עבודה בציון A נתוח עסקי ופיתוח מערכות מידע

תקציר העבודה

תקציר מנהלים חברתX-Electic   הינה חברת הזנק, שהוקמה לפני כשנה ומונה 15
עובדים. החברה ממוקמת בת"א. חברת X-Electic  מקיימת שתופי פעולה עסקיים עם החברות המובילות בעולם לייצור ואספקת ציוד מטבח , חברות טכנולוגיה מתקדמת ולקוחות מוסדיים ומענף המסעדנות מכל העולם . החברה מפתחת את מוצר ה- ה-X-Fire – פטנט לכלי חימום לבישול, בעל טכנולוגיה מהפכנית ההופך אנרגיה מגנטית לאנרגית חום .
בחלק הראשון של העבודה :
נעשה ניתוח פנים וחוץ ארגוני בסביבה העסקית שבה החברה פועלת עפ"י המודלים האים:
זיהוי הכוחות העיקריים בסביבת המקרו, ניתוח עפ"י מודל PEST -גורמים הדורשים מהחברה ניטור קפדני ומענה, המשפיעים על החברה ולחברה אין השפעה עליהם.
ניתוח חמשת הכוחות של PORTER הקובעים את מידת התחרות בשוק.
מידת ההתאמה האסטרטגית של החברה  לסביבה העסקית עפ"י מודל SWOT ועפ"י מטריצת TOWS.
שרשרת הערך ודרישות IT לכל חוליה.
בשוק התחרותי של היום – חסכון, גמישות ויעילות הם המפתח להצלחה .פיתוח מערכת מידע בחברה יכולה לענות על הצרכים הנ"ל, וכעת זה העיתוי הנכון, ככל שהחברה תתעכב עם יציאת המערכת, תאבד את זכות הראשוניות ויתרון התחרותיות בשוק.
בחלק השני של העבודה:
הוסברו הפעולות הנעשות בשלב ייזום מערכת מידע לחברת הסטארט אפ. שלב זה לווה בהסבר מעמיק: מדוע התעורר הצורך בהכנסת מידע לארגון ומהם היתרונות שהארגון ישיג באמצעותה.
לאחר מכן נבחן  שלב הישימות:ישימות ארגונית, ישימות כלכלית, ישימות תפעולית וישימות טכנולוגית על מנת לקבל החלטה האם כדאי להכנס לתהליך של הכנסת מערכת מידע.
שלב זה לווה בניתוח דרישות והוסברה שיטת האיסוף שבוצעה בארגון. תוארו תרשימי DFD ו- IFD ברמה כלל ארגונית. הוגדרו היחסים בין היישויות בארגון ותוארו בתרשים ERD. הוסברה השיטה שבה נקטה החברה ברכישת מערכת מידע והוצגה הדרך הנבחרת שהיא רכישת תוכנת מדף. מטרת עבודה זו למעשה זה להתאים מערכת מידע התואמת את האסטרטגיה של הארגון ובנוסף להשיג את היעדים הבאים:
1.       יעול בעבודות הפיתוח והעיצוב – יכולת לראות בתלת מימד את המוצר תוך יכולת שינוי העיצוב, חיסכון משמעותי בסבבי עיצוב הדגם עד לאישורו הסופי של המוצר.
2.       חסכון בעלויות – הפחתת כמות הדגמים, קיצור זמן פיתוח, הפחתת טעויות, חסכון משמעותי בחמרי גלם לנסיונות חוזרים ,הקטנת משאבים, הקטנת צריכה בכ"א ואביזרים.
3.       שיפור התקשורת הפנימית – בין המחלקות ובין האתרים השונים של הארגון.
4.       שיפור התקשורת החיצונית – מול הלקוחות והספקים.
5.       קיצור זמני הספקה ללקוח – מאחר והכל יתבצע באופן וירטואלי , הדבר יחסוך בזמני פיתוח מוצר וכתוצאה מכך נוצר קיצור בזמני הגעת המוצר ללקוח.
