תפקיד התקשורת בהבניית הזהות הקולקטיבית של 'מהגרי העבודה' בישראל

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 8011

תקציר העבודה

עבודה סמינריונית בנושא תפקיד התקשורת בהבניית הזהות הקולקטיבית של 'מהגרי העבודה' בישראל תוכן מבוא -…5
פרק א' :  הבניית זהות ה'אחר' במדיה ובתקשורת …11
פרק ב':   מהגר העבודה כ'אחר' בישראל .16
פרק ג':   הבניית זהותו של מהגר העבודה כ'אחר' בתקשורת הישראלית ..19                      סיכום -28
ביבליוגרפיה –.31
הקדמה גיבוש הרעיון סביב מחקר אודות יחסה של החברה הישראלית לזרים בה ולשונים בה וביחוד למהגרי העבודה עלה בעקבות החשיפה ההולכת ומתמדת של התקשורת לנושא מהגרי העבודה בישראל, אשר נמצאים כקהילה בישראל מזה כ-13 שנים, אך נוכחותם אינה מורגשת בציבור הישראלי. מחקר זה הוא בבחינת מחקר חלוצי, שכן המחקר האקדמי סביב תופעת מהגרי העבודה בישראל, הנמצאים בישראל יותר מעשור, הוא מועט יחסית, כל שכן מחקר תקשורתי מקיף בנושא זה. היקף העבודה לא אפשר בדיקה מדוקדקת של מקורות וירידה מעמיקה לסוגית השיח הציבורי הישראלי והבניית ה'אחר' בו, אם כי ניתן מקום רב לבחינת מקומו של מהגר העבודה בשיח הציבורי-חברתי בישראל. סוגית מהגרי העבודה קשורה בנימי נפשה של המדינה וישפיע על עתידה בטווח הרחוק. כבר עתה ניתן לראות את השפעותיה של שהייה בת 10 שנים של קהילת מהגרי עבודה גדולה, ביחוד בעיר תל-אביב. חלק מאיסוף החומר כלל שהיה רבה במתחמי המגורים של מהגרי העבודה בדרום ת"א וחשיפה לתנאי מגוריהם מחייתם וקיומם בקהילה הסגורה והמגובשת שנוצרה במקום .