מערכת יחסים בין חברת אנרגיה לבין ממשל הרשמי ברוסיה ובסין: השוואת בין תפתחות של יוקוס" ו- "סי.אן.פי.סי." בשנים 2004—2001

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 4970
מספר מקורות 37

תקציר העבודה

מערכת יחסים בין חברת אנרגיה לבין ממשל הרשמי ברוסיה ובסין:
השוואת בין תפתחות של יוקוס" ו- "סי.אן.פי.סי." בשנים 2004—2001
קורס: אנרגיה ופוליטיקה במזרח אסיה תוכן עניינים

1 . מבוא ..1
2 .
רקע …2
3 . "יוקוס"      א.
תנאים מדיניים ותהליכים בתחום האנרגטי הפוסט סובייטי, הקמת החברה –…5
     ב.משטר ברוסיה בתקופת התפתיות של "יוקוס" -7
     ג. תחומי פעילות של "יוקוס" ופריסה גיאוגרפית -9
     ד.
אירגון החברה 11
     ה.
התפתחות של "יוקוס" בשנים 2004—2001 והישגים בפועל –. 12
     ו.
"יוקוס" היום .15
4 . "סי.אן.פי.סי."     א.
תהליכים עיקריים בתחום האנרגיה ברפובליקה עממית הסינית. אירגון התחום והקמת החברה..17
    ב. בעיות בסקטור האנרגטי בסין –.19
    ג.
תחומי פעילותה של "סי.אן.פי.סי." ופריסה גיאוגרפית –21
    ד.
אירגון והנהלת החברה -24
    ה.
מטרות המכוונות את פעילות החברה ..
5     ו.
התפתחות של "סי.אן.פי.סי." והישגים בפועל בשנים 2004—2001 -.26
    ז.
"סי.אן.פי.סי." היום –29
5. השוואה בין "יוקוס" לבין "סי.אן.פי.סי." 30
6 .
מסקנות –…32
נספחים ..34
ביבליוגרפיה –.45
תקציר:
מטרותיה של עבודה הנוכחית היא לבדוק את חשיבותה של מערכת יחסים בין חברת אנרגיה לבין ממשל הרשמי ברוסיה ובסין, ולנסות לענות על השאלה, באיזו צורה מערכת יחסים זו משפיעה על התפתחות חברות אנרגיה במדינות אלו. לצורך בדיקה זו עבודה משתמשת בשתי חברות אנרגיה:
חברה רוסית—"יוקוס" (Yukos) וחברה סינית—"סי.אן.פי.סי." (CNPC) וחוקרת את התפתחותן של החברות בשנים 2004—2001, אשר מהווים תקופה מאוד חשובה לשתי החברות. עבודה מתחילה בפרק של רקע שמציג את נושא העבודה ובודק איך הוא בא לידי ביטוי במחקר הקיים. שני פרקים הבאים דנים בהתפתחות החברות בשנים 2004—2001 וכוללים תתי פרקים העוסקים בהיסטוריה של תחום האנרגטי במדינה בה התפתחה החברה, היווסדות החברות, תנאים מדיניים לכך, בעיות הקיימות בתחום האנרגיה במדינת אם של החברה, תחומי פעילותה של החברה, פריסה גיאוגרפית, אירגון החברה, מטרות המכוונות את פעילות החברה, הישגים של החברה בפועל והמשך פעילות החברה בימינו. בנוסף לכך עבודה מציגה השוואה בין שתי החברות תוך דגש על מערכת יחסים בינהן לבין הממשל במדינותן, אשר באה לידי ביטוי בפרקים על התפתחות החברות. פרק אחרון כולל מסקנות של העבודה ועונה על שאלה המרכזית של המחקר. בסוף העבודה נמצאים נספחים עם גרפים העוזרים לאותם חלקי העבודה שעוסקים בהישגי החברות בשנים הנדונות.
מקורות עליהן מתבססת עבודה זו כוללות מקורות ראשוניים ומשנים יחד. חלקי העבודה העוסקים בהתפתחות החברות מסתמכים על מידע מאתרים הרשמיים של החברות, בזמן שבחלקי העבודה שדנים בתהליכים מדיניים, בעיות הקיימים בתחום האנרגיה בשתי המדינות ובהיסטוריה להיווסדות החברות יש שימוש במחקרים העוסקים בתחום האנרגיה של רוסיה וסין מכל הבחינות. עבודה זו טוענת כי מערכת יחסים בין ממשל הרשמי לבין חברות אנרגיה בסין וברוסיה משפיעה על התפתחות חברות אנרגיה במדינות אלו והשפעה זו שונה בשתי המדינות. אבל יחד עם זאת יש המשותף בהשפעה זו והוא בא לידי ביטוי בפעילות החברה. בעזרת השוואה בין שתי החברות והתפתחותן בשנים 2004—2001 עבודה נוכחית מבהירה מהו הבדל שקיים בין רוסיה לבין סין במערכת יחסים של ממשל וחברות אנרגיה וכיצד הבדל זה משפיע על התפתחות החברות.