דו"ח מעבדה במיקרוביולוגיה - מגוון מיקרוביאלי

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 4970
מספר מקורות 2

תקציר העבודה

תקציר – מגוון מיקרוביאלי לפני 3.3 מיליארד שנים החל העידן המיקרוביאלי, עם הופעתם הראשונה של הבקטריה והארכאה, עידן אשר נמשך עד היום ומהווה למעלה מ-¾ מהאבולוציה.
בזמן זה התפתחו לאינסוף מיני מיקרואורגיזנמים רבים, דבר המעיד על יכולות אדפטציה ושרידות גבוהה בתנאי סביבה שונים ומשתנים. עובדה זו הופכת את עולם החיידקים לעולם מגוון בצורה מדהימה, גיוון הנובע מואריאציות שהתפתחו בתכונות רבות של התא הפרוקריוטי. החל ממגוון צורות וגדלים, אסטרטגיות מטאבוליות שונות ושינויים שחלו בתכונות פונקציונליות של התא המקנים התאמה כמעט לכל סוג של סביבה. חיידקים ניתן למצוא בכמעט כל נישה אקולוגית על פני הכדור, גם בסביבות קיצוניות בהן לא נמצאו צורות חיים אחרות מלבדם. לדוגמא חיידקים תרמופילים הם אלה שמסוגלים לחיות בסביבות מחייה המאופיינות בטמפרטורות גבוהות (אפילו מעל לטמפרטורת הרתיחה), להבדיל מחיידקים פסיכורופילים שיכולים לחיות רק בנישות בהן הטמפרטורות מגיעות ל-15
מעלות מתחת לאפס. אפילו ים המלח, הקרוי בצורה שגויה ים המוות, מהווה נישה בה גדלים חיידקים – חיידקים הלופיליים. חיידקים אלה הם דוגמא נוספת להתאמה לתנאי סביבה קיצוניים, של סביבות בעלות מליחות גבוהה. כמו כן קיימים מיני חיידקים שמסוגלים לחיות בסביבות בעלות חומציות גבוהה מאוד (כמו חיידקים החיים במעיים של בע"ח) או סביבות עם אלקליניות גבוהה(1). בנוסף לכל אלה (טמפ', מליחות וחומציות) מחלקים חיידקים לקבוצות שונות על פי קריטריונים נוספים:
1 .      ויזואליים – צביעת גראם (שליליים/חיוביים), מורפולגיה של מושבות ופרטים, המצאות פיגמנט, סידור המושבה (צברים, פילמנטים).
2 .      ביוכימיים – מקור אנרגיה (אור, תרכובות אנאורגניות/אורגניות), מקור פחמן (2CO או אורגני), נשימה (ארובית/אנארובית), מקור חנקן (מקבעי חנקן, חנקן אורגני) ונוטריאנטים.
בתור חוקרים, מטרתנו ללמוד כמה שיותר מתכונות אלה על מגוון גדול ככל האפשר של חיידקים, ולשם כך עלינו להצליח להתאים את מצעי הגידול כך שייצרו סביבה, המחקה בתנאי מעבדה, את סביבתו הטבעית המועדפת של כל מין. אין זו משימה קלה, שכן עד כה הצליחו המיקרוביולוגים לגדל בתנאי מעבדה רק אחוז אחד מתוך שלל המינים שהמדע ממשיך ומגלה כל הזמן (באמצעות טכנולוגיה שמבוססת על השוואות רצפי דנ"א).
מטרתנו בניסוי זה היתה להתנסות בשיטות המיקרוביולוגיות הקלאסיות לגידול חיידקים במעבדה, על מנת לבחון ככל האפשר את מגוון מיני החיידקים שחיים בנישות אקולוגיות בסביבתנו הקרובה.