נשים חדשות ומשוחררות עלולות להוות סיכון על הכביש, כך טוען מחקר שערכה קבוצת הייעוץ הפסיכולוגי "קשב".

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 10663
מספר מקורות 34

תקציר העבודה

מבוא  "נשים חדשות ומשוחררות" עלולות להוות סיכון על הכביש, כך טוען מחקר שערכה קבוצת הייעוץ הפסיכולוגי "קשב". מחקר זה טוען  שעם הניסיון לייצר שוויון בין המינים, בוחרות חלק מהנשים לחקות את אותו סגנון גברי ו"לנצח אותם במגרש שלהם" – במקרה זה, על הכביש. במצב זה מפגינות אותן נשים ביטחון עצמי רב (מדי) וסגנון נהיגה אגרסיבי (מדי). לדברי אותו מחקר, מצב זה עלול ליצור סכנה גדולה מהרגיל על הכבישים.   בעבודה סמינריונית זו יש בכוונתי לנסות ולסטור ממצאים של מחקר זה.יש בכוונתי להציג ממצאים מתוך מחקר אמפירי שלי וכן לסכור מחקרים אחרים בנושא אשר יבדקו את נכונותן של מסקנות במחקר זה.
 המחקר שלי יכלול מדגם נהגות ישראליות בגלאים  30- 50, אשר מתגוררות בישוב כהילתי (בצפון הארץ), ולכן מוצאות את עצמן על כבישים בין עירוניים מדי יום ביומו. מחקר זה יבדוק מכלול משתנים המאפיינים את הנהיגה ומעצבים אותה. מטרת השאלות תהייה לבדוק את הפן הצר מתוך המערך המחקרי המקיף של היבטים סוציולוגים וחברתיים המעצבים סגנונות נהיגה שונים של נשים, ואת היותן גורם מכריעה לסיכונים על הכביש. מחקר הזה יתמקד בהשלכות תהליכי שוויון בין המינים על נהיגה והיחס לסיכון של נשים בכבישים ועל תרומתן האפשרית של נשים לבטיחות הנהיגה בכביש הישראלי.
משתנים מרכזיים במחקר יהיו :
המחקר מתוכנן לבחון משתנים שונים בניסיון לאפיין נהיגה של נשים ומכלול המשתנים  שמאפיינים ומעצבים אותה. המשתנים שיבחנו הם :
§         התמודדות עם לחצים בנהיגה §         דמוי עצמי  קיים כנהגת §         דמוי עצמי נשאף כנהגת §         שכיחות ביצוע התנהגויות מסוכנות §         הערכת הסיכון §         תחושות חיוביות, שליליות ודו-ערכיות (אמביוולנטיות) ביחס לפעולות  נהיגה מסוכנת §         משוב סביבתי מחברים, בני משפחה על נהיגה ולקיחת סיכון בנהיגה §         מבחן מדגמי בידע בחוקי תנועה §         עמדות ביחס לביצוע עבירות תנועה §         עמדות: מאבק ותוקפנות מול התחשבות בנהיגה §         מאפיינים אישיים   §         נתונים תפקודיים: 1.
עבירות תנועה,  2.מעורבות בתאונות.
