פמיניזם בהוראה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 12492

תקציר העבודה

תוכן העניינים
הקדמה                                                                                                           3
מבוא                                                                                                               4-6
פרק א' – נשים בעולם העבודה                                                                     7-19
א.1 הפרדת עיסוקים – נשים וגברים                                                           7
א.2 התנועה הפמיניסטית                                                                 9
א.3 מעמד האישה בישראל                                                               11
א.4 נשים בעבודה ובצמרת                                                               15
א.5 נשים בהוראה                                                                             17
פרק ב' – מורים בעולם ההוראה                                                                  20-32
ב.1  החינוך היבט היסטורי                                                              20 ב.2  מעמד המורה                                                                              22
ב.3  מעורבות הורים בהוראה                                                          23
ב.4  השחיקה בהוראה                                                                      26
פרק ג' – הקשר בין הפמינזציה בהוראה לבין מעמד המורה                      33-36
סיכום  ומסקנות                                                                                            37-39
ביבליוגרפיה                                                                                                   40-41
הקדמה במערכת החינוך בישראל מקבילים שני תהליכים: פמיניזציה הולכת וגדלה של מקצוע ההוראה מחד, וירידה במעמד המורים, מאידך. לכאורה, היה מקום לתקווה שהפמניזציה של מקצוע ההוראה לא רק שתתרום את תרומתה לשחרור חברתי אלא גם תסייע להומניזציה של החיים בבית הספר, תשפיע על הפרקטיקה הפדגוגית ועל החינוך. אולם התהליכים המרכזיים המאפיינים את הפמניזיציה של ההוראה בישראל מבטאים את עוצמת ההתרחקות מאפשרות צמיחתה של מורה כאישיות אינטלקטואלית, בעלת מודעות חברתית ואקטיביזם אזרחי. המורות בנות ימינו מבטאות ככלל את הנייטרליות הפוליטית שלהן והן מבטאות חולשה ופסימיות.
בעבודה זו אסקור את הפמיניזציה מראשיתה ועד ימינו והשלכותיה על מקצוע ההוראה במטרה לאגד את הגורמים לירידת סטטוס  ההוראה.