עבודת MA הקשר בין לחץ בעבודה ביצוע התפקיד לבין שביעות רצון עובדים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2003
מספר מילים 12912
מספר מקורות 83

תקציר העבודה

תקציר:
מטרת מחקר זה היתה לבחון את הקשרים בין לחץ בעבודה לבין ביצוע התפקיד וכן לבחון את הקשר בין לחץ בעבודה לבין שביעות רצון העובדים במוקד 103 של חברת החשמל, כאשר המטרה היישומית של המחקר היא הקניית כלים בידי הנהלת חברת חשמל אשר יעזרו לה לגבש מסקנות ולקחים אפשריים לשיפור הערכות הארגונית והחדרת שינויים להורדת הלחץ והגברת התפוקה של עובדי המוקד.
הניסוי המחקרי התבצע בארגון ציבורי בעל אופי שירותי תוך התמקדות בעובדי המוקד מנתניה שבדרום ועד מטולה שבצפון.
המחקר נערך לנוכח בעיה עסקית אשר התעוררה בקרב עובדי המוקד: עבודה במוקד 103 במשך 24 שעות ביממה הנה עבודה שוחקת אשר את השפעותיה יש להקטין אם לא למנוע על מנת שלא לפגוע בתדמית החברה ובהוצאות התפעול שלה ותוך כדי כך בתוצאות העסקיות של חברת החשמל.
העדרויות ממקום העבודה מורידות בצורה בולטת את המקצועיות של תפקוד המוקד ע"י הזזת עובדים פחות מיומנים לעבודות שצורכות מיומנות מקצועית גבוה כמו כן העדריות מהעבודה מעלות את הוצאות התפעול של המוקד ע"י "תפיסת"מקום עבודה של מוקדן מתחיל במנהל ותיק ומקצועי.
השאלה אשר הובילה את מחקר זה היתה: האם קיים קשר בין לחץ בעבודה ביצוע התפקיד לבין שביעות רצון עובדים במוקד שרות 103 של חברת החשמל?
כאשר השערות המחקר היו:
       ü         קיים קשר בין ביצוע התפקיד לבין שביעות רצון עובדים.
       ü         קיים קשר בין לחץ בעבודה לבין שביעות רצון עובדים.
המחקר נערך בשני שלבים עיקריים: סקירת ספרות, ומחקר מתאמי. בפרק סקירת הספרות, נסקרו תיאוריות בנושאי הגורמים המביאים לשביעות רצונם של עובדים.  כן הוסבר מהו לחץ בעבודה ומהו ביצוע התפקיד.
  ממצאי המחקר המתאמי אוששו את השערת המחקר: נמצא, כי קיים קשר בין מידת שביעות רצונם של העובדים לבין ביצוע התפקיד ותחושת הלחץ אותה חשים העובדים מעבודתם.
בפרק הסיכום ניתנו להנהלה המלצות לפעילות קבועה לשמירת שביעות רצונו של העובד, ביצוע סבב תפקידים, יצירת סביבת עבודה נעימה  וכן הצעות למחקרים עתידיים בנושא.