פסיכולוגיה התפתחותית

מוסד לימוד
מקצוע ,
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2008
מספר מילים 1721
מספר מקורות 2

תקציר העבודה

החוג לחינוך מיוחד מבוא לפסיכולוגיה התפתחותית ינואר 2008
מבוא
עבודה זו עוסקת בתיאוריות קוגניטיביות שונות מתחומי המוטיבציה, הלמידה, והזיכרון. לכול אחד מהתחומים הנ"ל גישות שונות, בעבודה זו נתייחס לגישה אחת מכול תחום.
                    מוטיבציה, הגישה עליה נדון היא "הגישה ההתנהגותית-הביהביוריזם". גישה זו אומרת כי אדם מונע לבצע התנהגות שזכתה בעבר לחיזוק, ונמנע מלבצע התנהגות שבגינה קיבל עונש או לחילופין לא קיבל עליה חיזוק.
קיימות שתי סוגי הנעות, הראשונה היא הנעה חיצונית, זו מתעוררת על-ידי גורמים שמחוץ למטלה, השנייה היא הנעה פנימית, אשר בשונה מהקודמת אינה מושפעת מגורמים חיצוניים אלא מתעוררת מגורמים הקשורים למטלה, גורמים אישיים של האורגניזם. למידה, הגישה עליה נדון בנושא הלמידה, "היא גישתו של ויגוטסקי ללמידה", גישתו עוסקת בהשפעת הגומלין החברתית על ההתפתחות הקוגניטיבית של הפרט, ומציעה למידה בדרך של שיתוף פעולה. "השפעות חברתיות" על-פי ויגוטסקי הן האינטראקציות החברתיות בין ילד למבוגר, או בין כמה ילדים המשוחחים ביניהם על בעיות לימוד. בתוך האינטראקציה הזו מתרחשת התפתחות כאשר בן הזוג לאינטראקציה "מושך" את הלומד מקדם אותו ומעלה את רמתו הקוגניטיבית. כלומר, כלל (ילד המלמד או מבוגר) ß פרט (הילד הלומד). מושג אותו טבע ויגוטסקי: אזור ההתפתחות המשוערת- מושג זה מצביע על המרחק שבין ההתפתחות האקטואלית של הילד הנקבעת באמצעות פתרון בעיות שהילד פתר בעצמו, לבין ההתפתחות הפוטנציאלית הנקבעת באמצעות פתרון בעיות בעזרת הנחיותיו של מבוגר. ויגוטסקי הוכיח כי ילדים פתרו בהצלחה בעיות המיועדות לגיל מנטאלי גבוה משלהם כאשר עבדו עם מבוגר או עם בן זוג לקבוצה. אזור ההתפתחות המשוערת הוא אפוא המרחק בין רמת הביצוע שהילד מגיע אליה בלי עזרה, כלומר אזור ההתפתחות הנוכחית, לבין רמת הביצוע אליה הוא מגיע עם עזרתו של מבוגר, כלומר, אזור ההתפתחות הקרובה.
זיכרון, התיאוריה בה נדון בתחום הזיכרון …
העבודה ללא ביבליוגרפיה