בתי משפט וירטואליים

מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 5277
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

רשת המידע העולמית החלה בחזון ליצור רשת תקשורת עולמית שתהווה מקור אחסון ושליפה של מידע אלקטרוני על ידי מחשבים בכל העולם: "a network of such [computers], connected to one another by wide-band   communication lines which provided the functions of present-day libraries together with anticipated advances in information storage and retrieval and [other] symbiotic functions". חזון נשמע בשנות ה-60 כפנטזייה לילדים. המחשב האישי היה בצעדיו הראשונים ורעיון של רשת מחשבים עולמית שתאפשר ליצור סביבה ווירטואלית ענפה, נשמע מופרך ביותר.  ג'וזף ליקליידר, שהיה לחוזה ומייסד רשת התקשורת העולמית, חזה וקיווה כי יגיע היום בו תתרחש סימביוזה בין האדם למחשב ויתפתח תאגיד שייקרא אדם-מחשב. בחזונו הוא ציין את מטרותיו העיקריות של חזון זה:  " (1)To let computers facilitate formulative thinking as they now facilitate the solution of formulated problems, and (2) to enable men and computers to cooperate in making decisions and controlling complex situations without inflexible dependence on predetermined programs". היווצרותה של רשת האינטרנט היוותה חלק חשוב במימוש רעיונות אלה. כיום נדמה שגם בעלי המעוף הגבוה ביותר, לא יכלו היו לדמיין את מהירות התפתחות טכנולוגיית האינטרנט ואת תפוצתה הגדולה. מטרתו של המחשב הייתה ועדיין להקל ולפשט את חייו של האדם. רשת האינטרנט, שהחלה ככלי לאחסון ושליפת מידע, הפכה לחלק חשוב בתרבות של המאה ה-21. דור ה-X התבגר ואחריו הגיע דור האינטרנט שלעיתים מכונה דור ה-Y.
דור זה, כיום בגילאי 8-23, נולד לתוך עולם האינטרנט וזוכה לקחת חלק ולהוות חלק במהפכת הסייברספייס שהחלה באמצע שנות ה-90 , עם הכרזתה של סביבה וירטואלית רשמית. התרחבותה של רשת האינטרנט הובילה למעבר של חלקים גדולים מעולמנו אל הסביבה הווירטואלית. כך לדוגמא הדואר המסורתי ננטש לטובת דואר אלקטרוני, ניתן לערוך קניות בסופר מקוון, לבצע פעולות בחשבון הבנק, הטלפון, החשמל ועוד. מרבית התאגידים והחברות עברו לתת שירות גם באופן מקוון.             בעבודה זו, אבקש להתייחס להשלכות של התרחבות הסביבה המקוונת על עולם המשפט. התרחבות זו יוצרת מעבר מתמיד של שירותים ציבוריים לסביבה המקוונת. המערכת המשפטית, גם היא, מטרתה לתת שירות לאזרחים השונים. הגידול והשיפור בטכנולוגיה, בתפוצתה וביישומיה, מאלץ את המערכת המשפטית, לעמוד בקצב השינויים וההתרחשויות. הסביבה הוירטואלית הולכת ומתרחבת ויש צורך להתעדכן בשינויים המתרחשים בעולם המהיר של המאה ה-21.             הקדמה והטכנולוגיה לא פסחו על המערכת המשפטית וכיום ניתן למצוא דרכים רבות ליישוב סכסוכים באמצעים מקוונים. קיימים שירותים כגון גישור, בוררות וכיוצא בזאת, המיישמים הלכה למעשה את הטכנולוגיה העכשוויות על ידי שימוש באינטרנט ויישומיו לטובת פיתרון סכסוכים.
השינויים והיישומים החדשים של הרשת, מעלים באופן בלתי נמנע את השאלה, האם ניתן ליצור סביבת בית משפט וירטואלית? אם אכן קיימים תהליכי יישוב סכסוכים רבים באמצעים בלתי פיזיים, מדוע לא ניתן להעביר את הסביבה המשפטית כולה, לעולם הסייברספייס? התשובה היא כמובן, שאין סיבה ממשית למנוע מעבר זה. ואף יותר מכך, נראה לא מדובר בפנטזייה אלא בתהליך בלתי נמנע שיתרחש כחלק טבעי מגדילתה של רשת האינטרנט. בעבודה זו אבקש לחקור ולסקור את ההתפתחויות הטכנולוגיות ואת יישומיה של הסביבה המקוונת עד כה, בעולם המשפט.      אבקש לבחון את הטכנולוגיה המיושמת ואת הצעדים הנדרשים על מנת להשלים את המעבר לבית משפט וירטואלי. אתייחס להתנגדות הקיימת מחד גיסא, ובד בבד, לתהליכים שכבר התרחשו מאידך גיסא. אשרטט את היתרונות כמו גם החסרונות של בית משפט מקוון תוך התייחסות לתהליכים שהושלמו ויושלמו בהעברת בית המשפט הפיזי אל סביבת הסייברספייס.     תוכן ענייניים: מבוא. 1
פרק 1: המעבר ממבנה פיזי לקיום ווירטואלי 3
פרק 2: חלקיו השונים של בית המשפט. 5
2 .1 הספרייה. 6
2 .2 משרד מזכירות המשפטית. 7
2 .3 אולם בית-המשפט. 9
2 .4 חדר שופטים/מושבעים. 12
2 .5 העתיד. 13
פרק 3:  בית משפט פיזי מול בית משפט ווירטואלי – בעד ונגד. 14
3 .1 עלויות. 15
3 .2 משפט הוגן 17
3 .4 קשר להלך הרוח הציבורי 19
סיכום. 20 רשימת מקורות. 21