היבטים חברתיים בעולם מרושת - נגישות באינטרנט

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 6566
מספר מקורות 30

תקציר העבודה

כללי בעבודה זו על הנגישות לאינטרנט ננסה לבחון מספר היבטים :
פרק 1 – מהי נגישות באינטרנט, סוגי המוגבלויות הקיימות, המצב בארץ ובעולם.
פרק 2 – למה יש צורך להנגיש? המצב בארץ ובעולם , המצב החוקי, האספקט הכלכלי.
פרק 3 – כיצד להנגיש?, פתרונות טכניים, כיצד לבדוק נגישות?
פרק 1 – מהי נגישות לאינטרנט?
האינטרנט הוא אמצעי התקשורת השיוויוני ביותר: כולם יכולים לגלוש, כולם יכולים להקים אתר, כולם יכולים לקרוא מידע, כולם יכולים לקבל שרות ולהביע את עצמם. אמרנו כולם? מסתבר שטעינו. כמו בעולם האמיתי, כך גם בעולם הוירטואלי אנשים עם מוגבלות נתקלים בקשיים ומחסומים בנסותם לגלוש באינטרנט. מחסומים אלה דוחקים את אותן אוכלוסיות מוגבלות לשולי החברה ומעצימים את הפערים הקיימים בין אלה שמוגבלים לבין אלה שלא.
נגישות לאינטרנט משמעותה שאנשים עם מוגבלויות יוכלו להבין, לנווט ולבצע אינטראקציה עם האינטרנט ואף לתרום לו.
סוגי המוגבלויות הקיימות המושג "אנשים בעלי מוגבלויות" מעורר בדרך כלל אסוציאציה של בעלי מוגבלויות חמורות – עיוורים, נכים, חרשים וכד'. למעשה, המוגבלויות החמורות, הן רק קצה אחד של קו הרצף, עליו מצויים רוב בני האדם. ניקח לדוגמא את חוש הראיה: בקצה אחד של קו הרצף מצויים העיוורים המוחלטים, אחריהם, אנשים המוגדרים לקויי ראיה ואחריהם כל מרכיבי המשקפיים למיניהם (אנשים הסובלים מקוצר ראיה, רחק ראיה), אנשים הסובלים מבעיות ראיה שנובעות מהזדקנות, עיוורי צבעים ועוד. כל האנשים הללו, עלולים לסבול מקשיי נגישות – חלקם הגדול מתקשה לקרוא אותיות קטנות על גבי המסך, חלקם מתקשה לקרוא כתב על רקע צבעוני או רקע לא אחיד וכדומה.
כמעט ואין אדם שבמהלך חייו אינו נתקל במוגבלות כלשהי, מולדת, זמנית (שבירת יד), או בשל הזדקנות. ב"בעלי מוגבלות" הכוונה היא לאנשים בעלי קשיים פיזיים (עיוורים, לקויי ראיה, חרשים וכבדי שמיעה, בעלי מוגבלויות מוטוריות) ולאנשים בעלי מוגבלויות קוגניטיביות (לקויי למידה, דיסלקטים). חלקם אינם רואים כלל את האתרים ונזקקים לתחליפים. למשל, דפדפן ברייל או תוכנה הממירה את הטקסט באתר לקול מתוכנת עבור בעל המוגבלות.  אנשים מוגבלים יכולים להיות אנשים שאינם דוברים את השפה ( עולים חדשים , בני מיעוטים). אנו נוטים לחשוב על אנשים בעלי מוגבלויות כעל אנשים ש"לא מסוגלים". רבים מרימים גבה למשמע העובדה שאנשים עיוורים גולשים באינטרנט. כאמור, מוגבלות אינה נחלתם של מעטים. רוב בני האדם לוקים במהלך חייהם במוגבלויות שונות. חלק מהמשתמשים בעלי מוגבלויות זקוקים לטכנולוגיה מסייעת (כגון קוראי מסך, מתמללים, עכברים ומקלדות בעלי מבנה מיוחד, אפשרות לשלוט על גודל וצבע התכנים ועוד אפשרויות). רוב המוצרים האלה כלל אינם זולים ובעלי מוגבלות מתקשים לשלם עבורם. להלן פירוט סוגי המוגבלויות השונות והמשמעות של כל מגבלה מבחינת נגישות אתרי האינטרנט: