מצדה בין מיתוס למציאות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 8234
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

מבוא
מעשי ההתאבדות במצדה הוא מבין מעשי קידוש השם הידועים ביותר בקרב היהודים. התאבדותם הקולקטיבית של עשרות אנשים הייתה לסיפור ששמו הלך לפניו. לאורך ההיסטוריה ביקשו היסטוריונים רבים לבדוק האם מדובר בסיפור אמיתי או שמא בסיפור בדיוני. מלבד ההתעסקות באמיתות הסיפור, נשאלת השאלה מהי תכלית התאבדות זו ? האם אכן מדובר באקט שנעשה למען האל או שמא הייתה  זו כפייה של ראשי הקהילה? ייתכן גם כי היה זה הרע במיעוטו. היינו, הם אכן התאבדו, אולם לא בשל קיום מצווה עליונה, אלא רק בכדי להציל עצמם מייסורים גדולים יותר. בכל הפעמים שבהם היה מצוי עם ישראל   בקושי קיומי, נהוג היה לפנות למקורות ולחפש חיזוקים. קידוש השם באופן כללי היה מקור לעוצמה, משום שהיהודים ראו עצמם כחלק משרשרת של עם סגולה שהאל מציב בפניו התמודדויות ואתגרים.
מעשה מצדה גם הוא הפך ברבות השנים למעיין שופע של עוצמה עבור העם הנרדף. העוצמה והמקום שקיבל אירוע מצדה בזיכרון הקולקטיבי. בכדי להבין כיצד סיפור כה חזק הפך למיתוס , התחלתי ממש מההתחלה ,מההבנה של המושג "קידוש השם" באותה תקופה ולאורך דורות , כיצד בא השימוש  במושג לידי ביטוי בתקופות שונות בהיסטוריה היהודית , ומתוך כך אציג את מיתוס מצדה  שנבנה סביב האירוע , אתאר  את השתלשלותה של  מצדה עד לימנו אנו , ננתח את כתביו של יוסף בן מתתיהו ונאומו של אלעזר בן יאיר.
בחיפושי אחר הנושא קידוש השם בתקופת בית שני מצאתי נושא זה  מרתק  נעזרתי בעשרות מאמרים להבנת התקופה ואת הנבחרים שביניהם בחרתי להציג בעבודתי זו.
תוכן עניינים: מבוא. 1
פרק 1:  קידוש השם. 2
1 .1 מקור השם.. 2
1 .2 מהות המצווה. 3
1 .3
תקדימים בהיסטוריה. 7
פרק 2 : ואלה תולדות מצדה… 9
2 .1
תחילתה של מצדה. 9
2 .2 המרד הגדול. 10
2 .3 סיום המרד ונפילת מצדה. 12
פרק 3 : בין מיתוס למציאות. 15
3 .1 ניתוח מאמרו של אלעזר בן יאיר. 15
3 .2 מצדה על פי עדות יוסף בן מתתיהו 16
3 .3
מקורות נוספים:. 18
סיכום. 20 ביבליוגרפיה -..21