שיטות מחקר ניתוח שיעור הירידה מהארץ

תקציר העבודה

הקשר המנותח בתרגיל זה נחקור את הקשר בין הגורם הכלכלי כפי שנבנה בתרגילים הקודמים לבין הנטייה לרדת מהארץ. ניתוח טבלת ה-crosstabs בין שני המשתנים העלה כי לא מתקיים קשר בין המשתנים והדבר אושש גם בעזרת מדד הקשר γ שהיה נמוך ביותר ורמת המובהקות שהראתה כי עלינו לקבל את השערת H0: לא קיים קשר בין המשתנים בכלל האוכלוסייה.
ההשערה היא שקיים משתנה בקרה מעלים אשר יראה כי קיים קשר בין הגורם הכלכלי לבין הנטייה לרדת מהארץ כאשר נחזיק את הקטגוריות שלו קבועות. משתנה זה הוא גורם התודעה היהודית-ישראלית כפי שהוגדר בתרגילים הקודמים ואשר צפוי להראות כי במקרה שבו התודעה היהודית-ישראלית היא חזקה, גם מצב כלכלי נמוך לא יגרום לנשאלים לרצות לרדת מהארץ, וזאת לעומת אנשים חסרי תודעה יהודית-ישראלית אשר צפויים לנטות לרדת מהארץ כאשר המצב הכלכלי שלהם ירוד.
ההגיון מאחורי השערה זו הוא שבעלי תודעה חזקה אשר נמצאים במצב כלכלי קשה, יעדיפו למצות אפשרויות אחרות לשיפור המצב הכלכלי שלהם בטרם יירדו מהארץ, וזאת משום שהם רואים עצמם כישראלים לטוב ולרע. אנשים חסרי תודעה לעומת זאת יתייחסו לאפשרות של ירידה מהארץ כעוד אפשרות פוטנציאלית לשיפור המצב הכלכלי שלהם בלא שהדבר יתנגש עם מערכת האמונות שלהם.