המאבק על החוקה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 3279
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

תקציר:
החוקה "קונסטיטוציה" היא "אוסף של כללים, המגדירים את סמכויותיהם של מוסדות השלטון ומסדרים את פעילותם, את היחסים ביניהם ואת היחסים בין מוסדות השלטון לאזרחים ולארגונם".(יובל, 1990) מגילת העצמאות קבעה, כי תפקידה של האספה המכוננת יהיה לנסח חוקה למדינה החדשה.
" אנו קובעים שהחל מרגע סיום המנדט… 15 במאי 1948, ועד להקמת השלטונות הנבחרים והסדירים של המדינה בהתאם לחוקה שתיקבע ע"י האסיפה המכוננת הנבחרת לא יאוחר מ-1 באוקטובר 1948, תפעל מועצת העם כמועצת מדינה זמנית…"(הכרזת המדינה 1948).
 אך בטרם קמה האספה המכוננת, כבר נידונה שאלת החוקה במועצת המדינה הזמנית. תחילה הקימה המועצה ועדה לניסוח הצעה לחוקה.
כשהביאה הוועדה את הצעותיה לאספה המכוננת, התברר, כי מול התומכים בניסוח החוקה יש גם כאלה וביניהם דוד בן גוריון, ראש הממשלה, השוללים בשלב זה ניסוח חוקה למדינה.
התומכים ראו בחוקה מסגרת שתבטיח את זכויות האזרח ואת המשטר הדמוקרטי במדינה. השוללים חשבו, כי המדינה אינה בשלה עדיין להגיע להגדרות סופיות לגבי המשטר.
על עצם הצורך בחוקה למדינת ישראל, חוקה פורמאלית כתובה, מקיפה וכוללת, דומה ואין עוד מחלוקות. במיוחד נכון הדבר למדינת ישראל. מדינה השרויה מזה ימים ימימה במצב חרום שאת סופו אין ביכולתו של איש לצפות. חוקה נחוצה בעיתות של שלום ושלווה אך בעיקר בעיתות משבר ומצוקה, (השכיחים לצערנו במדינת ישראל) בהם גובר החשש כי קשיים וכשלים שהזמן המיוחד גרם עלולים לגרום לרשויות המדינה לנקוט בצעדים חריגים ובלתי ראויים בשל המצב הקשה. בשעות כאלה עולה ערכה של החוקה הכתובה והברורה המגדירה את כוחותיהן של רשויות המדינה השונות והמגבילה אותן.
עבודה זו תבחן את סוגיית החוקה בישראל מן ההיבט ההיסטורי החל מהחלטת החלוקה של עצרת האו"ם, ועד החלטת הפשרה. כמו כן תבחן העבודה את המחלוקות ואת הטיעונים שעלו בעד וכנגד חקיקתה של החוקה ואת השיקולים הפרגמאטיים – קואליציוניים אשר הובילו בסופו של דבר לאי חקיקתה של החוקה.
תוכן העניינים
נושא                                                                                                                                            עמוד מבוא  – 4………..………………………………………………………………………
3                                                                                                                                    פרק א' – רקע היסטורי ורקע תיאורטי ………………..………………………………   6 – 5                               פרק ב' – הכישלון בהקמת החוקה – הטיעונים בעד ונגד  – 12 – 7
פרק ג' – סיכום ………………………………………………………………………… 13