ביקורת פמיניסטית על הסדרה "הדוגמניות"

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
ציון 100
שנת הגשה 2006
מספר מילים 15834
מספר מקורות 21

תקציר העבודה

עבודה זו בוחנת כיצד באים לידי ביטוי גישות פמיניסטיות שונות בעונה השניה של סדרת הריאליטי "הדוגמניות" אשר שודרה בערוץ 10 במהלך החודשים ינואר – אפריל 2006. הספרות אותה הצגתי בפרק סקירת הספרות עוסקת תחילה בשאלה מהו פמיניזם ומהם הזרמים וההתפתחויות בשיח הפמיניסטי, תוך התמקדות בשלושה זרמים עיקריים הנוגעים לעבודה זו – הפמיניזם הליברלי, הפמיניזם הרדיקאלי והפמיניזם הפוסט מודרני. בשלב הבא של הסקירה הספרותית התמקדתי בשאלה כיצד תופס הפמיניזם הפוסט מודרני את שאלת הייצוג הנשי ובאופן ספציפי – הייצוג הגופני והמיני של נשים, לאור מחקרים שעוסקים באופנים שונים של ייצוגים נשיים בתרבות היומיומית, ובמיוחד באמצעי התקשורת. הנושא המרכזי הנידון בפרק הסקירה הספרותית הוא האם ובאיזו מידה הגוף הנשי משמש כמקור להעצמה וכוח עבור נשים או כמקור מדכא ומבזה עבורן. מרביתה של סקירת הספרות עוסקת במחקרים המחלישים דווקא את טענתו של הפוסט פמיניזם בדבר יכולתן של נשים להשיג העצמה וכוח באמצעות גופן, אם בגלל שליטה פטריאכלית על אופני הייצוג הנשי ואם בגלל בחירתן של הנשים לשתף פעולה עם אופני ייצוג שוביניסטיים באופן שמחזק ומנציח את קיומם.
בעקבות סקירת הספרות ניתחתי ארבע סצנות אשר שודרו במהלך הסדרה ושעוסקות בהצגת גופן של המתמודדות. ע"י ניתוח הסצנות בחנתי מהו יחסה של התכנית אל המתמודדות וגופן, אילו דימויי גוף היא מבנה להן, כיצד היא מתייחסת אל בחירותיהן ורצונן, עד כמה יש למתמודדות יכולת בחירה ושליטה על גופן ועל אופן הצגתן ועד כמה שיתוף הפעולה שלהן עם דרישות התכנית מנציח ומעצים את אותם דימויים שהתכנית יצרה עבורן. באמצעות בחינת יכולת השליטה או אי השליטה של המתמודדות על "המבט" (על המראה שלהן, על יכולתן לראות את האחרים ועל יכולתן לשלוט על הדרך בה אחרים רואים אותן), ניסיתי לבדוק האם התכנית מעצימה אותן ומאפשרת להן לממש את עצמן במסגרת הבחירה שהן עשו – להפוך לדוגמניות. מניתוח הממצאים עולה כי הדימויים הבולטים ביותר שהתכנית יצרה למתמודדות הוא דימויים סקסיים, פרובוקטיביים ומיניים תוך החפצה של איברי גופן והתייחסות אליהן כאל "חתיכת בשר". התכנית הפכה אותן שוב ושוב לאובייקט מיני אשר יצרה פנטזיה ששרתה עונג גברי. היחס של התכנית אל גופן של המתמודדות נובע מהשלטת ה"מבט" הגברי המדכא עליהן שמסרס את ה"מבט" הנשי שלהן. הדימויים הנ"ל שהתכנית יצרה למתמודדות והיחס המופנה כלפיהן, הפקיעו מהן את השליטה לא רק על גופן, אלא בעיקר על אופן הצגתו והצגת אישיותן. היא נטלה מהן את מקור הכוח הנשי שלהן שטמון בגופן ובאישיותן, והפכה אותו לכלי מבזה ומשפיל עבורן. כמו כן, ישנה נטייה של מרבית המתמודדות לשתף פעולה עם דרישות התכנית באמצעות הפגנת התנהגות מינית משוחררת ותנועות גוף פרובוקטיביות בעבור "המבט" הגברי, שיתוף פעולה אשר מנציח ומעצים דימויים אלו שהתכנית מבנה עבורן.
הממצאים הנ"ל עולים בקנה אחד עם מרביתה של סקירת הספרות אשר עוסקת בביקורות פמיניסטיות מול גישת הפמיניזם הפוסט מודרני ופתרונה להעצמת נשים, דרך גופן.
תוכן העניינים
מבוא                                                                                                    3-4
סקירת ספרות                                                                                        5-16
            מהו פמיניזם: זרמים והתפתחויות בשיח הפמיניסטי                     5-7
            פמיניזם ודימוי גוף נשי                                                               8-16
שאלת המחקר                                                                                       17
שיטת המחקר                                                                                        18-20 הצגת הממצאים                                                                                     21-34
סיכום                                                                                                   35-36
דיון                                                                                                      37-39
ביבליוגרפיה                                                                                          40-41