פס"ד בעניין א.ש.י.ר מעבר מזכויות קניין רוחני לקניין רוחני שביושר

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 9821
מספר מקורות 59

תקציר העבודה

פסק הדין שבעניין א.ש.י.ר מעבר מזכויות קניין רוחני  לזכויות שביושר מבוא:
שאלת קיומו של איסור כללי מפני תחרות בלתי הוגנת בשיטה הישראלית מהווה אחת הסוגיות החשובות ביותר בדיני העסקים בישראל, אולם למצער סוגיה זו לא זכתה לטיפול נאות מידי המחוקק, והפסיקה נאלצה לטפל בסוגיה זו בפסה"ד בעניין א.ש.י.ר.
פס"ד בעניין א.ש.י.ר מרכז בתוכו הלכות חשובות הנוגעות לכל האספקטים של דיני הקניין הרוחני בארץ. והוא עוסק בסוגיה הבסיסית הבאה, כפי שהיטיב לתארה השופט חשין:
"שמעון מייצר מוצר מסוים אך אינו עושה לרישומו לא כפטנט ולא כמדגם, ראובן מעתיק המוצר ומוכרו לכל דורש בנסיבות שבהן לא קמה לזכותו של שמעון עילה בעוולת גניבת עין. ואין הוא זכאי להגנה מאחד מענפי הקניין הרוחני, האם זכאי שמעון לסעד מכוח דיני עשיית עושר שלא במשפט?" בהמ"ש העליון, המבקש להכריע באחת מהשאלות המרכזיות בעולם המסחר, והיא שאלת חופש הפעולה של עוסק לחקות דגמים או לנצל רעיונות עסקיים אשר אינן מוגנים על ידי דיני הקניין הרוחני. בהמ"ש למעשה נוטל לעצמו את החופש לעצב מחדש מערך של איזונים בתחומי הקניין הרוחני תוך שימוש בעקרון העל של עשיית עושר שלא במשפט.
חשיבותו של פסה"ד היא בכך שהוא מהווה מעבר מזכויות חקיקתיות, אשר הזכות הקניינית משתכללת בדרך כלל על ידי רישום לזכויות יצירות פסיקה, שההגנה עליהם ניתנת עקב עקרונות המבוססים על דיני האקוויטי, אחד מאותם עקרונות הוא האיסור על עשיית עושר שלא במשפט.
פסק הדין הוא בעל חשיבות אדירה לעוסקים בדיני הקניין הרוחני בכלל, ולהבנת דיני התחרות בפרט. ונכתבו עליו מסות משפטיות רבות. בעבודתי זו אקווה להעניק סקירה כללית וממצה של הנושא, תוך התייחסות ללידתה של עילת עשיית עושר, דיון ממצה בפרשת אנימה שהוליכה לפסק הדין בעניין א.ש.י.ר, אעמוד על הרציונאלים ועל הביקורות הרבות שנמתחו על פסק הדין מכל עבריו, ואציע, כך אני מקווה דרכים אחרות לפיתרון והבהרת ההלכה.
תוכן עניינים
—   מבוא– הצגת העבודה                                                                              עמ'
3 —   חדירתה של עילת עשיית העושר לדיני הקניין הרוחני                         עמ' 4
—   פרשת אנימה                                                                                            עמ'
6 —   פרשת א.ש.י.ר – הצגת פסק הדין                                                           עמ' 9
—   עמדות השופטים בפרשת א.ש.י.ר                                                          עמ'
1 2
—   ההשפעה המיידית של הלכת א.ש.י.ר על המציאות                              עמ' 18
המשפטית הקיימת —   ניתוח ביקורתי של פסיקה בהשראת פרשת א.ש.י.ר                            עמ' 20 —   משפט משווה                                                                                           עמ'
2 4
—   פיתרונות אפשריים לבעיות העולות מפרשת א.ש.י.ר                           עמ' 26
—   סיכום                                                                                                       עמ'
2 9
—   ביבליוגרפיה                                                                                             עמ'
3 1