§         הגורמים המשפיעים על הנהיגה וכו…… המחקרים שקראתי בנושא הראו כי במציאות בה גברים ונשים ממלאים תפקידים סטריאוטיפיים, הרי הנהיגה הסטריאוטיפית של הגברים מתאפיינת בין היתר, בנהיגה שמתבטאת, באופן מודגש אצל נהגים צעירים, בסיכונים גבוהים יותר לנהיגה והכרוכים בהתנהגויות נהיגה כגון: הסתכנות, לעיתים מכוונת, בנהיגה, בחיפוש ריגושים, בתחרותיות ובהפגנה של כוח ואו יכולת ביצוע ובמאבקי התמקמות על הכביש. במסגרת חלוקת התפקידים הסטריאוטיפית המסורתית התנהגויות אלה גם נתפסות בחברה כהתנהגויות "גבריות"  יותר מאשר "נשיות" ואכן גם נמצאו מחקרית כמאפיינים יותר גברים מאשר נשים. סדרת מחקרים על נוהגים צעירים בישראל ובצה"ל אכן לימדו כי נשים מתאפיינות בפחות נטייה לנהיגה מסוכנת, הערכה גבוהה יותר של הסיכונים בנהיגה, נהיגה נתפסה אצלן יותר כמאיימת ופחות כאתגר מפתה ומושך וכן כתופסות את הסביבה החברתית שלהן כפחות "דוחפת" לנהיגה מסוכנת. אצל נשים נמצא קשר (שלא נמצא באותו אופן אצל גברים) בין מעורבות בתאונות דרכים לבין מצבי ניתוק וחוסר תשומת לב לסובב בעת נהיגה נדידת מחשבות (נתק קוגניטיבי) ממצב הנהיגה ולבין הנטייה ל"התמזגות" עם הרכב וחווית הנהיגה. מחקר של קבוצת "קשב" נשען על ממצאים שמצביעים על קיומן של שלשה סגנונות בשלוש קבוצות של נשים הקשורות באופן שונה לסיכוני נהיגה:
·        נשים בעמדה המסורתית סטריאוטיפית נשית – נוטות להתנהגות יותר נמנעת ומעוכבת בנהיגה ונוטות פחות לאמץ התנהגות נהיגה מסוכנת. סיכוני נהיגה שלהן נוטים להיות נמוכים משל גברים וככל שהם קיימים נובעים יותר מהתנהגויות של חשש וחוסר ביטחון או של חוסר תשומת לב, נדידת מחשבות,  או התמזגות "התחברות" – לחוויית הנהיגה תוך חוסר התייחסות לקורה בסביבת הרכב. ·               נשים המנסות לחקות סגנון "גברי", להתחרות עמם בנהיגה, להפגין את ביצועיהן ויכולתן ולהתעמת באופן כוחני בנהיגה – נוטות לאמץ התנהגויות של נהיגה מסוכנת שהיו אופייניים באופן מסורתי לגברים – אך גם לשמור לפחות חלק מהתנהגויות הנהיגה המסוכנת המעטות באופן יחסי, האופייניות לנשים – בעיקר נושאים הנוגעים לנתק ולחוסר עירנות ותשומת לב – להתרחשויות בנהיגה ובכביש בתנאים מסוימים. קבוצה זו עלולה להפוך לבעלת סגנון נהיגה מסוכן באופן מיוחד. ·   נשים המנסות לבטא סגנון אסרטיבי נשי, שאינו נוטה לעימותים כוחניים ולתחרות עם הגברים (ונשים) על הסגנון "הגברי" – אך עם זאת, גם מגלות בטחון עצמי ומסוגלות בגישה לנהיגה תוך עירנות לסיכוניה – קבוצה זו מופיעה כבעלת סגנון נהיגה הנוטה פחות לסיכוני הנהיגה האופייניים לנהגים גברים וגם פחות נוטה לנהיגה מסוכנת בסגנון שהיה אופייני לנשים.
קבוצה זו מעניינת במיוחד מאחר שהיא מביאה סגנון נהיגה מתון וגם בוטח, הנמנע מסיכונים ומעימותים שנתן למנעם. לדעתי היום יותר מבעבר, מתעצבים מחדש  תפקידי נשים הממלאות יותר ויותר תפקידים שהיו מסורתית תפקידים גבריים. נשים רבות מצפות מעצמן  ונחשפות לציפייה חברתית הנוגעת יותר מבעבר לתפקוד אחר בנהיגה אבל למרות זאת, נהיגה בכלל ונהיגת נשים בפרט אינה מושפעת דווקא מהניסיון לייצר שוויון בין המינים אלה מגורמים אחרים כמו סוציאליזציה וערכים שהושרשו בקרב הנהגים .     לדעתי מחקר זה יוכל לאפיין דפוסים חדשים בהתייחסות נשים לנהיגה, וגם ישפוך אור על התנהגות נשים על הכביש, מקצועיותן בנהיגה, גישתן לנהיגה מסוכנת ובכלל יענה על השאלה האם הנשים באמת מהוות סיכון ממשי על הכבישים או לא ?
