סמינריון-הזכות להורות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 8608
מספר מקורות 40

תקציר העבודה

תוכן עניינים
                 מבוא                                                                                                                1
פרק א:  הכרה בזכות להורות                                                                                             
3              
1 . הכרה בינלאומית                                                                                                                  
2 .  הכרה בישראל                                                                                                 
3            פרק ב:  הזכות במשפט העברי                                                                                         5
פרק ג:  השוויון בזכות להורות                                                                                           
6
1 .       זכות האב להורות מול הזכות האם להורות                                                                    2. הזכות להיות הורה לבין הזכות לא להיות הורה                                                      9                             פרק ד:  התערבות המדינה                                                                                               
1 2
פרק ה: זכות ההורות לאסירים-משפט השוואתי              
1 . הדין האמריקאי                                                                                               14
               2. הדין האנגלי                                                                                                    15
               3. הדין הישראלי                                                                                                
1 7
פרק ו:  אסיר בטחוני-יגאל עמיר                                                                                      21
פרק ז: סיכום ומסקנות                                                                                                    
2 4
מבוא
         רבות נכתב על הזכות להיות הורה. זכות המבוססת על אוטונומיית הרצון, המכבדת, בין היתר, את בחירת הפרט להקים תא משפחתי.
עד קצות העולם נוסעים בני-אדם כדי להביא ילד שיאיר את ביתם וחייהם, מוכנים לסכן את נפשם, להפקיד ממונם, לעבור לעתים על חוקי-ארץ. כל זה כדי להשיג את מה שעתיד להיות היקר להם מכל, מרכז-עולמם וציר-חייהם. יש להדגיש, כי הזכות להורות נפרדת היא מהזכות לפריון ומהזכות להתייחדות ברם, מימוש זכות ההורות מתקיימת אך ורק לאחר מימוש זכויות אלה ולאור זאת, בל נתעלם מזכויות אלה בסמינריון זה.
ללא ספק, ההתפתחות הטכנולוגית של ההפריות, לה אנו עדים, תורמת לסמינריון זה, שכן נראה כי התקדמות רפואית-מדעית זו מתערבת ביכולתם של בני זוג להתערב בתהליך הרבייה, הנעשה באמצעים החדישים, התפתחות טכנולוגית זו, משפיעה עליהם והיכולת לעצורה גוברת.
פרשת נחמני מתחילת שנות התשעים, העלתה, בין השאר את סוגיית הזכות להיות הורה, לראש סדר היום הציבורי-משפטי. דומה כי אין מאמר או מחקר בתחום זה אשר אינו מתייחס בדרך זו או אחרת לעיסוק בפרשה וההשלכות המשפטיות והחברתיות הנובעות ממנה. אשר על כן, זהו פסק הדין המנחה בסמינריון זה.
לאורך הסמינריון אנסה לטעון כי הזכות להורות איננה זכות מוחלטת, קל וחומר לגבי אסירים ביטחוניים. אבחן את הטענה לפיה קיימת סימטריה בין הזכות החיובית- הזכות להיות הורה לבין הזכות הנגטיבית- הזכות לא להיות הורה, לאורך הפסיקה והספרות בת ימנו. זאת ועוד, אבחן את התחרות המורכבת בין הזכות להורות לבין הזכות לאי הורות ואנסה להכריע ביניהן.
בפרק א' אחקור את ההכרה הבינלאומית בזכות הלא-מנוייה, הזכות להורות, בכלל ובפרט במדינת ישראל, תוך הצגת החקיקה והפסיקות הדנות בזכות זו, כולל המשפט העברי שבפרק ב'. בפרק ג' אדון בשוויון שבזכות להורות, אחקור את הזכות להורות הן מצד האם והן מצד האב, בסיטואציות שונות שהמציאות, קרי הטכנולוגיה המדעית-רפואית יצרה לנו. בהמשך הפרק, אתמקד בהתנגשות שבין הזכות הפוזיטיבית לזכות הנגטיבית, ואציג את הגישות המגוונות בפסיקה ובספרות. בפרק ד' אשאל את השאלה האם צריכים אנו להגביל את זכותם של אנשים מסוימים להיות הורים עוד לפני שילדם בא לעולם? והאם בכלל  המדינה צריכה להתערב בזכות יסוד זו של האדם? כדי לענות על שאלות אלו, אחקור את התערבות מדינת ישראל בהענקת או שלילת הזכות להורות. הגבלות מטעם החברה עלולות להביא לתוצאה המגבילה זכותם של אנשים לממש את זכותם להיות הורים כמו הגבלה על הזכות להתייחדות או אסירים שאינם זוכים לחופשות מהכלא. פרק ה' יוקדש בחלקו לסקירה בדין הזר, האמריקאי והאנגלי, לגבי זכות ההורות כלפי אסירים בתקופת המאסר. אבחן את מידת ההגנה שמעניקה מערכת המשפט לזכות זו כלפי האסיר ועד כמה מערכת המשפט הזרה מעניקה להם זכות יסוד זאת. כמו כן, אדון בהרחבה ואציג דיון מעמיק בזכות להורות של אסירים במערכת המשפט הישראלית, תוך סקירת הספרות, והפסיקה בסוגיות אלה בישראל בימינו. בפרק ו' אדון על יגאל עמיר האסיר ביטחוני המפורסם ביותר בישראל, ואתמקד ברלוונטיות של הביקורת כנגד החלטת בית המשפט בעניינו ובקונטרוברסליות ביחס לנושא. ולבסוף, בפרק ז' אסכם את הסמינריון ואציג את המסקנות המרכזיות שעולות לדעתי מהניתוח שערכתי.