עמדות מורים כלפי ילדים עם צרכים מיוחדים- עבודה אמפירית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 10793
מספר מקורות 17

תקציר העבודה

תקציר- זיכרונות העבר והמציאות של היום בעבודה זו ניסיתי לתאר חוויות שהיו לי מלימודי בבית הספר עם ילדה בעלת ליקויי למידה. הסיפור מתבסס על סיפור זיכרונות שלי ושל אחרים,על חברה לכיתה מתקופת הילדות. ·        חקירת המקרה תעשה בשיטה של חקר מקרים תוך כדי ניסיון לתאם בין זיכרונות העבר והמציאות של היום ועל פי הגישה של- המחקר האיכותני לפי שקדי (2003). המקורות שלי הם ראיונות אישיים המתייחסים לשתי נקודות זמן: דברי המרואיינים כשתארו דברים על העבר, וכפי שהם מתייחסים אליהם היום.
הסיפור של ג' הילדה עם ליקויי למידה שהייתה חברתי לכיתה יתואר, אם כך, ממספר נקודות ראות: ·        שלי כחברתה לכיתה ·         של אביה כהורה ·        שלה עצמה כל אחד מהסיפורים המובאים ראיונות התמקדו סביב חמישה נושאים רלוונטיים לתיאור היחסים שלה עם הסביבה.
·        יחסם של הילדים בכיתה כלפיה ·         יחס המורים כלפיה ·         יחס האחות שלה כלפיה ·         יחסה של האם ויחסו של האב כלפיה בתהליך המחקר היו מספר שלבים:
1. ראיון אישי:
בכדי שזיכרונותיי לא יתערבבו ולא יושפעו מזיכרונותיהם של האחרים, התחלתי את המחקר קודם כל בראיון בכתב שערכתי עם עצמי, בו רשמתי את זיכרונותיי מהחוויות המשמעותיות שהיו לי מבית הספר ומהכיתה במחיצתה של ילדה עם ליקויי למידה.
2. מפגש עם ג' הבוגרת היום:בעקבות הפגישה המחודשת  מצאתי אותה היום  כאישה בוגרת ועצמאית, המנהלת חיי חברה פעילים למרות הקשיים. לאחר מכן פנינו אל העבר וניסינו לאט, לאט עם כל שאלה  להבין יותר ויותר איך היא זוכרת את יחס התלמידים ,יחס המורים והמשפחה כלפיה.
3. הראיון עם האב: לאב היה קשה להיפתח אליי ולספר לי את חוויות העבר, מי ששכנע אותו למעשה להסכים לראיון איתי הייתה ג', שהסבירה לו עד כמה היא רוצה שכולם ידעו עליה. להוכיח לכולם שהיא הפכה לסיפור הצלחה למרות הקשיים. נדמה היה כי בכל שאלה ושאלה חזר האב אל העבר עם כל עוצמת הרגשות הכרוכה בכך. לקראת סוף הראיון עם האב, האב דיבר על יחסה של ג' עם אמה,(שנפטרה בינתיים), ונראה כי הראיון איתי עזר לו לשחרר רגשות שהיו עצורים בתוכו שנים, ולהתגבר על חלק מרגשות האשם שליוו אותו כל השנים הללו.
חשוב לציין שהתחלתי את עבודת החקר הזו בתחושה, כי סיפורה של ג' הוא סיפור של ילדה שסבלה מאוד מיחסם של המורים והתלמידים בבית הספר. אבל מסתבר שג' עצמה תפסה את הדברים בצורה שונה. לפחות לפי הסיפור שסיפרה אחרי שנים המציאות נראתה לה הרבה יותר חיובית ממה שאני חשבתי. אולי זו הוכחה לאופי החזק שלה, ומה שעזר לה להתמודד. או שיש כאן הכחשה של החלקים הקשים כדי שתראה לכולם כסיפור של הצלחה.
תוכן העניינים
א. מבוא-כוונות העבודה                                                                         ע"מ  3-4
ב. רקע תיאורטי:                                                                                    ע"מ 5-12
                         ג. שאלת המחקר                                                                                      ע"מ 13
ד.         #שיטת המחקר                                                                          ע"מ
1 3
                #כלי המחקר והליך                                                                   ע"מ  14-17
ה. הממצאים:
                זיכרונות                       # ראיון אישי                                                                               ע"מ
1 8-22
                      # ראיון עם האב                                                                          ע"מ 23-30                       # ג' מדברת על העבר                                                                   ע"מ
3 1-44
                       סיכום                                                                                         ע"מ 45-46
ו. דיון ומסקנות                                                                                          ע"מ
4 7-48
ז. ביבליוגרפיה                                                                                            ע"מ 49-51