עבודה סמינריונית בקורס "שוויון הזדמנויות ואיסור אפליה בעבודה " נושא העבודה: אפליה בין גברים לנשים בשכר

תקציר העבודה

עבודה סמינריונית בקורס:
" שוויון הזדמנויות ואיסור אפליה בעבודה "             תוכן עניינים :

1 .       מבוא: -.
3                                                                            
2 .       אפליה בשכר בין גברים לנשים באופן כללי: –… 5                                                
3 .       תעסוקת נשים  (נספח )+נקודות בולטות: .. 6    
4 .       האם ההתנהגות כלפי הנשים בתחום העבודה עומדת בעיקרון הצדק:– 8
5.       מדיניות הממשלה כגורם לאי שוויון בין נשים לגברים בשכר: …10
6 .       הסיבות לשעות עבודה מועטות אצל הנשים בישראל: –… 12    7.       אי שוויון בשכר בין גברים לנשים הנובע ממקצועות נשיים וגבריים:-.. 13

8 .       דרכים לשילוב נשים בכוח העבודה: -..
15
9.       סיכום: ..
16

1 0.     בבילוגרפיה: —
18

1 .         מבוא :   היום נדמה יותר מתמיד כאילו אין אפליה בין גברים לנשים בעבודה, התחושה המכוננת בציבור היא שעברנו את ימי האפליות.
הנשים משתלבות יותר ויותר בשוק העבודה, אנחנו רואים יותר נשים בתפקידים בכירים, בתפקידי מנכ"ל, סמנכ"ל וכו' .             אני התמקדתי בנושא האפליה בשכר בין גברים לנשים כיוון שמדינות המערב וישראל כחלק ממדינות אלה התחילו לטפח את תרבות העבודה ולא את תרבות הפנאי. אם בעבר בימי יוון העתיקה הפנאי היה דבר מקודש ואילו העבודה הייתה בזויה  (De Grazia1962)  היום מצב זה התהפך.
היום החברה המערבית, הקפיטליסטית וההישגית מקדשת את העבודה ולא את הפנאי.             בדרך כלל בכל שיחה עם אדם שאינך מכיר אחת השאלות הראשונות תהיה במה אתה עוסק ? אנשים מתביישים שהם לא עובדים, אפילו השם שיש למי שלא עובד הוא בעל קונוטציה שלילית מובטל.
סטטוס האדם נקבע הרבה גם ע"פ משלח ידו וההתייחסות אליו מותנית בפרמטרים אלה, כלומר אם האדם בעל תפקיד בכיר ומרוויח הרבה כסף אז יתייחסו אליו בכבוד והערכה ולהפך. במצב עניינים זה חשוב מאוד לבחון האם יש אפליה בין שכר הגברים לשכר הנשים, כיוון שהשכר הנובע מהתפקיד אותו מבצע הפרט הוא זה שיקבע האם יש שוויון בין נשים לגברים, לא רק בתחום הכלכלי אלא גם בתחום החברתי .
שכן בחברה המערבית בה אנו חיים , התייחסות החברה נגזרת בצורה ישירה מהשכר אותו הפרט מרוויח . כמובן שנושא זה נוגע לכל אחד מאתנו, כל אישה תרצה לדעת אם יש אפליה או אין, וזה גם יעניין את הגברים ,כיוון שבדרך כלל לכל גבר יש אישה. לכן החלטתי להתמקד בנושא זה כיוון שהוא מעניין כל כך הרבה אנשים .
            אני אעבור ואבדוק האם יש אפליה בין גברים לנשים באופן כללי שכן כפי שציינתי מעלה     "על פניו" נראה שהאפליה בין גברים לנשים הצטמצמה אולם  כאשר חוקרים ובודקים לעומק העניין, המצב איננו כזה בעליל.             כך לדוגמא: יש יותר שוויונית בשכר לשעה בין גברים לנשים אבל בשעות העבודה הנשים מקופחות שכן הגברים מקבלים יותר שעות עבודה לעומת הנשים . (כצנשטיין ושכטמן 2003 ). אבדוק את תעסוקת הנשים במדינות המערב ובישראל ואביא נקודות בולטות לדוגמא שאחוז הנשים הפעילות כלכלית נמוך באופן עקבי בכל המדינות ביחס לגברים .
            לאחר מכן אני אבדוק את ההתנהגות כלפי נשים בתחום העבודה בראי עיקרון הצדק .             גם מדיניות הממשלה מהווה גורם לאי שוויון בין גברים לנשים ואני אנסה לבחון תופעה זאת .
            בבחינה של מדיניות הממשלה עולה לצורך הדוגמא שהעסקת עובדים באמצעות חברות כוח אדם פגעה בעיקר בנשים שכן הן המועסקות העיקריות בחברות אלו, הפגיעה נובעת מהעובדה שבמסגרת זאת לעובד אין כמעט זכויות סוציאליות .(פוגל ביזאוי 2003)             כמו כן אבדוק את הסיבה לשעות מועטות יותר של נשים מאשר גברים בעבודה, שכן זאת אחת הסיבות לכך שנשים מרוויחות בסה"כ פחות מגברים.             אחת הסיבות לתופעה זאת של מתן שעות עבודה נמוכות לנשים היא סטריאוטיפים בקרב הציבור הישראלי, ובכלל זה בקרב הנשים ,כך לדוגמא  כ- 40%  מהציבור הישראלי חושב כי כאשר האם עובדת זה עלול לפגוע בחיי המשפחה ובמיוחד בילדים הצעירים.             כמו כן אני אבדוק האם הנשים מרוכזות במקצועות נשיים, והאם זה יוצר אפליה. כך לדוגמא במקצועות אטרקטיביים בהם השכר גבוהה בדרך כלל יעדיפו להעסיק גברים ולא נשים. המעסיקים יעדיפו להעסיק גברים במקצועות אלו וזאת ע"פ שיטת ההמתנה בתור, כלומר המעסיקים יעדיפו להעסיק קודם כל את הגברים ולאחר מכן את הנשים  (רוקח 2001 ) כמו כן אני אציע דרכים לשילוב נשים בעבודה ולבסוף אסכם את העבודה .                            קריאה מהנה !!!