניף ראשי                                                                                          10 ·     תקציב תפעולי לסניף דרבי                                                                             11
o       תקציב המכירות                                                                                12
o       תקציב היצור                                                                                     14
–               תקציב חומרים                                                                    14
–               תקציב עבודה                                                                       15
–               תקציב עלות המכר                                                               17
o   תקציב הוצאות מכירה הנהלה וכלליות                                          18
–         ניתוח מקרה דחפור החפירה                                                            19
o       תקציב רווח והפסד תפעולי                                                               21
                     חלק ג' סיכום ומסקנות                                                                                             24
ביבליוגרפיה                                                                                                   27        נספחים                                                                                                           28