אחריות תאגידית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 6081
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

תאריך הגשה: 11/2/07
עבודה אישית במודול:
אחריות תאגידית – 2234
Corporate Responsibility – 7HR004
בנושא:
אחריות תאגידית בחברת אורפק בע"מ תקציר מנהלים חברת אורפק מערכות בע"מ המספקת מערכות מחשוב ומיכון לתחנות דלק וציי רכבים (דלקן). לחברה מרכז פיתוח בישראל וחברות בנות ברחבי העולם.
בשנים האחרונות אורפק נמצאת בצמיחה מתמדת ולאחרונה אף בוצעה הנפקה ראשונה (IPO – Initial Public Offering) בבורסת לונדון (AIM: ORPK).
החברה נמצאת בבעלות תאגידית של חברת ORT (לשעבר רפק) שאף היא בבעלות חברת אינטרגמא.
העבודה עוסקת בהיבטים הנוגעים לאחריות אתית ומוסרית בחברת אורפק מערכות בע"מ, ובדרכים בהם הארגון בוחר לנהל אחריות זו במכלול תחומי פעילויותיו כגון התחום הכלכלי, איכות סביבה, טכנולוגיה, משאבי אנוש ועוד.
כעיקרון, לארגון שני כלים מרכזיים הניתנים למימוש בניהול אחריות תאגידית:
ריסון חיצוני שעיקרו החוק, וכן ריסון פנימי שאינו נוגע לחוק, ובכך למעשה תתמקד העבודה. בחברת אורפק אין הגדרת קוד אתי אלא הגדרה של מדיניות איכות שבוצעה כחלק מקבלת הסמכה לתקן ISO9001
שבוצע לפני מספר שנים. בחלקה הראשון, העבודה עוסקת בהיבטים שונים בנושא האחריות התאגידית ובהם הטיפול באיכות הסביבה, יחס הארגון לקהילה, תחום אבטחת המידע והסודיות ותחום המחקר והפיתוח ודנה בהרחבה בסוגיית הטיפול באיכות הסביבה.
בחלקה השני מוצע קוד אתי ותאור כללי של המדיניות האתית המוצעת לחברת אורפק.
תוכן עניינים
מבוא. 4
הצגת הארגון 5
חלק א':
אחריות תאגידית ואתיקה. 7
יחס הארגון לקהילה. 7
אבטחת המידע והסודיות. 8
תחום המחקר והפיתוח. 9
איכות הסביבה. 10 חלק ב':
מדיניות של התנהגות אתית והכנת קוד אתי 14
נחיצותו של קוד אתי לחברת אורפק. 14
הצעה לקוד אתי 16
דרכי תקשור הקוד האתי 18
סיכום, מסקנות והמלצות. 19
ביבלוגרפיה. 20 נספחים. 21
נספח א':
מבנה ארגוני 21
נספח ב':
הצהרת מדיניות האיכות. 22
מבוא
ההגדרת אחריות חברתית תאגידית איננה מוחלטת ויש לה אספקטים רבים.
באופן כללי ניתן לומר כי הרעיון הבסיסי של אחריות חברתית תאגידית הוא שעסקים וחברה שזורים זה בזה ואינם מהווים ישויות נפרדות.
לפיכך, לחברה יש ציפיות מסוימות כלפי התנהגות עסקית נאותה וכלפי תוצאותיה (Wood, 1991 in Jones, 1996).  התפיסה לגבי אחריות חברתית תאגידית פותחה בייחוד בהקשר לעסקים גדולים.  האחריות החברתית התאגידית היא באופייה התנדבותית, פירוש הדבר שאירגונים עסקיים בוחרים באחריות חברתית תאגידית ללא כפיה של חוקים, חוזים, התערבות ממשלתית או לחץ קהילתי אקטיבי (Bowen, 1978 in Tomer, 1999). לפי תפיסת האחריות החברתית התאגידית, ארגונים הם מוסדות חברתיים, יצירים של החברה, והיא דורשת מהם לבצע מטרות מסוימות.
הארגונים חייבים לאמץ מדיניות ופעולות שיתאימו לנורמות ולמטרות של החברה. אם לא יעשו כך, אזי החברה אשר העניקה את האישור לקיומם, יכולה גם לבטלו. לפי נקודת מבט זו לעסקים יש מחוייבות מוסרית להשתמש במשאבים שלהם עבור טובת הכלל בד בבד עם מחוייבות לקבוצות מסוימות כמו מחזיקי המניות, לקוחות, ספקים, עובדים וכו'. על מנת להתנהג בדרך אחראית חברתית, תהליכי קבלת ההחלטות של ארגונים צריכים לשקף דאגות חברתיות נרחבות (Jones, 1980 in Tomer, 1999).
אחריות חברתית תאגידית פירושה גם להיות חייב הסבר לכלל החברה, כלומר מדובר בנכונות של ארגונים עסקיים לקחת אחריות על פעולותיהם, שהן בעלות השפעות שליליות על אחרים ואינן עולות בקנה אחד עם טובת הכלל. יתרה מכך, אחריות חברתית תאגידית פירושה גם הנכונות של ארגונים עסקיים לתקן את התנהגותם המזיקה.
לסיכום, ארגונים שמתנהגים בהתאם לתפיסת האחריות החברתית התאגידית, מתנהגים באופן הרמוני עם שאר הסביבה  (Tomer, 1999).
תפיסת אחריות חברתית תאגידית רומזת על קיומו של "חוזה חברתי" בין הארגון העסקי לבין החברה.
חוזה זה מכיר בזכותו של הציבור לכפות את העדפותיו על עסק, עם זאת הוא גם מכיר בהשתתפות הארגון העסקי בעיצוב העדפות אלו, כך שתהיינה בהתאמה לאינטרסים של האירגון כאשר העדפות החברה משתנות, יש צורך בהגדרה מחדש ובמשא ומתן מחודש לגבי החוזה החברתי. בדיון זה זכאים האירגונים העסקיים להשתתף, כל עוד הם עושים זאת באופן פתוח וכנה ( (Silk and Vogel, 1976
in Tomer, 1999.
תפיסה חדשה שהתפתחה עקב הצורך בשילוב, מגדירה מחדש את שאיפותיו של הארגון העסקי  משאיפה לרווח מקסימלי לשאיפה לרווח אופטמלי. רווח אופטימלי הוא החזר הנחשב למספק על ידי המנהלים או הבעלים של העסק.
הוא עשוי להיות נמוך ממה שניתן להשיג בפועל (הרווח המקסימלי), אך גבוה מהמינימום ההכרחי על מנת לתחזק את פעילותו של האירגון. רווח אופטימלי מתקבל לעיתים מסיבות של אחריות חברתית (Graves & Waddock, 1994 in Post et al,1996).