ניתוח המחזה "חשבון חדש"/ נתן שחם, תוך בחינת אשמתם של משתפי פעולה בשואה והזכות לשופטם.

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2003
מספר מילים 10821
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

vהקדמה- "חשבון חדש" מאת נתן שחם (1954) הוא מחזה ראשון בנושא השואה שהועלה על במות התאטרון, המתאר את דרך התמודדותה של החברה הישראלית עם המפגש המביך והמורכב עם ניצולי שואה ועם זיכרונות העבר, בשנים הראשונות שלאחר מלחמת העולם השנייה. המחזה בוחן את אשמתם של יהודים משתפי פעולה עם הנאצים ואת הזכות לשפוט משתפי פעולה אלה, להוקיעם, להענישם או לסלוח להם ולפתוח "חשבון חדש". במחזה באות לידי ביטוי בעיות חדשות של המציאות הישראלית המתהווה. בשעתו לא החמיאה הביקורת למחזה והצביעה על כמה מליקוייו האומנותיים, כגון אופייה המלודרמטי של העלילה ואפיונם החד ממדי של כמה מהדמויות.  בארץ ישראל דאז בלטה הרתיעה וההסתייגות בפני נקיטת עמדה והמגמה לערער על זכות השיפוט ועל מידת הלגיטימיות של בחינה מוסרית של העבר. ניכר כאן יחס של דרך ארץ וכובד ראש מופגן, אולי אף מוגזם, אבל טיפוסי להלך הרוח של שנות החמישים ביחס לנושא הנידון. המחזה הוצג כעשר שנים לאחר המלחמה, ומטבע הדברים פנה אל קהל שמידת מעורבותו ורגישותו כלפי הנושא הייתה הרבה יותר נוגעת ומיידית מאשר כיום.
המחזה נכתב והוצג על רקע משפט קסטנר שהתחולל באותן השנים (1953- 1954). אם כי אין בהכרח קשר בין המחזה לבין הפרשה, אין ספק שהדיה נשמעים ברקע.
שחם בא לתבוע את עלבונם של אלה שפעלו כפי שהיו נאלצים לפעול מכורח הנסיבות. פרשת קסטנר העלתה מאספקט משפטי, עובדתי, אותן בעיות יסוד שהועלו ב"חשבון חדש".   בעבודה זו אנתח באופן מקיף ובפרוטרוט את מהות הדמויות במחזה תוך בחינת מאפייניהן ומערכות היחסים ביניהן. בד בבד, אבחן ואסיק מסקנות באשר למסר המרכזי של המחזה, היינו- בחינת אשמתם של משתפי הפעולה בשואה. כמו כן, אתייחס לזיקה הקיימת בין המחזה למציאות הישראלית.
אע"פ שמחזה זה היה הראשון שהועלה על במות התאטרון, לא היה זה המחזה הראשון שנכתב על נושא השואה.
הנושא עלה כבר קודם לכן, במחזהו של יגאל מוסינזון- "אדם בלי שם" (1953), שהוא מבחינה כרונולוגית, מחזה ישראלי ראשון שנכתב בנושא השואה.
בחינת אשמתם של משתפי הפעולה חוזרת ונידונה מחדש במחזות כגון:
"גטו" של יהושוע סובול, "קסטנר" של מוטי לרנר ובפרסום יומניו של נתן אלתרמן, המתייחסים לסוגיית היודנראט.
הערה: ניתוח המחזה הינו מקיף מאוד, מעמיק וממצה. העבודה זכתה לתשבוחות רבות ע"י המרצה. השתמשתי בעבודה זו אף כפרק א' בעבודה סמינריונית שנושאה: בחינת אשמתם של משתפי פעולה בשואה באמצעות סמליות המקום.
 תוכן עניינים-                                                   ע"מ                                                       v    הקדמה.                                                                            1
v    נתן שחם- ביוגרפיה.                                                           
2 v    רקע היסטורי.                                                                  
3 -5
v    תקציר העלילה.                                                                 
6 v    סוג המחזה.                                                                     7-8
v    הסמלים במחזה.                                                               9-11
v    מבנה העלילה.                                                                
1 2-20 v    מחזה קלאסי או מודרני?                                                    
2 1
v    נפשות המחזה.                                                                 
2 4
v    מאפייני גיבורי המחזה.                                                    
2 5-29
v    מאפייני יתר הדמויות במחזה.                                            29-34
v    המסר של המחזה.                                                          
3 5-37
v    הזיקה בין המחזה לבין המציאות הישראלית.                         38-39
v    ביבליוגרפיה.                                                                   40