הטוקבקים באינטרנט

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 4349

תקציר העבודה

עבודה סמינריונית בנושא הטוֹקבֵּקֻים כגילוי של מחאה ציבורית ברשת האינטרנט הישראלית תוכן מבוא –…4
פרק א' :  מאפייני המחאה ברשת …7
פרק ב': הטוקבק כביטוי דמוקרטי-מחאתי במרחב הציבורי הווירטואלי–9
פרק ג': ניתוח יעילותו של הטוקבק ככלי לביטוי מחאה ..11
סיכום –.14
ביבליוגרפיה ..16
הקדמה רשת האינטרנט, המציינת עשור לחדירה לבית הישראלי, הוגדרה ע"י חוקרים ואנשי תקשורת כמדיום החדש, אמצעי רב-עוצמה המגשר על פני פערי זמן ומרחב, כולל כמויות עצומות, בלתי נתפסות, של אינפורמציה וכל זאת בתוך מרחב קיברנטי אין סופי שאין בו ניהול או פיקוח, הגם שאינם אפשריים.
המדיום האינטרנטי יצר עיתונות מסוג שונה, המהווה אלטרנטיבה לעיתונות המודפסת המסורתית. אחד מיתרונות הרשת היא ביכולת לקיים תקשורת דו-כיוונית ולהעניק משוב לכתבה או דעה של גולש. מיידיות המסר יוצר אינטראקציה שלא היתה קיימת עד כה, מסיבות טכניות, במדיום אחר. אמנם המדיה הכתובה, המודפסת, והמשודרת, עדיין מזינות את אתרי התוכן ברשת, אך ככל שנוקפות השנים, מערערת עיתונות האינטרנט את מעמדה של זו המודפסת. החיסרון שבניידות ייעלם עם השנים והרשת, על ההתעדכנות הבלתי פוסקת שבה ועל האינטראקטיביות שבה, תגבר על העיתונות המודפסת. הטוקבקים הם הביטוי המושלם לאותה אינטראקטיביות שקיימת בין כותבי הדעות והמאמרים ובין הגולשים לבין עצמם. הדיון בטוקבקים ובתגובות הפך כבר לעיסוק שגרתי בקרב העיתונות ה'קלאסית' , המסמנת את קהל המגיבים כאוכלוסיה בפני עצמה, בעלת סממנים מיוחדים ואפיונים מסוימים, כמעין סטריאוטיפ. ורבים רואים בטוקבקים כשורשי קהילה וירטואלית עתידית שתהווה חלק בלתי נפרד מהתרבות הישראלית. תחום הטוקבקים, כמו תחומים רבים ברשת האינטרנט הישראלית, טרם נחקר דיו על משמעויותיו הסוציולוגיות והתקשורתיות-אינטראקטיביות.
נכתבו אמנם כתבות רבות ומספר מאמרים סביב הטוקבקים, אך טרם בוצע מחקר מקיף סביב הנושא.
עבודה זו, חלוצית בתחומה, מנסה לבחון את המחאתיות בקרב קהילת הטוקבקיסטים ואת תגובותיהם באתרי האינטרנט, לפי קריטריונים של מחאה ציבורית קלאסית.