נראה שחלק מהנשים אכן נחשפות לציפייה מעצמן ומאחרים להתנהג בנהיגה מסוכנת יותר. בה בעת, רבות מהן כנראה עברו את תקופת הילדות שלהן בהתנסות (בסוציאליזציה) שעדיין מביאה אותן לפעילות האופיינית לבנות יותר מאשר לבנים. לדעתי מחקר זה גם יוכל להראות שחלק מהנשים למרות שהן בעלות מוטיבציה ועמדות המכוונות אותן לנהוג כגברים כביכול עדיין נטיות מסוימות משפיעות עליהן לנהוג בסגנון השונה מגברים, כלומר הנשים כיום לא מהוות סכנה גדולה או שווה מהרגיל על הכבישים (כמו גברים ) כפי שנטען במחקר של חברת "קשב".
לדעתי  אין כל קשר בין התנועה הפמיניסטית לחיקוי הסגנון הגברי  והחיבור בין השניים עושה עוול גם לתנועה וגם לנשים בכלל.    סקירת הספרות  בעבודה זה נחלקת לשני פרקים מרכזיים: הפרק הראשון עוסק במאפיינים פנימיים – אישיים ואישיותיים התורמים לנהיגה מסוכנת לעומת זהירה, ובהם מאפיינים אישיותיים כגון הצורך בשליטה, מסוגלות עצמית וחיפוש ריגושים; היבטים רגשיים, כחרדה וכעס; התייחסות לסגנון נהיגה ולמוטיבציות לנהיגה מסוכנת; ומאפיינים דמוגרפיים, כגיל ומין הנהג. הפרק השני מתמקד בהיבטים חיצוניים המשפיעים על הנהיגה, ובהם תנאי לחץ זמן, לחץ חברתי, נורמות נהיגה מקובלות בקרב בני משפחה וחברים, כולל העברה בין-דורית של דפוסי נהיגה. כמו כן נכללות בפרק זה התייחסויות לאכיפה ותפיסתה על ידי נהגים. המחקרים המסוכמים בפרקים אלו וכן המחקר שלי  נועדו לשרטט תמונה כללית של מאפייני הנהגת הישראלית, כפי שהם משתקפים, כאמור, אלו.
            עבודה סמינריונית זו מסתיימת בסיכום של מאפייני הנהגת הישראלית העולים מן המחקרים השונים, ובדיון במידת היותם אכן מאפיינים ייחודיים לנהגות ישראליות ובהמלצות למחקרים שיש לערוך בעתיד, על מנת לתת תשובה ראויה לשאלה המקורית שהובילה לעריכת המחקר הנוכחי, כלומר לסטור את המחקר שטען ש "נשים חדשות ומשוחררות" עלולות להוות סיכון על הכביש .
תוכן עניינים
מבוא   ____                                                                
2
1 . סקירת ספרות                                                           6
  פרק א : מאפיינים פנימיים                                                        6
       סגנון נהיגה                                                                       6
       מוטיבציות לנהיגה מסוכנת                                                 8
       הבדלים בין המינים                                                            9
  פרק ב : היבטים חיצוניים                                                        13
       גורמים מצביים – לחץ זמן                                                   13
       סביבה קרובה (הורים, חברים וחברה)                                  14
       הורים והעברה בין דורית של נהיגה מסוכנת                         15
       אכיפת חוקי תנועה: עמדות כלפי אכיפה וציות לחוקי תנועה   16   פרק ג :  התייחסות לפמיניזם ומעמד האישה                               19
השערות המחקר                                                          21

2 . שיטת המחקר                                                         
2 2
     תיאור המחקר ובנית השאלון __________________  _____22
     הגדרת המשתנים________________________________23                      הממצאים – ניתוח סטטיסטי                                                       
5  בחינת משתני המחקר                                                  _          27
 בחינת השערות המחקר                                                            30
3 . דיון                                                                          32
סיכום                                                                           34
ביבליאוגרפיה                                                               35
ניספחים                                                                       38