הנפט כמשענת כלכלית למדינות המזה"ת

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 12993
מספר מקורות 21

תקציר העבודה

זוהי עבודת פרו-סמינריון שנעשתה במסגרת קורס העוסק במזרח התיכון. במכללת תל חי.
שם העבודה- הנפט כמשענת כלכלית למדינות המזה"ת העבודה עוסקת בבעיית הנפט הגלובלית. להלן ראשי הפרקים:
מבוא
הגדרת המזה"ת – המרחב הגיאוגרפי חשיבותו הגיאופוליטית כלכלה בטחון יחסים מדיניים בינלאומיים הארצות המובילות בהפקת הנפט משק האנרגיה של: אירן, עיראק, כווית, ערב הסעודית, סוריה, איחוד הנסיכויות, מצרים, ירדן, תורכיה.
מחזור החיים של הנפט בעולם ההיסטוריה של מחירי הנפט.
התנודות במחירי הנפט במזה"ת התוצאות של התנודות במחירי הנפט התמורות שחלו במזה"ת בעקבות גילוי הנפט תמורות דמוגרפיות, כלכליות וחברתיות תפוקת הנפט לאחר שנת 2000 הדרישה העולמית לנפט הובלת הנפט מהמזה"ת ליעדים השונים בעולם משבר תפוקת הנפט – הסיבות למשבר תוצאות המשבר מסקנות ואופציות לפתרון המשבר הנפט בישראל סיכום ומסקנות העבודה נעשתה ברמת גבוהה מאוד, היא כוללת 52 עמודים והציון עליה הוא 98.
נפט במזרח התיכון הקדמה טרם גילויו של הנפט, אזור חצי האי ערב והמפרץ הפרסי היו מיושבים בחברות נוודיות שעסקו בחקלאות קיומית ומרבית השטח היה שומם. ערב הסעודית הייתה בנויה ממספר ממלכות בדואיות: עומן, איחוד נסיכויות הנפט, קטר, כווית ובחריין. כל אלו היו תחת חסות בריטית ורק בשנות ה-40 המאוחרות זכו לעצמאות.
גילוי הנפט באזור גרם למהפכה הכלכלית הגדולה ביותר בעולם. השפעות הנפט באות לידי ביטוי בשינויים שחלו בנוף הפיזי, באורח החיים, בכלכלה ובהתעצמות הצבאית.
המפרץ הפרסי אינו המקור היחיד לנפט בעולם, אך הוא המקום היחיד שבו קיימים שלושת הגורמים הבאים:
כמויות עצומות של נפט.
קלות בהפקה.
המדינות בעלות הנפט צורכות כמויות קטנות יחסית ולכן מרבית תפוקת הנפט מיועדת לייצוא.
בשנות ה-50 הולאם הנפט ורווחי הנפט החלו לזרום למדינות עצמן ולא לחברות המפיקות (חברות זרות).
בעקבות ההתעשרות חלו תמורות משמעותיות במדינות המפיקות נפט.
נפט- כיצד נוצר? הנפט הוא תרכובת כימית, שיסודותיה העיקריים הם פחמן ומימן.
זהו חומר אורגני, שנוצר משרידי בעלי חיים זעירים, אשר שקעו בקרקעית האוקיאנוסים, שם עברו, יחד עם שרידי צומח, תהליכים כימיים שונים, עד שהפכו למעין שמן אדמה בתוך שכבות הסלע. לכן, הנפט מצוי בשכבות של סלעי משקע. הנפט הגולמי נוצר מחומרים אורגניים בטמפ' נמוכה יחסית, פחות מ – 150 מעלות צלזיוס. היווצרותו היא לרוב במים לא עמוקים וכן באזורי ביצות ונהרות. החומר האורגני המצוי במים שוקע עם הזמן ביחד עם המשקעים המינרליים לתחתית. נוזל הנפט נוצר לאחר שעוברים על המשקעים הללו תהליכים כימיים ולחץ רב הנובע מהמצטברות שכבות משקעים נוספות מעל המסלע אשר בו נוצר הנפט (סלע מקור). כאשר הלחץ הפיסי גובר, עשוי נוזל הנפט לנוע מתחת לפני השטח ולהתפשט על פני אזורים נרחבים. (לקוח מתוך: מקור מס' 10 -חוטר רפי, עמ' 140-142) מבוא
החיים בימינו מבוססים בין השאר על נפט ומוצריו. הנפט מניע את כלי הרכב הפרטיים והציבוריים, הוא מסיק את הבתים ומחמם את המים, הוא מפעיל את התעשייה הכבדה כקלה, והוא מאפשר לצבאות מדינות העולם- על זרועותיה בים, באוויר וביבשה- לעשות את מלאכתם.
במדינות כישראל משמש הנפט ליצירת חשמל ולהנעת הרכבות, ובמדינות כמצרים הנפט הוא המקור הבלעדי לבישול ולתאורה ביתית. מוצרי הלוואי של הנפט מספקים דשנים לטיוב הקרקע, ומאפשרים להגדיל את היבולים שמהם העולם ניזון.
ממוצרי לוואי אלה מייצרים גם רבבות מוצרם חשובים, המאפשרים את חיה של חברת- השפע המודרנית, ומנעימים את חייהם של בני האדם בתקופה בה אנו חיים. הטכנולוגיה המאפיינת את תקופתנו יצרה הרגלי חיים ודפוסי-התנהגות המתבססים על השימוש בנפט בתזקיקיו ובמוצרי הלוואי שלו. כלכלתן של כל מדינות העולם- בין אם המפותחות והבלתי מפותחות כאחת- מבוססות על אספקה סדירה של נפט בכמויות מוגדרות. אי אפשר להעלות על הדעת את דמותו של עולמנו ללא נפט.
אורח החיים הנהוג כיום באירופה המערבית, באסיה ובאפריקה מתבסס על נפט המופק במזרח-התיכון. תעשיית הנפט בחלק זה של העולם התפתחה בעיקר עם גילוי הנפט באיראן ב- 1908. הצעד הגורלי הראשון נעשה ב-1913, כאשר בריטניה החלה לתדלק את ספינות הצי שלה בנפט במקום בפחם. עם התגברות השימוש בנפט והתפשטותו התרחב גם המאבק בין המעצמות לבין עצמן, ובין חברות הנפט השונות, שכולן חתרו לגלות מקורות-נפט חדשים, להיאחז בהם ולהשתלט עליהם.
כל אחת מן המדינות הגדולות באירופה ניסתה לחדור למזרח התיכון. גילוי הנפט החריף את היחסים בין המעצמות האירופאיות בכל הנוגע לאזור זה.
(לקוח מתוך מקור מס' 3: שבדרן בנימין, נפט המזרח התיכון, עמ' 11-12) –