הצעת מחקר בנושא סקרים באינטרנט

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 4292
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

הצעת מחקר בנושא סקרים באינטרנט מבוא
במבוא אציג סקירה תיאורטית של ספרות מחקרית העוסקת בנושא: השימוש באינטרנט כשיטת סקר. בחלקו הראשון של המבוא אסקור מאמרים בנושא ואנסח שלוש שאלות מחקר, ובחלקו השני אנסח השערות מחקר הנגזרות מסקירת הספרות שתופיע בחלק הראשון.
1 א. סקירת ספרות ושאלות מחקר             סקרים באינטרנט החלו להתבצע כתוצאה מתקציבי מחקר נמוכים ומזמן מצומצם שעמד לרשות החוקרים. סקרים אלה קוממו כנגד החוקרים שהשתמשו בשיטת סקר זו, אנשי מחקר שלא ראו בעין יפה את הסקר דרך הE-Mail- או באמצעות החדרת מסרים ברשת, מבלי שהדבר יהיה רצוי על ידי המקבל (Spam). נושא מרכזי שנחקר על ידי חוקרים של מדעי החברה הינו הבעיה האתית הנוגעת לשמירה על פרטיותו של המשיב בסקר המבוסס על האינטרנט. כנגד סוקרים שהשתמשו בדרך זו, נטען כי הם מפרים את פרטיות המשיבים בכל הקשור לסודיות המידע וכן לגבי פרטים הנוגעים לבריאותו הגופנית והנפשית של המשיב. יחד עם זאת, נמצא כי קיימים יתרונות לשיטת סקר זו על פני שיטות הסקר הקונבנציונאליות במהירות של ביצוע הסקר, בהיקף הגדול של המשיבים ובעלויות הנמוכות של ביצוע הסקר. יחד עם זאת, נותרה בעינה הבעיה של הגנת הפרטיות של הנחקרים, מכיוון שפעולות דרך האינטרנט פולשות לפרטיותם ומאפשרות לברר פרטים שישמשו בעתיד בעלי עניין. לדוגמה, אם סקר צרכני מברר התעניינות ברכישה של מוצר, עלול להיווצר מצב שינצלו את פרטיהם של אלה המגלים עניין במוצר ויפנו אליהם כדי שירכשו אותו תוך שימוש במניפולציות שונות הפוגעות בהיבט האתי של הסקר, כמו הכנסת Spam לE-Mail- (Cho & LaRose, 1999).             בעיה נוספת שהועלתה בעת …
יתרון נוסף שמצאה ברוור (Brewer, 2000) בשיטת הסקר באינטרנט, הינו –
            מטרות ספציפיות של הסקר אותו אני רוצה לבצע הינן לברר:
א.      מידת האמון שיש לסקר האינטרנט בקרב משתמשי האינטרנט.
ב.      נושאים שניתן לחקור לגביהם באמצעות סקר האינטרנט.
ג.        מאפיינים מתבקשים של סקר האינטרנט.
ד.      תרומת הסקר באינטרנט לאוכלוסיות ייחודיות.
ה.      כדאיות מסחרית של שימוש בסקר האינטרנט. שאלות המחקר:
1.       כיצד ניתן לנצל את יתרונות הסקר באינטרנט [העלויות וזמן הביצוע] למרות הבעיות האתיות המתעוררת בסוג זה של סקר?
2.       מהם יתרונות הסקר באינטרנט לאוכלוסיות רגישות [כמו הקהיליה ההומולסבית, חולים במחלות חשוכות מרפא וקבוצות סיכון]?
3.       מהם היתרונות המסחריים הטמונים בסקר האינטרנט?

העבודה אינה כוללת את המחקר עצמו!!