הקונפליקט ישראלי פלסטיני במידה- מחסומים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2006
מספר מילים 12462
מספר מקורות 30

תקציר העבודה

תוכן עניינים

1 . תוכן ענייניים
2 . מבוא  – עמ'
3 .רקע
תיאורטי עמ'  3.1 הסכסוך הישראלי – פלסטיני  -עמ'              3.2 סכסוך אתני- עמ'             3.3 הסכסוך הישראלי פלסטיני כסכסוך בלתי נשלט- עמ'             3.4  "מלחמה רדומה" –עמ'             3.5
פעילות עיתונאית במהלך קונפליקטים אתניים- עמ'             3.6
ייצוג מיעוטים אתניים באמצעי התקשורת- עמ'
3 .7 על הסרט הדוקומנטארי – עמ'             3.8
מסגרת מדיה- עמ'             3.9 קהילות פרשניות- עמ'           
3 .10. ביקורות שפורסמו בארץ – בעמ'            3.11  סרטים נוספים שעוסקים בסכסוך הישראלי פלסטיני – עמ'
4 . מתודולוגיה/מערך המחקר –   עמ'  33-37
5. ממצאים
6 . דיון –   עמ' 7. מסקנות וסיכום–   עמ'
8 . ביבליוגרפיה- עמ' 9. נספחים-עמ'
2 . מבוא
הסכסוך הישראלי פלסטיני הוא אחד הסכסוכים המורכבים שקיימים בעולם כולו ובטח שבמזרח התיכון . הוא כולל בתוכו אלמנטים רבים ואין ספק שהסכסוך מקשה על חייהם של האנשים, הישראלים והפלסטינאים כאחד. הגבלות אשר הוטלו על ידי ישראל על תנועת פלסטינאים בתוך השטחים הגיעו לרמות חסרות תקדים וכך נפגעו זכויות אדם בסיסיות (זכויות לחירות התנועה מוגנות באמנה הבינלאומית בדבר זכויות אזרחיות, אמנה שישראל היא צד לה).  בעיצומה של האינתיפאדה השנייה אשר פרצה בשנת 2000 יצא סרטו  התיעודי של הבמאי יואב שמיר לאקרנים ולצד השבחים הרבים לה זכה הופנו גם חצי ביקורת מבית דווקא,  מהקהל הביתי , הישראלי.  סרט תיעודי זה הציב במרכז הדיון הציבורי את תפקידם של הסרטים הדוקומנטאריים, מה הם צריכים לשקף ואיפה אמור להתברג ז'אנר זה בתקשורת של שנות האלפיים. עשרות מחסומי דרכים פזורים ברחבי רצועת עזה והגדה המערבית, הם מאוישים על-ידי חיילי צה"ל ודרכם עוברים מדי יום אלפי פלסטינים. זוהי נקודת מפגש מרכזית בין הצדדים הישראלי והפלשתינאי והיא מתפקדת כמראה למערכת היחסים ביניהם. כל מחסום מקיים בתוכו מספר רב של מפגשים יומיים, וההתבוננות בהם חושפת מציאות שיש לה השפעות קשות על שני הצדדים לסכסוך. הסרט "מחסומים", צולם במשך שנתיים, מראה שגרה קשה ובנאלית ומתעד את הסיטואציות היומיומיות המרכיבות את תמצית הכיבוש. למרות הנושא המוכר כביכול, מצליח הסרט בדרכו הנקייה ממניפולציות להפתיע גם את הצופה המקומי. ההתרחשויות בשטח נקלטות בעדשת המצלמה בעוצמה כה רבה עד שהצופה חש כי הוא שותף לחוויית המעבר במחסומים.
הסרט הוקרן לראשונה בפסטיבל הסרטים הבינלאומי באמסטרדם שם זכה בפרס הגדול של הפסטיבל- פרס יוריס איבנס. הסרט אשר מתעד את חיי היומיום בעשרות מחסומי דרכים צבאיים הממוקמים ברחבי הגדה המערבית וברצועת עזה ומהווים את נקודת המפגש הראשונה בין הישראלים לפלשתינאים. תמונה  קשה של השפעות הכיבוש על שני הצדדים לסכסוך .
הפרשנויות שניתנו לסרט היו שונות ומגוונות  . השוני הבולט הוא בין האוכלוסייה הערבית ליהודית אבל פרשנות שונה מצאנו גם בקרב אנשי תקשורת ישראלים בפרט ומן העולם בכלל . ולכן במחקר זה רצינו לבחון מדוע יש בעצם פרשנויות כה שונות ליצירה שהיא פשוטה וחד משמעית, מה עומד בבסיס ההבדלים וכיצד הקונטקסט הכללי משפיע על הניתוח והפרשנות שניתנה לסרט. כל זאת  נבדוק באמצעות התייחסות לנושאים תיאורטיים וניתוח תוצאות המחקר (סקר) שערכנו לאחרונה בקרב אוכלוסייה של יהודים וערבים בירושלים. ניתוח תוצאות הסקר מרוכזות בהמשך המחקר .
שאלת המחקר :האם יהודים וערבים מפרשים את הסרט מחסומים ואת האלמנטים המופיעים בו באופן שונה? האם היהודים והערבים מייחסים חשיבות זהה או שונה לפרסום הסרט?