שיטות מחקר

מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2007
מספר מילים 2319
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

  תוכן העניינים
תקציר המחקר –
3
מבוא

4
סקירת ספרות -.
5
השיטה .
6
סיכום ..
9
ביבליוגרפיה -..
10 נספח א' – שאלון לצרכן -.
11
נספח ב' – שאלון לבעל החנות  –..
13
תקציר המחקר מטרת  המחקר  תהיה  לבדוק  באם  קיים  קשר  בין  עיצוב1 חנויות (בעיקר חנויות מתמחות בהלבשה)  לבין  כמות המכירות באותה חנות. הצורך  במחקר  זה  עולה  עקב  עליה ברמת החיים וכן הביקוש שיש לצרכנים למגוון רב של בחירות בכל התחומים ובעיקר בתחום ההלבשה.   על  מנת  לעמוד  על  הקשרים  שבין  המשתנים  "עיצוב"  ו"מכירות" , נחלק את המשתנה "עיצוב" למספר רמות: עיצוב יוקרתי (עיצוב אשר למטרתו בעלי החנות משכירים את שירותי החברה המתמחה בעיצוב חלונות ראווה ופנים החנויות – מעצבי פנים2, תוך כדי השקעה כספית בכך), עיצוב חובבני (עיצוב אשר מבוצע ע"י בעלי אותה חנות, כאשר ייתכן כי העיצוב יהיה מוצלח עקב טעמו וכישורו של המעצב אך ייתכן שלא מאחר וזה לא תחום עיסוקו) וחוסר עיצוב.
במחקר  זה  ייקחו  חלק  15 חנויות הלבשה, בעלות רמת עיצוב שונה, הממוקמות במרכז "עזריאלי".  אנו, החוקרים, נבצע מחקר מתאמי מאחר ואין לנו שליטה על התנהגות הצרכנים ועיצוב החנויות.
בנוסף, נרצה לקבל תמונה כמה שיותר מדוייקת על המציאות, כלומר, התנהגות הצרכנים בשטח.
______________________________________________________________________________________________________________
1 . עיצוב הוא תכנון של מוצר או של מערכת מוצרים, כך שיענו על קריטריונים רבים, כגון מראה חזותי אטרקטיבי יותר, נוחות רבה, מחיר סביר או מאפיינים אחרים. על פי רוב, החפץ המעוצב, בניגוד ליצירת אמנות, צריך לענות על צרכיו של לקוח מסוים, או קבוצה של לקוחות. בעיצוב משתמשים בכלים הקרובים לתחומי ההנדסה והאמנות, אך אין זהות מוחלטת בין תחומי העצוב והאמנות. השפעתו של העיצוב ניכרת עלינו בכל רגע ורגע. הבגדים אותם אנו לובשים, עולם הפרסום, המוצרים השונים והאריזות שלהם, המרשתת, וכל מבנה, רחוב או גן שאנו נמצאים בו.
2. עיצוב פנים או אדריכלות פנים הוא תחום התמחות המטפל בתכנון ושינוי חללים פנימיים במבנים. עוסק בעיצוב חללים פנימיים של מבנה ובתכנונם עד אחרון הפרטים ואינו עוסק בתכנון של מבנה שלם, קונסטרוקציה או הקשרים אורבאניים כפי שעוסקת האדריכלות.
ראשית לאדם בתוך הסביבה הבנויה, לצרכיו הפיסים והנפשיים, בביתו, במשרד, במקום הבילוי, במרפאה, בבנק, במוזיאון ובכל מבנה או חלל אחר. צורכי האדם, בהיבט עיצוב הפנים, מתחילים בצרכים החברתיים והמשפחתיים הכללים כגון פרטיות, אירוח, וכדומה, ועד לצרכים הפיזיים הפשוטים ביותר של האדם כגון גישה נוחה לנייר הטואלט.
"ויקיפדיה" מבוא
בעקבות עלייה ברמת החיים במספר העשורים האחרונים, הקניה הפכה להיות חוויה לצרכן. כיום, כאשר הצרכן מגיע למרכז קניות גדול, הדבר לא נעשה רק בגלל הצורך במוצר מסוים, אלא גם בגלל שהצרכן נהנה מחווית הקניה, תוך כדי ביקור בחנויות הרבות ואפשרויות בחירה העומדות לרשותו. ידוע, כי בכל מרכז קניות גדול, כמו קניון "עזריאלי", ישנם מספר רב של חנויות.
בחירתו של הצרכן להיכנס לחנות מסויימת תלויה ברמת המשיכה של אותה החנות וזה כמובן תלוי בעיצוב חלון הראווה והחנות עצמה.
לכן, מרבית בעלי החנויות, המודעים לתופעה, משקיעים משאבים רבים בעיצוב החנות ובכך מושכים את הצרכנים להיכנס לחנות ובסופו של דבר גם לקנות בה.
לעומת זאת, ישנם בעלי חנויות, שסומכים על שמה המוכר של החנות ובטוחים במוצר ובכך שירכשו באותה חנות בלי שום קשר לעיצובה.
בעבודתינו, אנו נבדוק האם העיצוב באמת משפיע על רצון של הצרכן לקנות בחנות, כאשר:
שאלת המחקר היא האם קיים קשר בין עיצוב החנות לבין כמות המכירות בה?
משתנה בלתי תלוי – עיצוב.
משתנה תלוי – מכירות.
והשערת המחקר היא ישנו קשר הדוק בין עיצוב החנות וחלונות הראווה לבין כמות המכירות באותה חנות – ככל שהחנות מעוצבת יותר לפי תורת העיצוב ושיטות פסיכולוגיות, כך אחוז המכירות של אותה חנות יגדל. כל זאת מהסיבה כי הצרכנים מעדיפים יותר לקנות מוצרים בחנויות מעוצבות ומושקעות, מאשר בחנויות ללא עיצוב מושקע, אפילו שבשתיהן יש את אותם המוצרים ואותם המחירים.
בנוסף לכך, ישנן שיטות פסיכולוגיות למיניהן, אשר גורמות לצרכן בתת מודע להיכנס לחנות ולקנות בה (כמו הצבת מוצרים היפים ביותר לעין בצד ימין בכניסה לחנות, הצבת מראה בחלון הראווה וכד').