עבודת תצפית על קבוצה וניתוח התנהגויות במוקד שירות הלקוחות של חברת אורנג

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 4229

תקציר העבודה

רקע:
בחרנו לערוך תצפית על נציגים ונציגות במוקד שירות לקוחות בחברה הסלולארית "אורנג'". במוקד שירות הלקוחות, עובדים בעיקר צעירים בגילאים 20-28 שהינם סטודנטים או חיילים משוחררים. כיוון שלחברה חשוב מאוד שבין העובדים תהיה תחושה של משפחה, ישנם הרבה אירועים חברתיים, ישיבות צוות, ערבי צוות ומסיבות אשר מיועדים ספציפית לנציגי שירות הלקוחות. עקב כך, נוצרים קשרים חברתיים בין העובדים.
לדעתנו, זוהי מסגרת טובה לתצפית על תקשורת בינאישית בקבוצה כיוון שישנה אינטראקציה חברתית בין העובדים, אשר באה לידי ביטוי במשך העבודה השוטפת בהפסקות ובשיבות הצוות. אנו בחרנו דווקא בקבוצה זו כיוון שלילך משה עובדת בחברת "אורנג'" כנציגת שירות לקוחות במוקד תפעול מכשירים כבר במשך כשנה וחצי, וליטל מרקוביץ עבדה בחברת "סלקום" כנציגת שירות לקוחות במשך כחצי שנה – כך שמסגרת חברותית זו מוכרת לנו היטב והייתה לנו גישה נוחה להגיע לתצפיות בחברה. העובדים בשירות לקוחות מחולקים לצוותים, בכל צוות ישנם כעשרים נציגים לערך. אותם נציגים יושבים באותו המקום בשעות העבודה, יוצאים יחדיו להפסקות, מנהלים ישיבת במשך שעתיים פעם בשבוע ואחת לשבועיים יוצאים לבית קפה למפגש חברתי מחוץ לעבודה. צפינו בצוות שנקרא "wind" השייך למוקד המטפל בלקוחות פרטיים ומטפל בעיקר בנושאים פיננסיים, תוכניות ומבצעים חדשים ומתן מידע לגבי שדרוגים של לקוחות קיימים למכשירים מתקדמים יותר. הצוות מונה כחמישה עשר נציגים בגילאי 20-26. על מנת להתרשם מן הקבוצה והיחסים בין חבריה אנו הגענו לארבע תצפיות שהתקיימו בחודש פברואר-מרץ 2006 : פעמיים למשמרות באורך של שמונה שעות כל אחת – בהן צפינו בנציגים  לאורך שעות העבודה + הפסקות משותפות, צפינו בישיבת צוות אחת והגענו לערב צוות אחד.  כשמונה נציגים בצוות עובדים יחדיו כשנה, ושאר הנציגים הגיעו במשך החצי שנה האחרונה. שמותיהם של הנציגים הם: עדי, אסתר, מיכל, לירון, חגי, שלום, הילה, איילת, נורית, רן, יעל, צחי, דנה, סיוון ושני. שמו של מנהל הצוות הוא שחר. הנציגים שעובדים יחדיו שנה: רן, יעל, סיוון, נורית, מיכל, איילת, לירון וחגי.
שאר הנציגים (עדי, אסתר, שלום, הילה, צחי, שני ודנה) הגיעו לצוות במשך חצי השנה האחרונה.
זוהי תצפית מונחית בה אנו, החוקרות, ישבנו בצד וצפינו במשתתפים ללא כל התערבות. ההרשמות היא אובייקטיבית וניטרלית ככל האפשר, בנוסף שוחחנו עם נציג אחד ונציגה אחד בכדי לקבל התרשמות נוספת מהאינטראקציה הקבוצתית.