עבודה מצטיינת - מאקרו כלכלה - בנק ישראל, מדיניות מוניטרית

תקציר העבודה

תקציר מנהלים עבודה זו עסקה בנושא מקרו כלכלה  ודנה בתפקיד בנק ישראל כמנהל המדיניות המוניטרית בישראל.
   הבנק המרכזי בישראל, הוא בנק ישראל, הוקם עפ"י חוק בנק ישראל תשי"ד – 1954. "תפקידיו של הבנק יהיו לנהל, להסדיר ולכוון את מערכת המטבע וכן להסדיר ולכוון את מערכת האשראי והבנקאות בישראל, בהתאם למדיניותה של הממשלה ולהוראות חוק זה, על מנת לקדם באמצעים מוניטאריים:
1 . ייצוב ערכו של המטבע בישראל ומחוץ לישראל.
 2. רמה גבוהה של ייצור, תעסוקה, הכנסה לאומית והשקעות הון בישראל." www.bankisrael.gov.il    בגוף העבודה פורטו, הוסברו, והודגמו הכלים הרבים בהם משתמש בנק ישראל להשגת מטרותיו. כל הבנקים המרכזיים בעולם פועלים עפ"י עקרונות דומים. בנוסף לפיקוח על כמות הכסף במשק, מפקח הבנק המרכזי על פעולותיהם של הבנקים ועל השקעותיהם.
 הבנק המרכזי מבטח את הכספים שהציבור מפקיד בבנקים המסחריים. תוכן עניינים
תקציר מנהלים. 2
תוכן עניינים. 3
מבוא. 4
1 . הבנק המרכזי בנק ישראל. 5
1 .1 נגיד בנק ישראל. 6
1 .1.1 תרשים מבנהו הארגוני של בנק ישראל. 6
2 . מדיניות מוניטרית. 7
3 . קביעת שער הריבית: 8
3 .1 קביעת נפח אשראי 8
3 .2 ריבית נומינלית. 8
3 .3 ריבית ריאלית. 8
3 .3.1 דיאגרמת ריבית ריאלית לטווח הקצר בין השנים 2000 ל 2005 לפי חודשים.. 9
4 . אינפלציה. 10
4 .1 מדד המחירים.. 10
4 .2 מדד המחירים לצרכן 10
4 .3 עקומת פיליפס. 10
4 .3.1 עקומת פיליפס. 10
4 .4 דיאגרמת אינפלציה
2 005– 1986. 11
5. שער חליפין 12
דיאגרמה 5.1 שער חליפין ריאלי אפקטיבי של השקל. 12
סיכום. 13
ביבליוגרפיה. 14
סיכום הקשר בין הון לשלטון – "Because the state of the economy affects everyone, macroeconomic issues play a central role in political debate. Voters are aware of how the economy is doing, and they know that government policy can affect the economy in powerful ways. As a result, the popularity of the incumbent president rises when the economy is doing well and falls when it is doing poorly."  (N. mankiw, pg' 3
(2003), Macroeconomics)   עבודה זו עסקה בנושא מקרו כלכלה ובחנה את תפקידיו הרבים של בנק ישראל כמנהל המדיניות המוניטרית בישראל. קביעת הריבית והיעד האינפלציוני הינם כלים להבאת המשק למקום הרצוי.
כותב שורות אלה הינו משקיע בשוק ההון בבורסות השונות בעולם, ביניהן הבורסה בת"א ובנאסד"ק.
כאשר יו"ר הבנק הפדראלי בארה"ב, הפד, אלן גרינספאן משנה את הריבית יש לכך השלכות מיידיות על הבורסות בכל העולם, וכנ"ל כאשר נגיד בנק ישראל משנה את הרבית היא משפיעה על השוק הישראלי כדי להמחיש את ההשפעה הרבה להלן דוגמה לשינוי בריבית והשפעתה. בנטרול גורמים משפעים נוספים.
כאשר יש מגמה של העלאת הריבית היא גורמת לכמה השלכות :
המשקיעים בבורסות מקבלים אופציה להרוויח תשואה חלופית בלי סיכון. הכסף בתוכנית חיסכון לעולם  יותר בטוח מאשר הוא מושקע בניירות ערך.
רוב המודלים להערכת שווי של חברות, עושים שימוש בשער הריבית חסרת הסיכון במשק, כמרכיב היוון. ככל ששער הריבית הזו גבוה יותר, ערך החברות נמוך יותר.
הריבית במשק עולה, וכך גם ההלוואות של הפירמות מן הבנקים מתייקרות. הוצאות המימון גדלות ומשפיעות באופן שלילי על השורה התחתונה – הרווח הנקי קטן.
דבר זה גורם לביצועים ירודים באופן יחסי של הפירמות, הציפיות מן המניות יורדות, וכידוע המשקיעים פועלים לפי ציפיותיהם ומוכרים את המניות.
דבר זה גורם לירידות שערים במניות ולירידות המדדים המובילים – נאסד"ק / מעו"ף . בתאריך 20.09.05 העלה הפד, אלן גרינספאן את הריבית ב 0.
5 % לרמה של 3.75% הריבית בארץ כיום הינה 3.5%.  לראשונה בהיסטוריה, הריבית הדולרית גבוהה מהשקלית ויש לכך השפעות רבות.
כבר למחרת השינוי בארה"ב שער החליפין של הדולר עלה ב 0.5 %  לעומת השקל בארץ ובאותו השבוע עלה ב – 2.5 % , יש לכך גורמים נוספים כגון אי היציבות הפוליטית בארץ אבל המגמה השלטת הינה העלאת הריבית.
מצורפים בנספחים א' וב' כתבות על העלאת הריבית בארה"ב ועל הפערים בריביות בין ארה"ב לבין ישראל.