הסכם סייקס פיקו קביעת קו הגבול הצפוני של ארץ ישראל

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 3778
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא …2
1 .הסכם סייקס פיקו –.4
2 . הבעייתיות בקביעת קו הגבול הצפוני של ארץ ישראל –..6
3 . אלמנטים שהשפיעו בקביעת קו הגבול .7
4 . עמדות הגורמים השונים בקביעת קו הגבול 8
סיכום 11
ביבליוגרפיה -..12
נספחים –…13
נספח 1: הגבול הצפוני לפי הסכם סייקס פיקו -…13
נספח 2: המזרח התיכון לפי הסכם סייקס פיקו -..13
נספח 3: מפת חלוקת א"י לפי הסכם סייקס פיקו -14
נספח 4: נוסח ההסכם –14
מבוא
בשנים 1924-1918 עוצבו לראשונה גבולותיה המדיניים של ארץ-ישראל המערבית בתקופה המודרנית. תיחום זה היה פועל יוצא מתהליך פוליטי מתמשך, שהוכתב על-ידי שיקולים מדיניים ואסטרטגיים שונים. עיצוב גבולות ארץ-ישראל תחת שלטון המנדאט הבריטי היה חלק מעיצוב הגבולות המדיניים לאחר מלחמת העולם הראשונה, ובתוך זה יצירתה של המפה המדינית החדשה של המזרח התיכון על חורבותיה של האימפריה העות'מאנית. תהליך זה הוא שהפך את "ארץ-ישראל" ממושג היסטורי בעל ישות גיאוגראפית בלתי ברורה לישות מדינית מנהלית ממשית. (http://www.lib.cet.ac.il/Pages/item.asp?item=11073) הסכם החלוקה הראשון הוא הסכם סייקס-פיקו, זהו הסכם מדיני סודי שנחתם בין צרפת ובריטניה. ההסכם נחתם על ידי נציגי הממשלות: מארק סייקס – הנציג מטעם משרד החוץ הבריטי ושארל פרנסואה ז'ורז'-פיקו,  נציגו של משרד החוץ הצרפתי. ההסכם נחתם בתאריך ה-16 במאי 1916 ומטרתו הייתה לקבוע את אזורי השליטה של שתי המעצמות בשטחה של האימפריה העות'מאנית במזרח התיכון לתקופה שלאחר סיום מלחמת העולם הראשונה.
ההסכם נחתם לקראת סוף מלחמת העולם הראשונה, כאשר כבר היה ברור שהאימפריה העות'מאנית עומדת ליפול. על פי ההסכם, צרפת תקבל את לבנון, סוריה וצפון מזרח טורקיה, בעוד שבריטניה תקבל את ירדן, את עיראק ואת המפרץ הפרסי.
ארץ ישראל נועדה לפי ההסכם להתחלק לאזורים שבשליטה בריטית ישירה והם: עבר הירדן המזרחי, הנגב ומובלעת באזור חיפה, הגליל העליון נועד לשליטה צרפתית, ואילו יתר אזורי הארץ יהיו תחת שלטון בינלאומי.
ההסכם, שנחתם בסודיות, סותר את מה שהבטיחו הבריטים לחוסיין, השריף של מכה במהלך המלחמה, במסגרת מכתבי חוסיין-מקמהון; גם הצהרת בלפור שניתנה שנה לאחר מכן ב-1917, ובה הובטח ליהודים להקים בית לאומי בארץ ישראל, סותרת את ההסכם, ועל כן הוא עורר התנגדות הן מצד הערבים והן מצד היהודים. ב-1918, אחרי המהפכה ברוסיה, הבולשביקים שגילו את ההסכם בארכיב של משרד החוץ הרוסי, פרסמו אותו כדי להראות את חסרונותיו של הקולוניאליזם המערבי.
ההסכם אושר והורחב בועידת סן רמו ב-1920, בה חולקה האימפריה העות'מאנית לשעבר בין המעצמות האירופאיות שניצחו במלחמת העולם הראשונה, אך כלל שינויים ובהם, בלחץ בריטניה, אישור הצהרת בלפור, כך שבסופו של דבר, ההסכם כלשונו מעולם לא יצא אל הפועל. בפועל החלוקה נקבעה בשיטת המנדטים, שהעניקה לשתי המעצמות שליטה בפועל, אם כי לא באופן פורמלי, כפקדון מידי חבר הלאומים.
קביעת קו הגבול הצפוני של ארץ ישראל הייתה בעייתית ביותר, גבול הצפון היה אמור בפועל לשמש קו גבול בין שתי מעצמות מנצחות ולקביעתו היו שותפים רבים בנוסף לאימפריות הבריטית והצרפתית. בעבודה זו נעסוק בהסכם סייקס פיקו שחילק את המזרח התיכון של אחרי מלחמת העולם הראשונה, בין בריטניה וצרפת.
נעסוק בבעייתיות בקביעת קו הגבול ובאלמנטים שהשפיעו על קביעתו של קו הגבול. לבסוף נביא את האינטרסים השונים של המעצמות השונות ושל התנועה הציונית בקביעת קו הגבול הצפוני של ארץ ישראל.