דיאלקטיקה- חקר המקרה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 6781
מספר מקורות 19

תקציר העבודה

מבוא
דיאלקטיקה היא השקפה פילוסופית הרואה את תהליך ההתפתחות בעולם הרוח או החומר בדרך של ניגודים ומאבק בדרך הדרגתית או מהפכנית, עד ליצירת אחדות הניגודים. זהו מונח הנגזר מפועל יווני שפירושו- "לשוחח". במקורו הוא היה "אומנות השיחה, הדיון או הוויכוח" (Currás,1998). מקורה של הדיאלקטיקה מצוי עוד בכתבים קדומים.
אריסטו, טען כי הדיאלקטיקה הומצאה על – ידי זנון (Zeno) מאליאה. זנון הפריך אחדות מן ההיפותזות של מתנגדיו, מתוך שגזר באורח עקיב את כל המסקנות – שברובן אינן מתקבלות על הדעת – המשתמעות מתוך היפותזות אלו (2007 .(Allen, המתודה הדיאלקטית הוכנסה לראשונה לשימוש כולל על ידי סוקרטס, המתגלה בדיאלוגים המוקדמים של אפלטון כמי שמשתמש בשתי טכניקות של וויכוח, ששתיהן נושאות אופי היפותטי: האחת, הפרכת קביעתו של מתנגד על – ידי הצגת רצף של שאלות המוליכות לבסוף למסקנה הסותרת את קביעתו זאת (elenchus), והשנייה – הבאת המתנגד לידי קבלת טענה מוכללת, על ידי הוכחתה לגבי שורה של מקרים פרטיים (epagoge) (יורמסון, 1967).   שורשיי הדיאלקטיקה נמצאים עמוק בתוך ההיסטוריה של האדם, אולם ענפיה מגיעים עד לימנו אנו. עם השנים, בעזרת הוגי דעות כמו הגל ומרכס, הדיאלקטיקה חצתה את גבולות הפילוסופיה והחלה לשמש ככלי לבחינה של החיים, האדם וההיסטוריה כולה. כיום מקובל לחפש כוחות דיאלקטים בהיבטים שונים של הקיום, כאשר ההנחה הרווחת מאמינה כי הרבדים השונים של קיומו האדם, מורכבים מקונפליקט אינסופי שהוא הבסיס לגדילה, לשינוי, ליצירה ולהרס.  ארגונים, הינם חלק בלתי נפרד מחברה ועל כן מן האדם, מקיימם בתוכם עקרונות דיאלקטים, המצויים בלב קיומם. בעבודתי אבקש לבחון  קיום דיאלקטי זה, תוך  הצגה של פרדוכס החשיבה הקווית. הקונפליקט הוא מהותה של הדיאלקטיקה ומקורו של שינוי, והוא מוצע כגישה המנוגדת  לגישה הקונבנציונאלית לחקר ארגונים. גישה זו שמה במרכז את התהליך שבאמצעותו סדרים ארגוניים נוצרים ונשמרים. הארגון נתפס כמוחשי, בעל רמות שונות וסתירות החותרות תחת קיומו. כיוון הארגון תלוי באינטרסים וברעיונות של אנשים שבכוחם ליצור ולשמור על התוצר החברתי (Benson,1977). בעבודתי אבחר בגישה זו על מנת לענות על השאלה הפרדוכסאלית במידת מה, כיצד ארגונים רבים שחורטים על דיגלם את השרות גורמים הם בעצמם, לעובדים שלהם לתת שירות לא מוצלח. אשתמש בניתוח מקרה על מנת להדגים את הדיאלקטיקה הארגונית, כפי שזו פועלת הן ברמה הגלויה והן ברמה הסמויה. בעזרת התיאוריה אבקש לענות על השאלה הנ"ל, תוך בחינה של שני צידי המטבע: הארגון, המבני- המקרו, וצד שני הפרט, הסובייקט- המיקרו. אבקש להחיל את עקרונות הדיאלקטיקה על מנת לשרטט מסקנות לגבי האופן שבו ניתן לשפר את נכונות העובד לתת שירות יעיל, נכון, ואיכותי.
ראשית, אציג רקע תיאורטי לתיאוריות הדיאלקטיקה, בהמשך אציג את חקר המקרה תוך ניתוח דיאלקטי שלו. לסיום אערוך דיון שבו אבחן את הפנים השונים  של הדיאלקטיקה לנוכח חקר המקרה, תוך שירטוט מסקנות ותשובות לשאלת המחקר. תוכן עניינים: מבוא. 1
פרק 1: רקע תיאורטי 3
1 .1 דיאלקטיקה- מסגרת מושגית. 3
1 .2 דיאלקטיקה כתהליך חברתי 5
1 .3 דיאלקטיקה בארגונים. 7
פרק 2: חקר מקרה. 11
2 .1 חומר רקע על ארגון 11
2 .2 תיאור המקרה. 13
פרק 3: ניתוח דיאלקטי 18
פרק 4 : דיון 21
מסקנות וסיכום. 23
ביבליוגרפיה.
5