מיהו מנהל טוב ואיך מצמיחים אותו
מוסד לימוד | המכללה האקדמית בית ברל |
מקצוע | חינוך |
מילות מפתח | אחריות, אידיאלי, אישי, אפיון, בחירה, בית-ספר, הצמחה, חדשני, חופש, חינוך, טוב, יוזמה, כישור, למידה, מהנל, מוביל, מיומנויות, מיומנות, מצמיח, ניהול, ניהול זמן, עצמאות, שיתוף, תהליך, תכונה, תכונות, תפקוד |
שנת הגשה | 2007 |
מספר מילים | 2914 |
מספר מקורות | 4 |
תקציר העבודה
בעבודה זו נדון בנושא מיהו מנהל טוב , כלומר מה התכונות והמאפיינים החשובים במנהל כזה מצד אחד , ומצד שני מהי הדרך הפרקטית יישומית להצמחת מנהל כזה.. העבודה כתובה בפונט 16
להלן האינדקס של העבודה:
אינדקס הקדמה .עמ'
3 הצצה פנימה -…עמ' 5
אפיוני המנהל -.עמ' 5
רשימת מאפיינים של המנהל .עמ'
6 1. כישורים ומיומנויות עמ' 6
2. תכונות אישיות -.עמ' 7
3. תפקודים עמ' 8
תפיסות אידיאליות של ניהול בית הספר . עמ' 9
אחריות המנהל – עמ' 10 חופש הבחירה -. עמ' 12
יוזמה ,עצמאות,שיתוף וניהול זמן -… עמ' 12
איך מצמיחים מנהל טוב -.
עמ' 14
מקורות
עמ' 16
הקדמה רבות הן תכונותיו וסגולותיו של מנהל טוב , ולאחר סקירה רבה מצאנו אותן תכונות אך במלים ותיאורים שונים..לכן קודם כל נדבר על בית הספר באופן כללי , ואח"כ נמנה תכונותיו העיקריות של מנהל טוב כפי שמשתקפות ממחקרים שונים , ולאחר מכן נציע את הדרך הנאותה איך להצמיח מנהל טוב כזה…
ביה"ס הוא מן הארגונים החברתיים הפוליטיים והכלכלים המרכזיים בחיינו והיחיד שהחוק מחייב את השימוש בו על קבוצות אוכלוסיה גדולות.
בתוך מסגרת ביה"ס מהווה המנהל את אחת החוליות העיקריות להשגת המטרות של מערכת החינוך.
הוא מחזיק בעמדות מפתח בכל הקשור לניהול ולאווירה השולטת בביה"ס, להכנסת שינויים וחידושים ולהפעלתו של צוות ביה"ס.
ריבוי תחומי הפעילות וההתפתחות הרחבה והמהירה של המידע יצרו מורכבות גדולה בהפעלת ביה"ס . בעוד שבעבר ניתן היה לפתור בעיות במהירות יחסית ,תוך התבססות על ניסיון ואינטואיציה, נדרש היום מן המנהל להשקיע מאמץ בבחירת שיטות פעולה חדשות לראות את ביה"ס בראייה מערכתית וכן לשתף את הצוות בקבלת ההחלטות .
בחוזרי מנכ"ל של משרד החינוך (תש"ך – תשל"ב) מתוארים למעלה מעשר קבוצות של תפקיד המנהל. החל באחריות לביצוע תכנית לימודים, הדרכת מורים, אינדיבידואלית או קולקטיבית, דרך חלוקת שעות לכיתות ולמקצועות, אחריות להישגי ילדים, ניהול תקין של דיונים במועצה הפדגוגית, קשר עם הורים, ניהול רשיומות פדגוגיות, אחריות לכל הפעולות הכספיות, ציוד ביה"ס ורכושו ועד לאחריות על שירותי הג"א ובטיחות הילדים. נוסף על אלה נמצאת מערכת החינוך בתהליך שינוי אירגוני קוריקולרי, חברתי ורעיוני , ואלה דרושים מן המנהל לקדם המורים בשיפור תיפקודים כאנשי מקצוע.
ענבר (תשמ"ו) ,טוען כי איכות החינוך מושפעת מאיכות הניהול – שהיא עצמה ניתנת לשיפור ולפיתוח. גורם חשוב בשיפור ובהשגת איכות ניהולית היא מידת ההכשרה וההשקעה בהשתלמות של המנהל. רבים הם הטוענים כי דרך הניהול של המנהל היא הגורם המרכזי התורם לתיפקוד יעיל של ביה"ס, ויש לה קשר ישיר עם האקלים הארגוני,ועם עידוד והנעת-