מכירת תרופות ללא מרשם רופא -הבעיה המוסרית

תקציר העבודה

בס"ד                                                                                אב התשס"ז  יולי
2 007
נושא העבודה:
מכירת תרופות ללא מרשם    נכתב ע"י: מוגש במסגרת קורס מוסר ועסקים תוכן עניינים:
א מבוא – הצגת הבעיה עמוד 3
ב נתונים סטטיסטיים מן הארץ והעולם עמוד 4
ג חובות היצרן והמשווק עמוד 6
ד הדילמה המוסרית ומיתוסים בעולם העסקים עמוד 7
ה הנחות היסוד של הכלכלה הקלאסית עמוד 9
ו היבט חוקי- הגדרת מגבלות בשיווק עמוד 10 ז הריסון הפנימי עמוד 12
ח אחריותם המוסרית של חברות המפרסמות עמוד 13
ט האם שיווק תרופות ללא מרשם הינו  מוסרי – מודל השלבים עמוד 14
י סיכום ומסקנות עמוד 17
יא ביבליוגרפיה עמוד 18
א.  מבוא -– הצגת הבעיה תרופות ללא מרשם רופא ,(Over The Counter- OTC) הן תרופות שהצרכן יכול לרכוש עצמאית ישירות בבית המרקחת ללא צורך בהצגת מרשם רופא לשם רכישתן. תרופות אלו עוברות פיקוח ותהליכי בדיקה ועומדות בכל הקריטריונים הנדרשים מתרופות מרשם ,הן רשומות במשרד הבריאות וקיבלו את אישורו. ישנם מקרים רבים של שינוי סטאטוס של תרופה, מתרופה ללא מרשם לתרופה עם מרשם, וישנם גם מקרים רבים של שינוי בכיוון ההפוך. נושא התרופות הינו חלק חשוב בחיינו, כיום, כאשר המודעות הבריאותית עולה וריבוי התרופות עולה, יש צורך לתת תשומת לב לשוק התרופות שעובר בשנים האחרונות תהליך פיתוח כאשר אנו רואים תרופות חדשות להקלה ולמניעת מחלות.
למרות זאת ישנם תרופות רבות שלא הוכחה יעילותם, ואף ישנם מקרים שנגרם מוות לצרכי תרופה נגד שיעול (NRG בהפניה ל פדיטריקס 2001) מוצרים רבים מאוד יכולים לגרום לנזקים חמורים. ב- 10 השנים האחרונות תרופות רבות הפכו להיות תרופות ללא מרשם, שניתן לרכשם גם בבתי מרקחת וגם ברשתות שיווק בארץ ובעולם, בעקבות כך עלה היקף המכירות של תרופות אלו במידה משמעותית. אין ספק שיש לתת תשומת לב למגמה זו, על היתרונות והחסרונות שבה, החל מנגישות הציבור לתרופות, לטוב ולרע.
יכולת האדם לקחת החלטות בריאותיות בעצמו ומנגד לעיתים אף לקחת החלטה שתהיה שגויה עד מסוכנת בעבורו, נוחות וחסכון יעמדו מול סכנה בריאותית לפרט.  אף בעיית ההפצה של התרופות צריכה מענה היכן ומי יורשה להפיץ את התרופות מה רמת הפיקוח שנדרוש ומה יכולת הפרסום לתרופות אלו כאשר לכאורה ישנו ניגוד אינטרסים בין המשווק שמחפש להגדיל מכירות למטרות רווח, לבין החברה (הציבור) המחפשת בריאות ומידע נכון בנוגע לתרופות. בנושאים אלו אשתדל לדון בעבודה זו  כאשר אנעלה את שאלת המחקר והשערות אלו:   שאלת המחקר:
האם ראוי לאשר מכירת תרופות ללא מרשם, עד כמה אם בכלל צריך לפקח על כך, מהי יכולת הציבור הרחב להבחין בין טוב לרע בשוק התרופות,ומהם גבולות הפרסום המותרים למשווקי התרופות.
השערת המחקר:
ציבור רוכשי התרופות לא מודע מספיק למשמעות שימוש בתרופות, ולעומתו משווקי התרופות מעוניינים לשווק את תוצרתם בכמות המרבית