תופעת הפמיניזציה בניהול בתי ספר יסודיים בעשור האחרון

מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 7088
מספר מקורות 30

תקציר העבודה

תקציר תופעת הפמיניזציה בניהול בתי ספר במהלך השנים, בעקבות תנועות פמיניסטיות בארץ ובעולם, עולה שוב ושוב מעמדן של הנשים בישראל לדיון ציבורי ולמחקר אקדמי. בעשר השנים האחרונות הגדילו הנשים מאוד את ההשקעה בהשכלתן. בכך הן סגרו את הפער בהישגים האקדמיים ביניהן לבין הגברים כמעט בכל הרמות. על אף עובדה זו, במקצועות רבים נמצא כי הנשים מאכלסות את הדרגים הנמוכים בעוד הדרגים הגבוהים מאופיינים ברוב גברי. הנשים מהוות כ- 50% מהאוכלוסייה ובארצות רבות הן מהוות אחוז לא מבוטל מכוח העבודה. למרות זאת, מספרן בקרב דרגות הניהול הבכירות זניח. נראה כי נשים צריכות לעבור דרך ארוכה יותר בכדי להגיע לעמדות ניהול. עליהן להתמודד עם שילוב נכון בין קריירה למשפחה ועם הסטריאוטיפיים המובנים בתוך השיח הציבורי והארגוני לגבי תפקידן בחברה. מצבן של הנשים בניהול במקומות שונים בעולם נמצא כיום במגמת עליה אך עדיין איננו חיובי דיו. אף שמספרן של נשים בניהול גודל, עדיין יש הבדל גדול באחוז הגברים והנשים בעמדות אלה והתקדמותן של נשים לעמדות ניהול בכירות הוא איטי עוד יותר. נשים מנהלות בולטות יותר לעין, גם הודות לגידול במספרן וגם כיוון שהקומץ שהצליח להגיע לעמדות בכירות במשק, זכה לחשיפה תקשורתית רחבה שמעצימה התבלטות זו. הצלחתן חיזקה את מה שנקרא "מיתוס גולדה מאיר", כלומר האמונה כי שום מחסום אינו עומד בדרכן של נשים שאפתניות ובעלות כישורים, המוכנות להשקיע בקריירה. עבודה זו באה לתאר ולנתח את תופעת הפמיניזציה בניהול בתי ספר יסודיים בעשור האחרון. במהלך עשר השנים האחרונות מתרחש תהליך איטי, אך עקבי, של חדירת נשים לתפקידי ניהול, בעיקר בבתי ספר יסודיים. הדיון בנושא זה חשוב מכמה בחינות: בחינת מצבן של הנשים בעבודה בכלל, הדרך הארוכה ורצופת המכשולים שנשים צריכות לחוות ולעבור כדי להיכנס לתפקידי ניהול, השהייה וההצלחה בפסגה (בתפקיד הניהול), על אף הקשיים. בעבודה זו אפתח בהיסטוריה של מעמד האישה – מורה בישראל, אתאר את חוסר השוויון הקיים בין נשים וגברים בכלל ובבודה בפרט, אראה את הקשר בין מקצוע ומין, שמועבר באמצעות מערכת החינוך עוד בגיל הרך. לאחר מכן אציג את ההבדלים הג'נדריאליים בניהול, אראה את הגישות להסברת ההבדלים הללו וכן את הגישות להסברת אי השוויון בין המינים בתחום הניהול. בהמשך אציג את המחסומים הקיימים לקידומן של נשים לתפקידי ניהול, כאשר העיקרי שבהם הוא מחסום "תקרת הזכוכית" הבלתי נראית. בהמשך העבודה אתאר את תהליך כניסתן של נשים לתפקידי ניהול בכלל ותפקידי ניהול בתי ספר בפרט ואת סגנונות הכניסה לתפקיד ניהול בית ספר. אציג את הסטריאוטיפים המשפיעים על בחירת מנהלת בית ספר ואתאר את המעבר מתפקיד של מורה לתפקיד של מנהלת. בהמשך אציג את סגנון ניהולן הייחודי של נשים המנהלות בתי ספר, את היתרונות של הניהול הנשי בביה”ס, ואראה מס' סגנונות של ניהול בתי ספר. בהמשך אתאר את הניהול הנשי בבתי"ס בישראל ולסיום, אביא מס' סיפורים אישיים של נשים המנהלות בתי ספר יסודיים בישראל.   תוכן העניינים

1 )       מבוא
-..
1
2 )       ההיסטוריה של מעמד האישה – מורה בישראל — 3
3 )       חוסר השוויון הקיים בין נשים וגברים -.
6
· בתחום העבודה .
6
4 )       הקשר בין מקצוע ומין
8
5)       הבדלים ג'נדריאליים בניהול -.
10 · גישות להסברת ההבדלים הג'נדריאליים בניהול . 11
· גישות להסברת אי השוויון בין המינים בתחום הניהול -.. 13
6 )       מחסומים לקידום נשים לתפקידי ניהול – 14
· תקרת הזכוכית ..
15
7)       תהליך כניסתן של נשים לתפקידי ניהול – 16
8 )       תהליך כניסתן של נשים לתפקיד ניהול בתי ספר -… 18
· סגנונות כניסה לתפקיד -.
18
· סטריאוטיפים המשפיעים על בחירת המנהלת – 18
· המעבר מהוראה לניהול –
19
9)       נשים כמנהלות בתי ספר –..
20 · סגנון ניהול נשי ..
20 · יתרונות הניהול הנשי -…
21
· סגנונות ניהול בית ספר -.
22
1 0)   ניהול נשי בבתי ספר בישראל –
23
1 1)   סיפורים אישיים של מנהלות בתי ספר בישראל — 24
1 2)   סיכום -..
26
1 3)   רשימה ביבליוגרפית ..
28