השפעות תוכנית ההתערבות על רמת האלימות במערכת החינוך"

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 9206
מספר מקורות 49

תקציר העבודה

תקציר מנהלים האלימות הינה תופעה שכיחה המופיעה כמעט מקום: במשפחה, בין שכנים, בכבישים, במקומות בילוי, במגרשי ספורט ובבתי הספר והיא פוגעת באופן משמעותי באיכות חיינו.
 בבתי הספר יש לתופעה השפעה קשה על הביטחון האישי של הילדים והמורים, וקורה לא אחת שהילדים נתונים בחרדה עצומה לנוכח האלימות והאיומים המופעלים כלפיהם.
 האלימות הרווחת בחברה בכלל ובבתי הספר בפרט מעמידה את הרשויות האחראיות ואת "אנשי השטח" – מורים ומנהלים בפני אתגר מיוחד: להקטין את שכיחות המצבים האלימים בבית הספר ולהשפיע בתוך כך על מה שקורה בחברה בכלל. לא אחת נשמעות בתוך מערכת החינוך עצמה עמדות פסימיות בקשר ליכולתה של המערכת למנוע אלימות או להקטין את שכיחותה. הטענה הרווחת היא שאין בידי המערכת מספיק כלים יעילים להתמודד עם התופעה "המציאות הנחווית על ידי העושים במלאכה היא כי למרות הפעולות הרבות הננקטות- אין שיפור ממשי במצב"  (פסי וכץ ,1997). לכן, חיוני שאנשי חינוך  יפתחו מודעות לקצב האלימות הגובר, יוכלו לזהות סימנים לאלימות פוטנציאלית, ויהיו מיומנים באמצעי מנע על מנת לצמצם אלימות בבית הספר.
 עבודה זו תתאר את תופעת האלימות בבית הספר ותבחן את גורמיה על ידי סקירה של ספרות מחקר מדגמית העוסקת בגורמים ובפתרונות השונים לבעיית האלימות בחברה ובבית הספר.
 בעבודתי אבקש להתחקות אחר הגורמים וההשפעות של תוכנית ההתערבות המיושמת בבית ספר דתי בדרום הארץ. אבקש לבדוק האם אכן ישנה תועלת ביישום התוכנית והאם אכן מצליחה היא לעמוד ביעדה-הפחתת האלימות.   תוכן ענייניים:
מבוא. 1
פרק 1: רקע תיאורטי 2
1 .1  מהי אלימות…………… 2
1 .2גורמים מגבירי אלימות     . 5
1 .3דרכי התמודדותעם תופעת האלימות .6
1 .4 רציונל המחקר. 9
פרק 2: המחקר. 10
2 .1. משתני המחקר. 10
2 .2. שאלת המחקר. 10
2 .3  השערת המחקר. 10
2 .4 שיטת המחקר וכלי המחקר. 10
2 .5 מערך המחקר. 11
2 .6. הליך המחקר. 12
2 .7. מגבלות המחקר. 12
פרק 3: ממצאים.. 13
פרק 4: דיון 27
פרק 5: מסקנות וסיכום.. 34
5.1 מסקנות. 34
5.2 סיכום.. 35
רשימת מקורות. 37