ניהול השיווק והתפעול

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 4838
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

תקציר מנהלים בעקבות מגיפת ההשמנה הגוברת חלה מהפיכה בשרותי הכושר בארץ. בעבר, הכושר היה עולמם של הגברים בעיקר, עולם שכיוון לאידאל היופי הפיזי. כיום, הכושר הפך לעולמם של נחלת הכלל וזאת בעקבות המודעות לנזקי ההשמנה. יחד עם זאת, למרות המודעות, פעילות גופנית נחשבת ל"מועקה" בקרב רוב האוכלוסיה וכך נולד עידן חדש בשוק:
"מועדון כושר", שמעבר לשירות הכושר הבסיסי מספק תשתית חברתית, מקום בילוי ומגוון רחב של פעילויות נוספות. עקב המודעות מספר מועדוני הכושר עלה משמעותית ועל כן נוצרה תחרות אגרסיבית באזורים רבים, שגררה הורדת מחירים, שינוי אסטרטגי לעיתים תכופות עד שנראה כי האסטרטגיה מעורפלת. בנוסף לכך, קיימת מלחמה יומיומית על הלקוח.  בעבודה זו נמצאת סקירה אודות שרותי ומאפייני המועדונים:  Holmes Place , Great Shape , In Shape . היבטים שעסקתי בהם: מיצוב, מיתוג, התנהגות צרכנים, שוק מטרה, פילוח שוק, בידול ונוחות בכל אחד מן המועדונים. נראה כי התנהגות צרכנים זהה בכל מועדון ונוחות הנו תנאי הכרחי ללקוח, כל אחד על פי דרישותיו. שוק המטרה בד"כ אחיד. רשת Holmes Place יצרה בידול בפנייתה לשוק 40+ וכינוס לקוחותיה הצעירים תחת חברת הבת המותג SHAPE . כמעט בכל המועדונים ניכר העדר הוצאות פרסום.
הבעיה המרכזית שעולה היא חוסר התאום המוחלט בין מחלקת השיווק למחלקת התפעול, כמו גם כשלים בשרשרת האספקה שפוגעים ביכולת המכירה ושביעות רצון הלקוח.
על פי הממצאים של מועדוני הכושר שהועלו, עולה כי ההיצע בסך הכל זהה, כולם מספקים שירותי כושר. השוני מתבטא בערך המוסף שיש למועדון להציע ביחס למתחריו, בחוויה. את זאת הלקוח מודד על פי מאפייני המועדון: שירותים נוספים, מיתוג, נוחות, מיקום, אירועים חברתיים וכדו'. נראה כי התחרות החריפה גורמת למתחרים לפתח מערכי שירות, שיווק ותפעול טובים יותר, אך עדיין ישנו מקום רב לשיפור. השקעה במערכים אלו עשויה לפתוח בפני המועדון נישה חדשה של שירותים ובכך לפנות לקהל לקוחות רחב יותר. ההשקעה והשיפור של תהליכים אלו יהוו קטליזטור חיובי בנוגע לרכישת מנויים במועדון, דבר שיסייע בנאמנות הלקוחות לארגון.