באיזה מידה ישנה מדיניות לחינוך לרב תרבותיות במשרד החינוך

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 10320
מספר מקורות 21

תקציר העבודה

בעבודה זו אני מבקש לבדוק, באיזה מידה ישנה מדיניות לחינוך לרב תרבותיות במשרד החינוך?
חשיבות קבלת התרבויות השונות מתחדדת בתחום החינוך. תחום זה מייצג את עבר המדינה (למידת היסטוריה) את ההווה (אזרחות, לשון, גיאוגרפיה) ואת העתיד (מכלול המקצועות). מכנה משותף לכולם הוא למידת הערכים. כאשר לומדים בכיתה אחת מספר רב של תלמידים בעלי רקע תרבותי ומסורתי שונה, לימוד התרבויות השונות הוא השתקפות יחסה של הפורמאלי של המדינה לרב-תרבותיות. בעידן הידע, האינטרנט, התקשורת והאינפורמציה הרבה, מערכת החינוך ממלאת תפקיד חשוב בעיצוב תודעתם של תלמידי ישראל והדור הבא.
במסגרת עבודה זו אני אבדוק את מונחי הרב-תרבותיות והפלורליזם, האם יש להן משמעויות נוספות וכיצד מתקשר הפלורליזם לרב-תרבותיות בישראל. לאחר ביאור המושגים נשווה אותם לנכונות ההצהרתית של המדינה למדיניות לרב-תרבותיות ולפלורליזם וזאת על ידי בחינה של הרפורמה המרכזית במערכת החינוך – דו"ח דברת והצהרות ומעשים שמבצע משרד החינוך ונראה אם הרב-תרבותיות או הפלורליזם הינם חלק מרפורמה זו. את התחום ההצהרתי אנו נבחן על יד בדיקה מהי משמעות ההצהרה ונבחן את המצב בפועל. זאת על ידי ביקורתם של מחברים שונים החווים דעתם על הרב-תרבותיות והפלורליזם במדינת ישראל מזוויות שונות. לבסוף נראה את התגובה של המיעוט התרבותי הגדול במדינה, המיעוט הערבי, על ידי דוגמא עדכנית.
ראשי פרקים מבוא -..
03
שאלת המחקר —
03
פרק א' – תיאוריות לרב תרבותיות
09
פרק ב' – הצהרתיות רב תרבותית על פי משרד החינוך ..

5 פרק ג' – הצהרתיות רב-תרבותית במשרד החינוך – בפועל–..
28
פרק ד' – האם מדיניות משרד החינוך פלורליסטית? -.
32
סיכום -..
43
ביבליוגרפיה –…
44