6.       קשר עם ספקי חו"ל- חומרי גלם ומתן שירות.
7.       הלקוח הופך להיות חלק משרשרת הערך על ידי שמוש בתכנת העיצוב וההזמנה וB2B ולכן מקצרת תהליכי עבודה של אספקת המוצרים.
8.       צמצום עלויות האי-איכות: צימצום עלויות כשל פנים, כשל חוץ, עלויות חריגה מגבולות, עלויות          הזדמנויות שאבדו.
   11.
שיפור תהליכים – יעול ושיפור התהליך המסורתי הקיים היום בארגונים.
תוכן העניינים:
חלק א: נתוח עסקי והכרת הארגון 6
·        מבוא לרעיון העסקי 6
תיאור החברה:. 6
הרעיון העיסקי- X-Ffire. 6
הצורך להקמת מוצר זה:. 6
המודל העסקי 7
ייעוד הפטנט והמוצר (לאיזה פלח שוק?) 7
תועלות ללקוח:. 7
אסטרטגייה גנרית של  X-ELECTRIC :. 8
חזון X-Electric :. 8
מטרת אסטרטגיית X-Electric :. 8
הצגת הארגון- תיאור כללי של הארגון 9
שרשרת האספקה:. 9
·        ניתוח החברה (מודלים) 10 ¯סביבת המאקרו 10 -ניתוח עפ"י מודל PEST ניתוח הסביבה העסקית, סביבת המאקרו. 10 ·הסביבה הפוליטית – Political. 10 ·הסביבה הכלכלית – Economic. 10 ·הסביבה החברתית – Social. 10 ·הסביבה הטכנולוגית – Technology. 11
·הסביבה האקולוגית – Ecology. 11
¯סביבת המיקרו 12
– ניתוח ע"פ מודל 5 הכוחות של  Porter. 12
חודרים אפשריים. 12
מתחרים פטנציאליים. 13
מוצרים תחליפים. 13
ספקים. 13
לקוחות. 14
¯הסביבה הפנימית. 15
נתוח SWOT.. 15
Strengths – חוזקות. 15
Weaknesses – חולשות. 16
Opportunities –  הזדמנויות. 16
Threaths – איומים.. 17
ניתוח עפ"י מטריצת T.O.W.S. 18
מודל שרשרת הערך. 22
תרשים שרשרת הערך:. 23
הפעולות הראשוניות :. 24
הפעולות התומכות:.
5 ·        דרישות IT.. 27
עוצמת הבעיה בחברה. 27
הבעיה לאורך זמן והתוכנה כפתרון 27
הבעיה במחלקת הפיתוח. 27
הבעייה בשרשרת האספקה. 27
הלקוחות:. 28
ספקים מאירופה ומארה"ב ומהמפעל היצרני ביפן:. 29
שווק:. 29
שירות ומכירות:. 30 מערכת IT פנים ארגונית. 30 חלק ב: פיתוח מערכות מידע. 33
·        ייזום ופיתוח מערכות מידע:. 34
·        שלב א' – ייזום:. 35
·        שלב ב- חקר ישימות. 38
·        שלב ג'-ניתוח מערכת המידע. 43
·        שלב ד' – עיצוב מערכת המידע. 46
·        שלב ה -הקמת מערכת המידע. 50 ·        שלב ו – יישום מערכת המידע. 51
·        שלב ז'- תפעול ואחזקת המערכת. 51
חלק ג: מעבר מערכות מידע. 53
·        א.
הגורמים שיש לקחת בחשבון במעבר ממערכת ישנה לחדשה. 53
·        ב.
אופן הגדרת עלות מול תועלת. 53
·        ג.
גישות שונות להחלפת מערכות 54
·        ד.
התמודדות הגישות השונות עם הגורמים הנלקחים בחשבון בהסבת מערכת. 55
סיכום -.58
ביבליוגרפיה -..60 נספחים –…61