למידה: מסגרת כרונולוגית (עבודה בדידקטיקה כללית)

תקציר העבודה

4 ,398 מילים, 23 מקורות (מהם 7
באנגלית) עבודה בנושא דידקטיקה: מסגרת כרונולוגית של נושא הלמידה                                                               מסגרת כרונולוגית של נושא הלמידה – כמעט מראשית ימיה ועד היום.
בחרתי להתמקד באותם אישים ובאותן גישות אשר השפיעו יותר מהכל על הבנתנו את הלמידה האנושית, ואשר מהווים את הבסיס לגישות החינוכיות הנקוטות כיום. מתוך הבנה שהמסגרת התיאורטית רחבה יותר מאשר הפן הדידקטי, פרשתי לא פעם גם את הצדדים הנלווים למסגרת זו – כמו היבטים פילוסופיים, פסיכולוגיים וחברתיים, אשר ללא ספק גרמו לעיצובה של התיאוריה החינוכית כפי שהיא נהוגה כיום.
העבודה מתחילה במשנתו של עמנואל קאנט, אשר הניח את היסודות לתורת הידיעה כפי שהיא מקובלת כיום, ואשר מהווה את הבסיס הפילוסופי שעליו מושתתות התיאוריות הנוגעות ללמידה. בהמשך סקרתי את תורותיהם של רוסו ודיואי, אשר שילבו בין רעיונות פילוסופיים וחינוכיים והביאום לכלל תורה שלמה שהוגדרה בהמשך כחינוך הפרוגרסיבי.
פיאז'ה וויגוצקי היו ממבשרי הזרם החדש בחינוך, ולהם הוקדש החלק הבא בעבודה. מצאתי לנכון גם לנסות ולעמוד על השווה והשונה ביניהם, ולציין את הפרטים הביוגרפיים האישיים שלהם אשר לדעתי השפיעו על השקפת עולמם.
מכאן נפתחה בפניי הדרך לסקור ביתר קלות את התורה הקונסטרוקטיביסטית ואת תיאוריית האינטליגנציות המרובות אשר התפתחה בשנים האחרונות.
בסיום, פרשתי את הרפלקציה האישית שלי מהקורס, את התחושות והתובנות שקיבלתי במהלכו, וניסיתי לשלב ככל האפשר ברפלקציה זו גם חלקים מאותם חומרים שקראתי.
תוכן העניינים:
תוכן העניינים. 2
מבוא. 3
עמנואל קאנט. 4
ז'אן ז'אק רוסו 4
ג'ון דיואי 5
ז'אן פיאז'ה. 6
לב ויגוצקי 7
בין ויגוצקי לפיאז'ה. 8
קונסטרוקטיביזם. 9
גארדנר – אינטליגנציות מרובות. 11
אסטרטגיה של ערעור. 12
רפלקציה אישית. 14
ביבליוגרפיה. 18