סמינריון השפעת הרפייה מוזיקלית על עיצוב התנהגות בגיל הרך

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 4970
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

העבודה בת 47 עמודים. כוללת תיאוריות, מחקר, ראיונות ומערכים. ישנם גם הנחיות לדמיון מודרך. מבוא
נושא: השפעת ההרפיה המוסיקלית על אקלים כיתה בגילאי טרום חובה בפעילות של צהרי יום.
מטרות העבודה:
הילדים יקבלו כלי להרגעה אישית באמצעות הרפיה מוסיקלית במצב של אי שקט וחוסר רוגע .
הילדים ילמדו לאזן את עצמם באמצעות הרפיה מוסיקלית.
שאלת מחקר: האם ימצא ביטוי תגובתי מסוג כלשהו אצל ילדי גן בעקבות התנסות פעילה בהרפיה המלווה במוסיקה?
תת שאלות:
1.      האם ההרפיה המוסיקלית תשפיע על מידת הקשב והריכוז בעת מפגש תוכן בצהריים?
2.      האם ההרפיה תבוא לידי ביטוי באינטראקציה בתוך הקבוצה שזמן המפגש?
3.      האם ההרפיה המוסיקלית תשפיע על יכולתם של הילד להתמיד במשימות הניתנות במהלך המפגש?
  הרפיה מועילה לאנשים בעלי מגוון של צרכים.
משתמשים בהם בעיקר עם אנשים הסובלים ממתיחות ומלחץ נפשי. הרפיה יכולה לשפר את איכות החיים. בנוסף לתועלת המקורית  של ההרפיה היא מספקת יתרונות נוספים בתחום הבריאות. צורות מסוימות של הרפיה יכולות להפחית קצב נשימה, קצב פעימות לב וצריכת חמצן, וכן להפחית לחץ דם גבוה. הן מבוגרים והן ילדים יכולים ללמוד בהצלחה מיומנויות של הרפיה. כיוון שרב האנשים סובלים מצורה כלשהי של לחץ נפשי, הרפיה יכולה לתרום לכולם. ( אמיר ד,2001).
  טכניקות הרפיה נעשות יעילות יותר יחד עם שימוש במוסיקה מרגיעה כדי להרגיע את המחשבה. מצבי התרגעות או מדיטציה עמוקים מעניקים מרחב אין סופי להוויה. אנשים במצבים אלה מודעים ל"חשיבה" ממרחבים שהם מחוץ לגוף. בעזרת תרגול אנו יכולים לאמן את עצמנו להיכנס למצבי התרגעות אלו תוך שניות, ואכן המחשבה במצבים אלה נעשית מאוד יעילה. (ווטסון א. ודרורי נ , 1990).
  השימוש במוסיקה כמפעיל דמיון מודרך היא חלק מרכזי מהגישה הספציפית המוכרת כ"דמיון מודרך במוסיקה". הרפיה עמוקה מלווה בהתרכזות במוסיקה שנועדה להוביל את המטופל במסעות פנימיים שונים. במסעות שכאלה עשויים לעלות תחומים של בעיות או קשיים אישיים, אשר יכולים להיות מיקוד השיחה בעבודה עתידית.( באנט ל,  1999).
תוכן עניינים
הקדמה ____________________________________ עמ' 2   מבוא______________________________________ עמ'  3
פרק 1:סקר ספרות ____________________________  עמ' 4
פרק 2: המחקר   ______________________________ עמ' 14
פרק 3: ניתוח התוצאות, דיון ומסקנות ______________ עמ' 29
סיכום _____________________________________ עמ' 34
ביבליוגרפיה ________________________________  עמ' 35
נספחים____________________________________  עמ' 36
הקדמה   הנושא שבו בחרתי לעסוק בעבודתי הנו הרפיה מוסיקלית, כלומר, עיצוב התנהגות באמצעות הרפיה מוסיקלית. ההרפיה המוסיקלית הנה הרפיה שנעשית בדרך כלל בתחילת הפעילות, על- מנת להבטיח המשך פעילות רגוע ושליו יותר. ההרפיה שאותה בחרתי לעשות הנה בעת המפגש עם הילדים, כהקדמה למפגש היומי העיקרי.
חשיבות רבה בעבודתי הייתה בחירת המוסיקה להפריה. מוסיקה זו צריכה להיות לדעתי רגועה ושקטה, על- מנת להשרות על הילדים את תחושת הרוגע והשלווה שכה קשה לעיתים להשיג.   בחירת נושא זה נעשה בעקבות צורך פנימי שהרגשתי בעת עבודתי בגן, במסגרת צהרון. העבודה הנה ב"גן הישראלי" באופקים. זהו גן טרום חובה הכולל 18 ילדים שמתוכם 4 בנים ו- 14 בנות. האוכלוסייה בגן הנה מרקע
כלכלי נמוך מאוד. אלו הם ילדים אשר באים מרקע מאוד לא קל, לעיתים ממשפחות לא שלמות. ישנם ילדים שטרם מלאו להם 3 שנים וכן ילדים אשר עולים לגן חובה והם  בני 4 ויותר. הפרישי  הגילאים של הילדים הנו לעיתים גורם לאי שקט עקב עייפות או חוסר סבלנות מצד הילדים הצעירים. כמו כן ישנם בקבוצה זו ילדים עם בעיות התנהגות. אלו הם 4 ילדים אשר מאופיינים בדרך כלל בקשיי ריכוז בעת המפגשים, יכולים להתפרץ בהתנהגות אלימה פיזית ומילולית כאשר מפריע להם דבר כלשהו בצורה זו או אחרת.
  כיוון שעבודתי היא בעיקר בשעות הצהריים, ישנם קשיים רבים עם יכולת הריכוז במיוחד. אלו הן שעות שבהן קשה לילדים להתרכז ולהשתתף במפגשים. ילדים רבים מראים סימני עייפות, ונראה כי עדיין זקוקים לשנת הצהריים, למרות שבגן אין שנן צהריים מסיבות שונות. העייפות וחוסר השקט גורם לקשיי התנהגות במפגשים. מכאן עלה הצורך בצורת הרגעות מסוימת לפני המפגש. כמו כן אני אישית מאוד אוהבת שקט ורוגע, ולכן חשוב לי להכניס לגן אווירה נעימה ושלווה. צורת ההרגעה שנראתה לי מתאימה ביותר הנה באמצעות מוסיקה. זאת כיוון שלדעתי מוסיקה מושכת את תשומת ליבם של ילדים ומרכזת אותם סביב הנעשה במפגש, במיוחד כאשר הם עייפים.   בעבודה זו אני ארצה לבדוק את השפעת ההרפיה המוסיקלית על התנהגותם של הילדים, במיוחד אלו אשר מתקשים בריכוז והנם בעלי קשיי התנהגות. את ההרפיה התחלתי בגן בערך באמצע השנה. לפני ההתחלה ציינתי לעצמי מהם ההתנהגויות אשר נצפו לפני תחילת ההרפיה במפגש. לקראת סוף השנה התחלתי שוב לבדוק את ההתנהגויות אשר לוו באמצעות הרפיה מוסיקלית .